Народна скупштина

Весић: Изградња брзе пруге од суштинског је значаја за нашу земљу

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић предложио је у Скупштини Србије усвајање два закона којима би се омогућио почетак реконструкције и модернизације пруге између Београда и Ниша и наставак изградње брзих пруга.

Весић је предложио усвајање Закона о потврђивању финансијског уговора  железничког коридора 10  у оквиру споразума "глобална капија" између Србије и Европске инвестицоне банке и Закона о потврђивању уговора о зајму железничког коридора 10 који се односи на деонице од Београда до Ниша.

"Ако будете гласали за потврђивање овог закона Србија ће унети све што је неопходно како би почела реконструкција и модернизација пруге између Београда и Ниша", рекао је Весић.

Весић је навео да је изградња брзе пруге између Београда и Ниша наставак изградње пруге између Београда и Новог Сада, која је завршена и пруге која се тренутно ради -између Новог Сада и Суботице.

"Путовање између Београда и Ниша у просеку траје око шест сати возом, а када буде изграђена путовање ће трајати тачно сто минута", навео је Весић.

Весић је навео да су у току разговори са Мађарском о уређењу граничних прелаза, који ће се налазити на станицама градова, тако да они који се буду превозили возом неће морати да се заустављају на граници.

Додао је да ће Ниш бити повезан брзом пругом са Будимпештом, када се буде завршила пруга између Београда и Ниша до краја ове деценије, а да ће се потом наставити изградња пруге до Прешева.

Како је рекао, процењена вредност изградње пруге између Београда и Ниша је две милијарде и 775 милиона евра и најавио да ће наредних недеља са Европском унијом бити потписан грант којим ЕУ даје бесповратна средства за изградњу пруге у износу од 598 милиона евра.

"То је највећи грант који је ЕУ дала Србији, остатак од 527 милиона евра биће финансиран из буџета земље. Изградња брзе пруге која представља кичму Србије од суштинског је значаја за развој транспорта у нашој земљи", рекао је Весић.

Подсетио је да су се у претходној деценији градили ауто-путеви и брзе саобраћајнице и додао да ће до краја марта бити завршена саобраћајница између Сурчина и Новог Београда, а до јуна обилазница око Београда до Бубањ потока.

Како је навео, до краја године биће завршен и део ауто-пута Београд - Сарајево, као и део ауто-пута Милош Велики између Паковраће и Пожеге.

Весић је напоменуо да ће почети радови на "смајли" саобраћајници која ће бити најбржа веза Румуније и Мађарске кроз Србију.

"Наредна деценија биће деценија улагања у пруге, јер је тенденција у ЕУ да се удвостручи број колосека пруга у наредних десет година, јер је то јефтинији и сигурнији вид саобраћаја. Важно је да потврдимо ове законе, јер ће то омогућити да Србија настави са изградњом брзих пруга", навео је  Весић.

 

Од 2012. до данас изграђено 134 километра пруге

Весић поручио је вечерас у парламенту да се по изграђеним и реконструисаним километрима пруга и путева од 2012. до 2022. године најбоље види каква је ситуација када се у Републици Србији гради и ради, док неки у Скупштини Републике Србије, изгледа, заговарају супротну политику – да у Србији све стоји.

"Скупштина Републике Србије је пре 142 године причала о изградњи пруге, коју је Србија добила као обавезу када је постала независна, а малопре смо овде чули да држава не треба да гради, већ да стоји, да буде онаква као 1878. То је овде нечији политички програм, да се не граде путеви, пруге, аеродроме, да ниједан град не буде саобрћајано повезан, да нема фабрика ни радних места. То је зато што не знају да граде", рекао је Весић у скупштинској расправи.

Весић је напоменуо да у Србији од 1976. до 2012. године, за пуних 36 година, није изграђен ниједан километар пруга, а од 2012.  до 2022. - 134,7 километара.

