Вести

Брза пруга до Скопља унапредиће односе Србије и Северне Македоније

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић данас је са македонским колегом Благојем Бочварским потписао Меморандум о изградњи брзе пруге од Ниша до Скопља, за који ће две земље заједнички затражити средства од Европске уније.

Споразум је потписан у присуству председника Влада Србије и Северне Македоније Ане Брнабић и Димитра Ковачевског.

Брнабић је рекла да потписани меморандум као и јуче отворени сајам винска визија Отворени Балкан доприноси унапређењу односа наших пријатељских земаља.

Будућа брза пруга биће направљена за брзине до 200 километара на час.

 

Меморандум са Северном Македонијом још ће боље повезати два народа

Брнабић рекла је да су потписивањем Меморандума о сарадњи у области железничког саобраћаја између Србије и Северне Македоније две земље трасирале пут за будући развој и повезивање два већ пријатељска народа.

"Железничка инфраструктура је приоритетна инфраструктура и по транспортној стратегији железнички саобраћај је у овом тренутку и за Европу, али и читав свет најважнији саобраћај, јер је еколошки најприхватљивији и најефикаснији вид саобраћаја", рекла је премијерка Брнабић након што су меморандум потписали министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић и његов македонски колега Благојем Бочварским. 

Брнабић је додала да је Србија посвећена изградњи и унапређењу железничке инфраструктуре у коју су уложена значајна средства.

"Завршили смо брзу пругу између Београда и Новог Сада. До 2024. године завршавамо и деоницу између Новог Сада и Суботице и имаћемо завршену деоницу од Београда и мађарске границе. Очекујемо да до краја 2025. године и мађарска страна заврши своју деоницу између Будимпеште и границе са Србијом. Настављамо даље инвестиције у сарадњи и партнерству уз огромну финансијску подршку и кроз грант средства и кроз кредите. Настављамо да улажемо и у железнички коридор 10 модернизацијом пруге између Београда и Ниша", истакла је Брнабић.

Брнабић је рекла да је последњих неколико месеци разговарано о деоници до Скопља, за коју је данас потписан меморандум о сарадњи, а да ће у наредном периоду бити формирана заједничка радна група и дефинисан јасан акциони план.

"Након тога инвестираћемо и даље у железнички коридор десет до Скопља. Након тога од Скопља настављамо да разговарамо и са партнерима из Грчке за пругу до Солуна и до Атине, што је за Србију од изузетно велике важности.

Уколико ово успемо да урадимо на брз и ефикасан начин имаћемо и огромне бенефиције и за привлачење додатних страних директних инвестиција и у Србију и у Северну Македонију, али и директно ћемо имати добар утицај на БДП од транспортних услуга", објаснила је Брнабић.

Брнабић је додала да су Србија и Северна Македонија током протекле године забележиле рекордну робну размену која је достигла 1,480 милијарди  евра.

"Неких 28 одсто више него 2021. године. Ако погледамо период у последњих десет година робна размена између Северне  Македоније и Србије повећана је за 2,4 пута,  608 милиона евра на 1,48 милијарди евра, а робни извоз је порастао 2,6 пута увоз 2,2 пута", навела је Брнабић.

Брнабић је током излагања позвала председника Владе Северне Македоније Димитра Ковачевског, који је присуствовао потписивању Меморандума, да већ од сутра заједно са Србијом крене у промоцију Северне Македоније у оквиру специјализоване светске изложбе Експо која ће се одиграти у Београду 2027. године.

Одговарајући на питање колико пројекти попут сајма "Винска Визија Отвореног Балкана" и Меморандума о железничкој сарадњи са Северном Македонијом помажу развоју Србије и читавог региона Западног Балкана Брнабић је рекла да уколико не постоји повезани регион није реално ни да се на трошковно ефикасан начин извезу производи који се произведу, а да без брзих пруга и саобраћајница није реално очекивати ефикасно повезивање људи. 

Брнабић је додала да свако додатно повезивање гарантује будућност.

"Данас је важан дан зато што овим не повезујемо само Ниш и Скопље, већ и Скопље преко Ниша и Београда и Суботице, са Будимпештом и централном и западном Европом и повезујемо читаву Европску унију железничким коридором до Солуна, Атине и луке Пиреј, а то представља потпуно другачију будућност за овај део света и Европе", рекла је Брнабић.

Брнабић је додала да су ово изузетно скупи пројекти, а да је железничка инфраструктура и транспорт приоритет у оквиру транспортне стратегије Европске уније која се труди да смањи емисију штетног CO2, а за коју је рекла да се води мотом "Green i digital" - зелени и дигитални.

