Др Миленко Џелетовић : Немамо право на грешку
Висока инфлација није проблем Србије од јуче, већ деценијама уназад. И да наша невоља буде већа, ми инфлацију имамо чак и у условима економске стагнације, односно рецесије. Шта то казује? Да имамо дубоке структурне и тржишне поремећаје које је тешко брзо отклонити, а поготово не само мерама монетарне политике, изјавио је за наш лист проф. др Миленко Џелетовић, координатор Економског савета Српске напредне странке, одговарајући на питање због чега је Србија са инфлацијом од 12 одсто, а постоји стрепња да буде и свих 15 процената, у „друштву” са Белорусијом, која већ има 16 одсто, а не међу земљама с цивилизованих два до три процента раста цена.
Где су по вама могући излази и за које време, јер је обичним грађанима, незапосленим, осиромашеним, међу којима је и веома много ваших гласача, доста политичких парола и обећања? Очекују с правом неки бољитак.
Пех ове владе је да се нашла на месту када на наплату пристижу стари рачуни које су направили њени претходници. По логици ствари увек је крив онај ко се затекао када балон пукне или онај ко мора да саопшти непријатну истину. А истина је више него непријатна и болна. И поред тога, као најјача странка у земљи спремни смо да преузмемо одговорност. Немамо право на грешку. Покушаћемо да Србију извучемо из кризе ресетовањем економске политике и њене развојне филозофије. Излаз је у потпуно новом економском моделу заснованом на производном, а не на услужном сектору, на јавно-приватном партнерству и концесијама уместо прекомерног задуживања, на штедњи и инвестицијама уместо на прекомерној потрошњи. Моделу који ће економском политиком фаворизовати извозни сектор, а не увозни лоби. Тежићемо моделу који ће разбити монополе и картелске договоре, чији ће резултат бити раст запослености и отварање нових радних места.
Када?
Поновићу по ко зна који пут – нисмо омамљени илузијом да ће одмах потећи мед и млеко и да ће грађани одмах осетити бољитак, али сам уверен да ћемо у овом мандату извршити реформске захвате и створити амбијент који ће нам у годинама које долазе омогућити натпросечне стопе привредног раста.
Не чини ли вам се као човеку од економске струке да је већ време да се стручној јавности и грађанима Србије предоче те идеје?
Ми смо свесни тежине економске ситуације у којој се земља налази и то смо на време препознали и још у изборној кампањи грађанима Србије предочили свој економски програм структуриран у два дела. Први, краткорочни, који ће брзо и ефикасно, већ у прве две године вршења власти постићи консолидацију јавних финансија, и други који подразумева болне реформске процесе и измену привредне структуре, односно стварање атрактивног инвестиционог амбијента на дуги рок.
На чему базирате свој пун мандат? На хапшењима наводно корумпираних кадрова из претходне власти?
Напротив. На одлучности да променимо Србију верујући да то и поред свега можемо и морамо да урадимо. Сви морају да одговарају, уколико су се огрешили о закон. Нема недодирљивих, без обзира којој партији припадају и да ли су били део претходне власти или су сада у њој. Разлика између нас и претходне власти лежи баш у томе да ми нећемо по сваку цену мрцварити и привреду и грађане само да би истерали пун мандат макар и по цену драстичног погоршања макроекономских перформанси. Оног тренутка када нам буде јасно да не можемо да реализујемо предизборна обећања и да нам на том путу стоје препреке, макар се оне звале и коалициони партнери, ми ћемо народу вратити мандат и објаснити због чега то радимо, а народ нека на изборима просуђује.
Грађани ће поздравити вашу борбу за искорењивање корупције и политички мотивисаног криминала, али то се „не једе”, нити отвара нова радна места, повећава стандард. Шта се може очекивати у том погледу?
Борба против корупције и организованог криминала је неминовност економског и друштвеног препорода Србије. Тачно је да се та борба буквално „не једе”, али није тачно да не отвара радна места и не повећава стандард. Процене невладиних организација и релевантних међународних фактора указују да Србија дневно због корупције губи пет милиона долара или око две милијарде долара годишње. Уосталом, један од кључних услова ЕК у процесу придруживања управо се односи на искорењивање корупције.
Да ли и колико учествујете у креирању актуелних мера економске политике? Нисте ли, као странка, у опасном расцепу – да сносите политичке последице за нечији неуспех у вођењу економске политике земље?
Директно смо се „умешали” у послове коалиционих партнера тако што смо приликом формирања Владе поставили само један услов: кључни принципи нашег предизборног економског програма морају бити уграђени у коалициони споразум обавезујући за све министре без обзира из које странке долазе.
У току су постављења директора и извршних органа у многим јавним предузећима. Стиче се утисак да на нека руководећа места долазе људи са веома танким стручним знањима и професионалним референцама. Је ли вас, као странку, изненадио долазак на власт?
Не слажем се са том оценом. Српска напредна странка је приликом формирања Владе демонстрирала квалитет који није до сада виђен на новијој политичкој сцени Србије. Управо да би испунили обећање да ћемо довести најбоље нисмо се либили да и најодговорније јавне функције понудимо нестраначким личностима или чак људима који припадају странкама бившег режима. Спремали смо се за власт, одговорност и она нас није изненадила. Наравно, нико није идеалан и не поричем да се вероватно десило да негде буду именовани како рекосте „људи са веома танким стручним знањима и професионалним референцама”. Сви ће имати 100 дана да покажу шта знају и да поднесу извештај о свом раду. Ако оцена буде негативна – биће смењени. Будите убеђени да нећемо дозволити да њихову нестручност плаћају осиромашени грађани Србије.
Темељи економског програма
1. Јефтина, ефикасна и одговорна држава за све грађане.
2. Бескомпромисна борба против корупције.
3. Растерећење привреде.
4. Сузбијање сиве економије.
5. Усвајање Закона о јавним набавкама.
6. Формирање развојне банке.
7. Дуплирање аграрног буџета.
8. Формирање канцеларије за брзе одговоре на свим нивоима.
9. Укидање компликованих административних процедура и сувишних агенција.
10. Ограничавање безобзирно високих плата у јавном сектору.
11. Завршетак процеса легализације.
Аутор : Слободан Костић