Весић је такође, навео је да је од 2001. до 2012. године реконструисан укупно тек 31 километар пруга, или 300 до 400 метара годишње, а од 2012. до 2022. реконструисано је чак 754,9 километара.

"Када саберемо, нове и обновљене пруге, од пруге 2001. до 2012. укупно 31 километар, а од 2012. до 2022. - 889,6 километара. Тако је то када се гради", поручио је Весић.

Додао је да се у овом тренутку гради и обнавља 156,8 километара пруга, до 2030. биће изграђено и реконструисано укупно 1.729 километара пруга у Србији.

“Ако узмемо у обзир да у Србији има нешто више од 3.300 километара пруга, јасно је како изгледа када се у земљи гради”, рекао је министар.

Када је реч о путевима, навео је да је од седамдесетих година 20. века, до 2012. године изграђено 596 километара ауто-путева, а од 2012. до данас 381 километар.

"Тренутно се гради 502,7 километара, а планирано је за обнову и изградњу још 944 километара. Тако је када радите и када је политика државе да се земља развија и гради, када се води рачуна да се сваки део Србије равномерно развија", рекао је Весић.

Рекао је да је у време када је гашен ЈАТ, вођена хајка против власти, а данас је Ер Србија најјача регионална компанија, која је у 2022. увела 15 нових линија, а ове године ће још 22.

"Данас је Република Србија власник 86 одсто Ер Србије. Тај пример најбоље говори какав је резултат када сте храбри, спремни да радите и да повлачите храбре потезе у интересу земље", констатовао је Весић.

Додао је да изградња путне инфраструткуре значи развој земље, нова радна места, виши стандард.

"Онда, грађани подржавају такву политику. А, овде смо, ипак, чули да има и политичког програма да се у Републици Србији ништа не гради", рекао је Весић.

 

 

 

 

 

Јеремић једини политичар оптужен за корупцију у другој земљи

Весић је поручио да нико као некадашњи министар спољних послова Вук Јеремић није обрукао Србију, јер је доказано да је учествовао у међународној корупцији, а притом је, захваљујући глупом питању Међународном суду правде, запечатио самопроглашену независност Косова и Метохије.

"Овде се олако користи реч издаја, многи себи дозвољавају да некога оптужују за издају. Ја нећу да користим реч издаја, али ћу користити реч глупост, а највећа државна глупост десила се 22. јула 2010. када је Међународни суд правде, на захтев тадашње Владе Србије, на предлог тадашљег министра Вука Јеремића, ударио печат на самопроглашену косовску независност”, рекао је Весић током расправе у парламенту.

Весић је упитао како другачије окарактерисати човека који поднесе тужбу Међународном суду правде, већу од четрнаест судија, од којих је десет из земаља које су признале тзв. Косово.

“То је највећа државна глупост. А, за то је Јеремић добио насловну страну, у албанским медијима, на српском, што је можда једини пут да су писали на српском – "Хвала, Вуче". И заслужио је, нико више није урадио да се потврди њихов самопроглашен чин. То је глупост”, рекао је Весић.

Весић је указао да се олако користи и реч корупција у парламенту, а да је управо Јеремић онај за кога је доказано да је учествовао у међународној корупцији.

“Скинуо сам позив са сајта америчког Конгреса, Јеремићу, да дође на сведочење, а позивају се на суђење Патрику Хоу, из “Чајна енерџи”, који је осуђен на три године затвора, због корупције. И, нису то урадиле судије за које тврдите да су под политичким утицајем. Можда и јесу, али сигурно не ове владе”, рекао је Весић.

Зато је сада, каже Весић, председник Одбора за надзор и одговорност при америчком Конгресу, Џејмс Комер упутио позив Јеремићу, да се јави да сведочи у новим корупцијама у којима је, додаје, очигледно учествовао.