Брнабић је истакла да се до краја ове године очекује и завршетак повезивање гасне инфраструктуре са Бугарском - гасни интерконектор Ниш-Димитровград како би се прикључили на алтернативне изворе гаса. 

Брнабић је навела да је од кључне важности повезивање земаља у региону и и да је то дефинисано и агендом повезивања и стварања транспортне заједнице југоисточне Европе са седиштем у Београду у оквиру Берлинског процеса.

 

Повезивање кључно за земље региона

Брнабић је изјавила да је од кључне важности за све земље у региону њихово повезивање као и да ће градња пруге Ниш-Скопље донети читавом региону другачију будућност.

"Због тога је агенда повезивања и стварања транспортне заједнице југоисточне Европе са седиштем у Београду у оквиру Берлинског процеса једна од најважнијих ствари које су дефинисане још 2014. године", рекла је премијерка Брнабић на заједничкој конференцији за новинаре са председником Владе Северне Македоније Димитром Ковачевским.

На питање новинара колико је важно повезивање за земље Западног Балкана и колико су важни пројекти попут пруге са Северном Македонијом, Брнабић је рекла да није реално да инвестирате у будуће повезивање људи, јер где немате путеве и пруге, немате ни размену ни младих, ни било какво додатно повезивање које гарантује једну другачију будућност од прошлости какве смо имали.

"Тако да је и данас у том смислу велики и важан дан, зато што овим, понављам, не повезујемо ми само Ниш и Скопље, односно Скопље преко Ниша и Београда и Суботице са Будимпештом и даље централом и западном Европом, већ повезујемо читаву Европску Унију железничким коридором до Солуна па Атине и наравно Луке Пиреј. То значи потпуно другачију будућност за овај део света, односно овај део Европе", указала је премијерка Брнабић.

Брнабић је истакла да су железничке пруге изузетно скупи пројекти, али да је железничка инфраструктура и железнички транспорт приоритетни транспорт у оквиру транспортне стратегије ЕУ.

"Она се води једним мотом, а то је зелени и дигитални и то је оно што је будућност. Ми данас практично показујемо нашу посвећеност тој будућност", рекла је премијерка Брнабић.

Нагласила је да је Србија већ доста урадила по том питању.

"Ми смо много урадили и завршили смо путни коридор 10. Потпуно повезивање између Србије и Хрватске, али и Мађарске и Србије, читавом дужином Србије, и доле јужни крак до границе са Северном Македонијом и источни крак са Бугарске. Настављамо повезивање изградњом ауто-пута Милош велики до Пожеге, а онда даље до Сарајева и ка граници са Црном Гором", навела је премијерка Брнабић. 

Додала је да је Србија почела да гради железнички коридор Ниш-Димитровград, додатни железнички коридор са Бугарском и има у плану повезивање са Северном Македонијом и Црном Гором, али и да разговара о железничком коридору Београд-Загреб-Љубљана, који би нас онда додатно повезао тамо са Аустријом и Италијом.

 

Заједно са Северном Македонијом решаваћемо проблем бугарске таксе на транспорт гаса

Брнабић је изјавила да ће Србија и Северна Македонија заједно радити на решавању проблема бугарске таксе на транспорт гаса кроз ту земљу.

Брнабић је на заједничкој конференцији за медије са премијером Северне Македоније рекла, одговарајући на питање македонског новинара да ли ће можда Северна Македонија, Србија и Мађарска заједно наступити у решавању тог проблема који погађа све три земље, рекла да се апсолутно слаже са тиме што је претходно рекао Ковачевски - да је реч о нелегално уведеном порезу.

"До краја године треба да завршимо додатно повезивање гасне инфраструктуре са Бугарском, гасни интерконектор Ниш-Димитровград како бисмо се прикључили на алтернативне изворе гаса", рекла је Брнабић.

Тако да је предвидивост кључна када планирате енергетску политику и када планирате инвестиције у енергетску инфраструктуру, рекла је премијерка Брнабић и додала ће се две земље заједно бавити тим питањем.

И очекујемо подршку Европске уније, али и разумевање колега из Бугарске, додала је Брнабић.

 

Брза пруга Ниш-Скопље биће од велике користи за Србију и Северну Македонију

Министар Весић рекао је да ће изградња брзе пруге између Ниша и Скопља у дужини од 230 километара, у коју ће бити уложено близу 2,75 милијарди евра, омогућити велику корист и Србији и Северној Македонији и још боље повезати Београд са Солуном и Атином.

