Весић: Ускоро крећемо са припремом тендера за изградњу пруге
Усвајањем уредбе о просторном плану за пругу од Београда до Ниша омогућено је да се настави са свим процедурама за модернизацију и изградњу те нове, брзе пруге дуге 230 километара, а којом ће возови саобраћати брзином од 200 километара на сат, изјавио је министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Горан Весић.
Навео је да је уредба којом се утврђује просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Београд - Ниш усвојена јуче на седници Владе Србије и додао да ће изградњом те пруге бити проширена мрежа наших брзих пруга.
Подсетио је да Србија тренутно има 76 км брзих пруга, а да ће 24. новембра бити пуштено у саобраћај нових 108 км, тако да ћемо имати укупно 184 км брзих пруга.
"Са 230 км пруге од Београда до Ниша, имаћемо више од 400 км брзих пруга. То ће омогућити да сви градови који се налазе на траси брзе пруге, Велика Плана, Смедеревска Паланка, Параћин, Ћуприја, Јагодина и остали, као и градови који се налазе близу брзе пруге, имају потпуно нове могућности за инвестирање и живот јер ће имати брзу везу и са Београдом и са Нишом што ће омогућити привредни развој овог дела Србије", рекао је Весић.
Истакао је да ће се од Београда до Ниша, новим брзим возом, стизати за тачно 100 минута.
"За нас је веома важно што је овај план усвојен, јер ћемо сада моћи да кренемо у издавање локацијских услова и објављивање првих тендера, за претквалификације, надзор и све остало. Прво идемо на деонице два и три, а онда ћемо то радити и за деоницу један", рекао је Весић.
Поручио је да је ресорно министарство отворено за разговоре са локалним заједницама и групама грађана о томе како овај пројекат може да се побољша јер је, како је навео, током самих радова, уз сагласност инвеститора, финансијера и пројектанта, могуће радити промене на самом пројекту.
"Неопходно је било да пројекат почне јер ће бити веома захтевно изградити 230 км пруге, без заустављања саобраћаја јер нам је намера да не заустављамо саобраћај приликом радова, као што је био случај током радова на прузи између Новог Сада и Суботице пошто би тако изгубили сав карго саобраћај и не бисмо никада више могли да га вратимо", рекао је Весић.
Навео је да ће радови бити усаглашени са тиме да ће се истовремено одвијати саобраћај на постојећој прузи и да ће се радити у "прозорима", као што се ради реконструкција пруге између Ниша и Димитровграда.
"Потпуно смо отворени за даље разговоре како бисмо сваки појединачни проблем на траси решавали у складу са планом и са тим шта је могуће учинити како би пруга задовољила све потребе", додао је Весић.
Истакао је да је пројекат пруге рађен у складу са свим европским стандардима заштите животне средине и заштите самих грађана у смислу заштите од буке, смањења загађења и свега другог што подразумева изградња модерне, брзе пруге.
Како је рекао, вредност радова на брзој прузи између Београда и Ниша износи 2,75 милијарди евра од чега је Европска унија обезбедила 610 милиона из свог гранта на чему је посебно захвалио јер је то, како је рекао, највећи грант који је Србија икада добила.
Весић је додао да ће 550 милиона евра бити обезбеђено из буџета Србије, док ће остатак обезбедити партнери из Европске инвестиционе банке (ЕИБ) и Европске банке за обнову и развој (ЕБРД).
"Јуче смо учинили огроман корак ка изградњи брзе пруге, сада ћемо почети са припремама за тендере, а наставићемо разговоре са локалним заједницама, пројектантима, нашим партнерима, Европском инвестиционом банком и Европском банком за обнову и развој како бисмо сваки евентуални проблем који се налази на траси могли да решавамо", рекао је Весић.
Најавио је да ће се даље наставити са изградњом пруге и додао да ће већ до фебруара следеће године бити готово 23 км пруге до Брестовца.
"Чека нас додатних 135 км брзе пруге које би требало да урадимо до границе са Северном Македонијом и 50 км који ће урадити наши пријатељи из Северне Македоније и тада ће бити повезани Скопље, Ниш, Београд, Нови Сад, Суботица, али и Будимпешта јер би наши мађарски пријатељи до краја следеће године требало да заврше својих 164 км пруге до Будимпеште", рекао је Весић.
Додао је да Грчка тренутно ради пројекат брзе пруге између Солуна и границе са Северном Македонијом и да ћемо, када Скопље буде повезано са границом са Грчком, имати брзу пругу од Будимпеште до Атине, дугу око 1.520 км.
"То за сваки град који ће се наћи на тој брзој прузи значи живот и нови развој. Становници тих градова ће тек тада схватити колико ће им живот бити квалитетнији јер ће имати веће плате, више инвестиција и колико ће њихова мобилност бити већа јер ће моћи да раде у једном, а живе у другом месту. Тада ће разумети шта значи развој, а Србија се нашла баш у центру тог највећег европског, железничког коридора", закључио је Весић.
Извор: Танјуг