“О корупцији прича човек који је обрукао Србију, користио место председавајућег Генералне скупштине Уједињених нација. Нико никада са тог места није био умешан у светску корпцију, осим Вука Јеремића, који је седео овде и гласао за буџет владе Александра Вучића, само да би добио подршку за кандидатуру у УН. Све се код њега своди на интерес. О корупцији причају људи из странке човека за кога је доказано да је учествовао у корупцији”, рекао је Весић.

Додао је да постоје и поједини посланици у парламенту који су осуђени за корупцију, док појединима мандат служи да се сакрију до суда.

"Нико никада као Јеремић није направио више штете када је у питању КиМ. Немам право да кажем да је то издаја, али је глупост над глупостима, да глупље не може да буде”, рекао је Весић.

Шеф посланичке групе Народне странке Мирослав Алексић изнео је оптужбе на рачун министра Весића, рекавши му да је правда спора, али достижна.

Весић је рекао шефу посланичке групе Народне странке Мирославу Алексићу да је управо Јеремић можда и најбољи доказ да је правда спора, али достижна.

“Најбољи доказ кога је стигла сте ви, јер се не одазивате суду, а највише Јеремић, коме је стигао позив да образлаже криминалне афере у америчком Конгресу. Ја сам за време док је Ваш лидер био све и свја у држави, пропатио и више сам био под истрагама различитих органа. Покушали сте све и нисте успели. А, када то будете рекли ван парламента, ја ћу Вас тужити, иако бежите од суда”, рекао је Весић Алексићу.

 

 

 

Важна брза пруга Београд – Ниш, тендер транспарентан

Весић је рекао у парламенту да је важно изградити брзу пругу, по “кичми земље”, у правцу север – југ, те да ће будућа пруга Београд – Ниш значити свим грађанима, посебно онима који живе у градовима на траси, истичући да ће тендер за тај пројекат бити транспарентан.

“Постоје нека питања која нису политичка, такво је и питање значаја изградње пруге правцем север – југ и жао ми је што нећете подржати тај предлог”, рекао је Весић одговарајући посланику Новог ДСС-а Дејану Шулкићу који је рекао да та странка неће подржати законе о потврђивању уговора о зајму за изградњу те пруге.

Весић је рекао да ће Република Србија узети кредит од 1,1 милијарди евра од ЕИБ-а и 550 милиона од ЕБРД-а, тако да ће тендер бити спроведен по правилима међународних институција.

“Тај тендер биће транспарентан, биће много понуђача. Тендер не искључује домаће компаније, које могу да буду део конзорцијума, а не само да буду подизвођачи”, навео је Весић.

Весић је рекао и да вредност пројекта од 2,775 милијарди евра није коначна, јер заправо може да буде и мања, а то ће зависити од тендера.

“Видећемо на тендеру какву ћемо цену добити, али немојте да имате дилему – то ће бити јавни процес, тарспарентан и посао ће бити урађен добро и квалитетно. На великим тендерима присутан је и заступник јавности, па ће сви моћи да прате шта се дешава, а ми ћемо водити рачуна да радови буду урађени како треба. Важно је да грађани од Београда до Ниша стижу за 100 минута”, рекао је Весић.

Додао је да ће у будућности пруга до Ниша, односно до Прешева, бити продужена даље, до Скопља, Солуна Истичући да је важно да сви делови Републике Србије буду добро саобраћајно повезани, али и да Република Србија буде повезана са земљама у региону.

Весић је рекао и да ускоро следи тендер за уређење 150 пружних прелаза.

“Имамо их преко 1.000 критичних, али морамо да кренемо да их уређујемо, јер имамо три пута више погинулих на пругама и пружним прелазима него ЕУ”, рекао је Весић.

Најавио је да ће се ускоро пред посланицима наћи нови Закон о безбедности железничког саобраћаја, којим ће се предвидети обавезу да на свим пругама брзине преко 100 километара, носилац јавног овлашћења има право да одреди где ће поставити ограду. 

 

 

 

 

Извор: Танјуг/РТС 2