Јоксимовић Лутовцу: Извештај позив на убрзање јер ЕУ рачуна на Србију, а не претња суспензијом
САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ / 07.10.2020.
Јадранка Јоксимовић
министар за европске интеграције и интернационални секретар Српске напредне странке
Србија је земља која се третира као најозбиљнији кандидат за чланство у ЕУ, и као предњачећа земља приступног процеса, узевши у обзир и све остале геополитичке, геоекономске елементе али и укупну виталност српске економије, људских ресурса, административних капацитета, воље и потенцијала да се у кључном тренутку трансформације на глобалном нивоу, на време и потпуно зналачки и политички одговорно и одлучно, решено укључимо у матицу глобалних промена, и то на траци којом иде и цела ЕУ.
Зато ЕУ од Србије данас и тражи и очекује и више у смислу критеријума, и брже у смислу укључивања у процесе које ће довести и до ревитализације ЕУ и региона ЗБ, а тиме, што је и најважније, до одрживих могућности за сваког грађанина Србије, па и господина Лутовца, који изгледа губи трку са разумевањем измењених образаца вођења кровне развојне политике евроинтегрисања, а коју ова Влада и председник Србије у синергији, упорно и упркос отежаним околностима спроводе успешно, а коју ће нова Влада још одлучније спровести".
"У том каскању за околностима, г. Лутовац и окамењени умишљени носиоци европске идеје који су за свога времена вођења земље од европске идеје направили празну мантру ходања у месту и хода ка ничему, где није изгубљена једна година, него читава деценија и више од тога, нисте ни кадри да разумете да нико не релативизује значење и поруке Извеештаја о наретку, већ напротив, да смо га разумели, да ћемо све позиве за убрзање реформског процеса подстаћи, да је Извештај сачињен по први пут са уношењем елемента приступа нове методологије која на нијансиранији начин даје анализу политичких критеријума и стања у рефомском процесу у оквиру владавине права. И нигде није, упркос свему што се и у свету и Европи и Србији дешавало последњих годину дана, када су принудно пресложени приоритети, није забележено назадовање ни у једној од кључних области политичких и економских критеријума. Негде је забележен веома ограничен напредак, негде известан напредак, негде је било и стагнације, негде добар напредак. Од Србије се више тражи и очекује јер се на Србију рачуна, а не прети суспензијом како г. Лутовац наводи, напротив, Србија и може више и ради више. Нема ту диплоговора, него веома прецизних утврђених рангирајућих оцена око којих морају да се сложе све државе чланице".
То што је Лутовцу мило па му се и снило у Извештају на нивоу је тачно онаквог начина вођења политике коју грађани толико подржавају да сте од некадашње Демократске странке направили статистичку грешку, а Ваше методе ауторитарности кадрирања у странци могу грађани само да замисле како би изгледале да се демонстрирају о условима вршења власти, и какви би нам онда Извештаји о напретку били. Досадашња Влада Србије добила је од грађана Србије на неупитно успешно спроведеним изборима, (уз значајно умањене некадашње мањкавости кроз усвајање и имплементацију већине препорука из извештаја ОДИХР, и уз политичку спремност да се и то унапреди), потврду да је поднети рачун за све учињено изузетно високо оцењен, и слободно израђеном вољом обавезали су и нову Владу да не само не посустане, већ да све предузето још боље и брже наставимо, у складу са оним што постају нови стубови нових начина производње, потрошње, озелењивања привреде, дигитализације и одрживости, за шта имамо сидро јаког унутрашњег тржишта и потентности наше економије, што је у Извештају високо оцењено.
Дакле, нису тачне оцене да су у областима владавине права, борби против корупције и организованог криминала, политичким критеријумима и слободи говора и медија, забележена назадовања, нити је то оцена ЕУ. О томе јасно сведоче постигнути резултати у претходном периоду, спремност Владе да решава и најосетљивија питања од којих су нека наслеђена из прошлости, као и свеобухватан друштвени дијалог, који је вођен са свим друштвено-политичким субјкетима о најважнијим темама у нашем друштву. Пример тога је нова Медијска стратегија која је усвојена кроз потпуно инклузиван и транспарентан поступак, а сачинила ју је Радна група састављена од најеминентнијих представника свих медијских удружења, као и представника ОЕБС и ЕУ, и сачињена је у складу са мишљењима стручњака из ЕК и ОЕБС". На седници одржаној 30. јануара 2020. године, Влада је усвојила Медијску стратегију за период 2020-2025. као доктрирани документ, док је рад на припреми нацрта пратећег Акционог плана у завршној фази.
Влада је усвојила предлог измена Устава које се односе на правосуђе и проследила га Народној скупштини, која није могла одмах да их усвоји услед одржавања редовних избора и пандемије коронавируса. Србија би требало да има шири договор о овом важном питању, нарочито имајући у виду то да је последњи корак у процедури измене Устава потврда гласањем грађана на референдуму и да се по први пут у новијој историји тај процес спроводи на демократски и транспарентан начин.
У области борбе против корупције 21. маја 2019. године, Народна скупштина је усвојила Закон о спречавању корупције и његово спровођење је почело у септембру ове године, па се не може тврдити како ништа није урађено у овој области. У питању је системски закон, који регулише комплетну област.
У погледу измена акционих планова за поглавља 23 и 24, Влада је на седницама одржаним 10. јула и 23. јула 2020. године усвојила измењене акционе планове у кординацији са ЕК, који су достављени ЕК. Измена оба акциона плана је урађена кроз сарадњу са ЕК и Националним конвентом. Коректно би било истаћи да је у оквиру те сарадње прихваћен велики број предлога и сугестија организација цивилног друштва у оквиру Националног конвента, па не стоји оцена да је цела година "изгубљена", јер би у том случају била "изгубљена" и за Конвент који је допринео унапређењу текстова акционих планова.
СЛУЖБА ЗА ИНФОРМИСАЊЕ
СРПСКА НАПРЕДНА СТРАНКА