"Ово је велики дан за Србију и Северну Македонију, јер смо данас потписали меморандум који значи први корак ка изградњи брзе пруге између Београда и Скопља. У јануару ћемо расписати тендере за надзор, за све три деонице, а у мају ћемо расписати тендер за извођење за другу и трећу деоницу Београд-Ниш, док ћемо децембру наредне године расписати тендер за прву деоницу", рекао је министар Весић на конференцији за новинаре након потписивања Меморандума о изградњи брзе пруге од Ниша до Скопља са својим македонским колегом Благојем Бочварским. 

Додао је да ће дужина пруге у Србији износити 156 километара, док ће деоница у Северној македонији бити дуга око 50 км.

Министар Весић истакао је да су се Србија и Северна Македонија договориле да направе исти режим царине и полиције као онај који је договорен са Мађарском.

"Ми смо се са Мађарском договорили да мађарска царина и полиција буду у Београду, Новом Саду и Суботици, а српска у Будимпешти. То значи да ко уђе возом, рецимо на станици Прокоп, више нема никакву царинску контролу до центра Будимпеште, и то ћемо радити и са нашим пријатељима из Северне Македоније. Тако да се брзи возови неће заустављати на граници и биће мотор развоја, не само за железнички саобраћај, већ и за сва места која се налазе на самој траси", навео је министар Весић.

Истакао је да ће са колегом из Северне Македоније направити заједничку радну групу и акциони план, као и да се креће са пројектовањем. 

"Ми смо већ почели пројектовање наше пруге до Прешева, сада ћемо у складу са новим околностима променити пројектни задатак и усагласћемо акциони план и заједнички ћемо конкурисати пред Европском комисијом за пругу Ниш-Скопје и надамо се наравно да ћемо добити подршку Европске уније", рекао је министар Весић.

Додао је да је и председница Европске комисије Урзула фон дер Лајен више пута рекла да ће, што се тиче Западног Балкана, Европска унија финансирати пројекте који значе повезивање.

"Ова иницијатива се ради на иницијативу председника Вучића, који иначе инсистира на томе да се Србија повеже са свим својим суседима. Осим повезивања са Северном Македонијом, ми смо почели претходне недеље реконструкцију пруге Ниш-Димитровград, која је почела после пет година и тиме смо решили заиста један велики проблем у нашим односима с Европском унијом, јер сада користимо и тај грант који није мали, који је преко 70 милиона евра", рекао је министар Весић.

Министар Весић додао је и да је Влада Републике Србије са Владом Босне и Херцеговине потписала  Меморандум о изградњи заједничке пруге Београд-Сарајево и да је то први заједнички пројекат Србије и Босне и Херцеговине после потписивања Дејтонског споразума.

Министар Весић нагласио је и да је у току реконструкција пруга Београд-Бар, која је изграђена 1976. године.

"Завршено је пројектовање и сада ћемо радити 208 километара од Ваљева до Врбнице. Што се тиче Мађарске, ми се повезујемо овом брзом пругом од Новог Сада до Суботице. Наши мађарски пријатељи ће до краја 2025. завршити свој део пруге и бићемо повезани са Будимпештом. Радићемо реконструкцију пруге Панчево-Вршац-румунска граница-75 километара, тако ћемо бити повезани новом пругом и са Румунијом", рекао је министар Весић и додао да ће брзина на тој деоници бити до 120 километара на сат.

Министар Весић истакао је да ће изградња брзе пруге до Скопља допринети развоју туризма, развоју локалних бизниса и доласку инвеститора.

"Захвалан сам мом пријатељу Благоју јер нас двоје заједно радимо већ неколико месеци на овом пројекту и тек ћемо радити, тако да ће то бити заиста сјајан пројекат повезивања Београда и Скопља брзом пругом. И сад је пред  нама велики посао да све ово ми завршимо, а онда и да Европску унију убедимо да дају мало већи грант", рекао је министар Весић и додао да се о томе већ разговарано са Бриселом.

Министар Весић рекао је да ће Србија са Северном Македонијом направити заједничку железничку станицу у Табановцима где ће бити представништва полиција и једне друге државе и да ће се царина обављати на једном месту.

"На сличан начин радимо са Црном Гором заједничку станицу у Бијелом Пољу, где ће такође покушати да на железничком транспорту урадимо једну тачку како бисмо све убрзали и поједноставили", истакао је министар Весић.

 

 

Извор: Танјуг