Вести

Џелетовић: Приче о диктатури уперене су против демократије и инвестиција

Оптужбе да Србија иде ка диктатури, које се чују у последње време, не само да су потпуно неосноване већ су уперене и против демократије и привлачења страних директних инвестиција. То што Српска напредна странка има натполовичну подршку у бирачком телу, које је у њеном програму препознало снагу која Србију може да извуче из кризе, не значи да земља клизи у диктатуру, а не постоји ниједно мерило које би такву тезу потврдило.
 
Та прича је јако проблематична са аспекта политичког позиционирања државе, нарочито у време отварања преговора са Европском унијом, али и у економском, јер како привући инвеститоре и убедити их да стварате повољан инвестициони амбијент ако опозиција и тзв. независни аналитичари на сва звона објављују да је у Србији диктатура једног човека. Било би добро и за СНС и за Србију када би се опозиција консолидовала на бази алтернативног програма економског и друштвеног опоравка а не на покушају пласирања неистина и произвољних констатација, јер не могу ипак да поверујем да би било коме одговарао крах економије, или евентуални банкрот државе - каже у разговору за Данас професор Миленко Џелетовић, координатор Економског савета Српске напредне странке.
 
Говорите о неодговорности опозиције. Каква је опозиција потребна Србији?
 
- Говорим о потреби да у ова тешка времена, за коју није заслужна СНС, сви будемо одговорни. И Власт и опозиција и независни аналитичари, који сада себи дају за право да критикују а заборављају шта су до јуче причали и какве су све катастрофалне промашаје имали у својим предвиђањима. Да се разумемо, и Србији и СНС је неопходна јака, здрава и конструктивна опозиција јер за наталожене Аугијеве штале српске економије и друштва потребно је не један већ много херкула које морамо регрутовати како из власти тако и из опозиције и ванстраначког кадровског корпуса.
 
Да ли ви као члан странке осећате да се гради култ личности?
 
- Апсолутно не. Заиста. И сам сам сведок колико је СНС странка демократске провинијенције са јаком улогом страначких органа. Уосталом, повуцимо једну паралелу. Имате СНС и случај Владимира Цвијана, који је прекршио статут странке, иступао противно програмским опредељењима, јавно вређао председника странке и све време остаје члан и долази на седнице Председништва, а тај такозвани диктатор га не искључује из странке. Са друге стране " демократа" Драган Ђилас и ДС су експресно Вука Јеремића док је председавао Генералном скупштином Уједињених нација искључили из Демократске странке због бенигног неслагања са њеним председником. Толико о диктатури и демократији.
 
СНС је настала као одговор на постојећи тренутак. Да ли ће на наредној Скупштини СНС-а доћи до идејног профилисања програма?
 
- На скупштини СНС ће економски и политички програм бити прилагођен новонасталој политичкој и економској збиљи. СНС је за само пет година од оснивања дошла до натполовичне већине у бирачком телу, што је велико бреме одговорности које захтева иновирање програма, али и понашања. Свесни тежине стања у коме се налазимо али и одговорности коју преузимамо, спремни смо да на нове изазове понудимо и нова решења, нову визију која ће се преточити у свеобухватну стратегију економског и друштвеног препорода Србије. Желимо да грађани разумеју болне резове, непопуларне потезе на које смо спремни како би за будуће генерације изградили економију и друштво са здравим темељима. По први пут се десило у новијој политичкој историји да једна политичка опција и један лидер не желе да своју апсолутну већину у бирачком телу валоризују кроз нови изборни циклус, већ ту популарност инвестирају у болне реформске процесе са врло неизвесним ишодом по популарност и странке и њеног лидера али са врло извесним дугорочним позитивним ишодом по стандард и материјално благостање грађана Србије.
 
Спремни сте да будете жртва реформе?
 
- И у другим источним земљама реформе су имале неку политичку жртву. Ако је то цена да се спроведу болни резови, СНС је спремна да заложи своју популарност и власт да би се у наредне четири године заиста ударили здрави економски темељи за стабилне и континуиране стопе привредног раста које су нам преко неопходне уколико заиста желимо да будемо достојни друштва у које треба да уђемо. То отварање преговора са ЕУ је добра прилика, добра шанса за Србију, али нам ништа неће значити уколико останемо овако незапослени, са овако ниским нивоом националног дохотка перкапита, највећим учешћем јавне потрошње по јединици производа, високим спољнотрговинским дефицитом, са разореном индустријом, макроекономским показатељима који представљају мозаик проблема...
 
Да ли се Вучић двоуми око расписивања ванредних избора због тога што се боји да број освојених места неће моћи да попуни адекватним кадровима?
 
- Не. Не, једина бојазан Александра Вучића у погледу ванредних избора је колико ће они у једном - морам да кажем - неефикасном друштву, успорити све оно што се мора урадити, каква ће то бити порука иностраним инвеститорима и колико ће заиста коштати. Међутим, оно што је чињеница и оно што економски савет коме председавам саветује председника, а чега је он дубоко свестан, јесте да су и најскупљи избори јефтинији од успоравања реформи. Ово што се сада дешава у Србији, ова прича о диктатури, покушаји да се оспори нечији легалитет или тако високо упориште у бирачком телу потпуно неосновано, помало почиње да личи на оспоравање реформских процеса, на опструирање, на понашање које заиста значи да Србија није спремна за промене. Али, мислим да поступци и Томислава Николића и Александра Вучића показују оно што на српској политичкој сцени одавно није виђено. Они показују разлику између политичара, који увек мисли да наредне изборе и њих, државника који мисли на наредне генерације.
 
