Вести

Михајловић: Нека сам и конфликтна, али јавашлук не трпим

Верујем да има оних којима смета Зорана Михајловић у енергетици, али на то се нисам обазирала ни раније, а нећу ни данас. Моја брига нису они, већ Србија и њени грађани. Као одговоран политичар који грађанима жели добро, као потпредседник Владе, али и као експерт са више од 20 година рада у енергетици, говорим и о проблемима у том сектору, јер не могу да се правим да их не видим.

Али, упозоравам на проблеме из свог сектора свакодневно - на празна градилишта и кашњење у реализацији пројеката, на злоупотребе у издавању транспортних дозвола, на проблеме са нелегално изграђеним објектима које годинама ниједна инспекција није смела да обиђе - каже у разговору за Данас Зорана Михајловић, министарка саобраћаја и грађевине и потпредседница Владе Србије, одговарајући на наше питање у ком својству непрекидно говори о проблемима у енергетици.

 

Зато што прозивате директоре јавних предузећа и садашње и бивше колеге министре, медији вас проглашавају конфликтном личношћу, а политичари најављују да ће тражити заштиту премијера од вас?

- Ако мислите да треба да окрећемо главу од проблема, ћутимо и толеришемо нерад и јавашлук, онда сам сагласна и са тим да ме етикетирају као конфликтну личност. Мој мотив због кога се бавим политиком није да се окитим титулом потпредседника Владе и министра, већ да са те позиције нешто урадим за своју земљу, да убрзам и завршим неке пројекте и допринесем да грађани живе боље.

 

Зашто ни годину дана од преузимања 99 одсто капитала ЈРБ, држава није именовала менаџмент нити представнике у скупштини акционара, иако је полиција утврдила да постоје кривична дела?

- У овом ресору као министар налазим се нешто више од четири месеца и чиним све да се у свим секторима, па и у водном саобраћају уведе ред и поштовање законитости. Важно је да свако предузеће има професионалан и стручан менаџмент, али је још важније да надлежни органи утврде да ли је било злоупотреба и да оне, уколико их је било, буду процесуиране.

 

Који је разлог да приликом измене уредбе о друмском превозу нису консултована пословна удружења превозника?

- Чим смо се дотакли начина издавања међународних транспортних дозвола и почели да уводимо ред, доживела сам да мени и мојим сарадницима стижу претње. То довољно говори какво смо стање затекли. Верујем да ће тужилаштво имати озбиљан посао да испита шта су у претходном периоду радили превозници, а шта појединци запослени у министарству. А рађено је свашта, од тога да се дозволе пријаве као изгубљене, а да на другој страни буду препродате и фалсификоване, до задржавања дозвола без икакве потребе, док су други превозници били потпуно блокирани. Тај део смо оставили тужилаштву, а оно што ми тренутно радимо јесте да уведемо ред у ову област, било да је у питању раздуживање дозвола, или расподела три одсто дозвола на коју има право министарство. Свесна сам да некима више одговара да влада хаос, али такве ствари се једном морају пресећи. Ми смо то урадили и сад нема назад.

 

Упркос проблемима у Железници Србије још није именован менаџмент и генерални директор. Зашто?

- Директора и менаџмент Железница Србије бира Скупштина акционарског друштва на предлог Владе. Двојица извршних директора разрешени су у уторак и од тада тече рок од осам дана за избор в.д. директора. Очекујем да ће упоредо са тим бити расписан и конкурс на коме ће победити најстручнији, јер Железнице на свом челу морају имати стручне и некомпромитоване људе, способне да изнесу пројекте вредне 1,2 милијарде долара.

 

Да ли је тачно да бизнисмен Милан Беко од понедељка преузима Железнице Србије и шта га је квалификовало за овај посао?

- Као председник Кадровске комисије Владе, такав предлог нисам видела и због тога о њему не могу ни да се изјашњавам. То што се неко помиње у медијима или што би нешто желео, не значи да ће се то и десити.

 

Зашто у време док сте били министарка енергетике нисте именовали генералног директора ЕПС-а када је конкурс расписан, а јавило се више од 70 кандидата? Да ли ће Александар Обрадовић коначно из в.д стања постати директор?

- Директоре јавних предузећа именује Влада, на предлог комисије чији нисам члан, нити је то био неко од мојих сарадника из претходног министарства енергетике. Не знам ко ће бити директор ЕПС-а, али је чињеница да оно како се тренутно ради у том јавном предузећу није домаћински и није добро за државу Србију.

 

Нисте сменили ни Душана Бајатовића иако сте на његов рад имали гомилу примедаба?

- Све што сам мислила пре годину дана о функционисању Србијагас, мислим и данас. Нема ту ничег личног, већ је у питању моја жеља да се ово предузеће реформише и постане ефикасно. Србијагас је морао и много раније да се реформише, не само због директива Европске уније које желимо да поштујемо, већ због нас самих.

 

Зна ли се дефинитивно да ли ће поскупети струја и гас, будући да је било таквих најава?

- О цени енергената последњу реч има Агенција за енергетику и о томе не одлучују ни министри ни директори. Нажалост, ни поскупљење струје не би решило проблеме ЕПС-а, јер не може да убрза испумпавање воде са копова Колубаре, нити да покрије трошкове које имамо због тога што неке ствари нису урађене на време. То је системски проблем у функционисању ЕПС-а.

 

Предстоји ли нам смрзавање ове зиме, јер у њу чини се улазимо неприпремљени?

- Влада ће учинити све да наредне зиме имамо довољно енергената. Ми нисмо могли да спречимо катастрофалне поплаве које су нас задесиле, нити да утичемо на сукобе у Украјини. Али, могли смо да градимо нове енергетске капацитете претходних тридесет година и да брже реагујемо на догађаје који су нас задесили. Србија преко две деценије увози струју уместо да гради нове енергетске објекте. Ако цела Европа размишља о енергетској безбедности, не видим разлог да о томе не мисли и Србија, посебно што је много сиромашнија него Европа, и далеко енергетски небезбеднија од Европе. Као одговоран човек мислим да се мора водити рачуна о ценама и новцу који ова држава треба да плати да би имали енергенте.

 

Бивши министар Милутин Мркоњић најавио је тужбу против вас?

- Изградња деонице Уб - Лајковац је нешто потпуно невероватно, не само са становишта грађевине или економије, већ здраве логике. Имате ауто-пут који почиње у једној њиви и завршава се у другој, као у некој монтипајтоновској шали. Имамо 12,5 километара пута који се гради дуже од четири године, а и када их уз огромне напоре овог министарства завршимо, мораћемо годишње за чување и одржавање плаћати пола милиона евра, док се не заврше околне деонице. Кажите ми где то има, у којој земљи, а ја ћу онда господину Мркоњићу и без суда признати да је у праву.