Има ли СНС кадрове да изнесе те реформе?
 
- Наравно да има. Пренаглашена је прича да СНС нема кадрове. Оно што је чињеница јесте да тежина ситуације захтева мобилизацију свих кадровских потенцијала и у том погледу ми смо на политичкој сцени демонстрирали нешто што до сада није виђено, да се и на највише политичке функције, министарства финансија, привреде, спорта, пољопривреде - постављају људи који нису чланови СНС. Одговорно тврдим да у својим редовима или у редовима својих симпатизера СНС има довољно јаку кадровску базу да изнесе терет промена и реформи у Србији.
 
Ви сте водећи економиста у странци а нисте министар...
 
- Важан је програм и његова реализација а не кадровска решења. Одлика доброг менаџера и политичара јесте да у сваком тренутку сваком човеку из тима пронађе место где ће дати свој максимум реализацији циљева странке. Процена Александра Вучића и страначких органа је била да сам овде најделотворнији и мишљења сам да су потпуно у праву. То је нови приступ, нови однос на политичкој сцени у којем је важно да се реализује програм, да се обезбеде реформе и бољитак за наше породице, а не ко је персонално министар.
 
Колико министри који нису у странци, мислим на економски део владе, имају политичку подршку? Стиче се утисак да је Крстић има, а да Радуловић више "солира"?
 
- Што се тиче СНС-а, имају је и један и други, иначе не би били ту где јесу. Можда због година, младости, енергије коју Лазар Крстић демонстрира има више симпатија јавности и можда се о министру Радуловићу стиче други утисак због изјава некада лоше интерпретираних, некад јер их поједини медији сагледавају из другог угла. Али, и један и други имају политичку подршку.
 
Ипак, његова кључна мера - смањење намета на рад није прошла, а он без тога не може да заокружи процес који је намеравао.
 
- Та мера је дефинитивно део програма СНС-а, а када ће бити спроведена, само је питање времена. У овом тренутку, математички прорачун Министарства финансија је показао да уколико би за 30 одсто смањили доприносе на плате то би био додатни шок за буџет јер није могуће претходно обезбедити додатни прилив. И то је оно, борба мишљења одувек је давала квалитет. Министар Радуловић сматра да би смањење пореза одмах изазвало повећање запослености јер би већи број људи из сиве зоне легализовали бизнис. Процене Министарства финансија су биле да у једном инертном друштвеном и економском систему, та трансформација не би била тако брзо, посебно у условима пада платежно способне тражње и инвестиција. Али, то смањење остаје стратешки циљ.
 
Шта ће бити основа економског програма СНС-а?
 
- Стварање атрактивног инвестиционог амбијента, привлачење СДИ и отварање нових радних места. Први правац је пољопривреда и енергетика које имају не само компаративне предности већ на кратак рок могу да упосле вишкове радне снаге. Истовремено, морамо инсистирати на реализацији капиталних инфраструктурних инвестиција, из Емирата, Кине, Русије, из свих земаља из којих могу да дођу. Пројекти попут Јужног тока, изградња брзе пруге Будимпешта - Београд, завршетак коридора 10, коридора 11, пробијање тунела на путу Рума - Нови Сад, пројектима који ће омогућити брзо упошљавање замрле грађевинске индустрије.
 
А други правац?
 
- Паралелно са тим стварање атрактивног инвестиционог амбијента. Наставак бескомпромисне борбе против корупције, превођења сиве економије у легалну зону, реформа пореске управе и оспособљавање за бољу наплату пореза, укидање компликованих административних процедура, укидање бројних агенција, фондова, завода који нису у функцији... Једноставно, стварање јефтине, ефикасне и грађанима одговорне државе.
 
Шта је са канцеларијом за брзе одговоре?
 
- Ми нисмо заборавили на то предизборно обећање и стручни тим Економског савета СНС-а заједно са нестраначким личностима направио је нацрт Закона о улагањима који је представљен јавности и сада је у фази "првог брушења". Тим законом разрадили смо начин функционисања јединственог шалтера или канцеларије за брзе одговоре. Циљ је да, зависно од величине инвестиције, председници општина, градоначелници, министар или председник владе, буду одговорни за издавања дозволе, са јасно дефинисаним обавезама - они ће координирати рад свих у ланцу, од урбанизма, разних инспекција, јавних предузећа. Закон је потпуно антикоруптивни, јер зашто би неко дао мито ако зна да ће дозволу добити. Крајњи циљ био би да целу Србију, њену администрацију, претворимо у канцеларију за брзе одговоре.
 
Стабилан курс, ниска инфлација
 
За сваку похвалу је стабилан девизни курс који је одржан не трошећи девизне резерве. Имали смо 2012. Годину и утрошених близу 1,5 милијарди а опет је домаћа валута имала изразиту депресијацију док је 2013. НБС продала исто онолико девиза колико је купила, и без трошкова је обезбедила стабилан девизни курс. О његовој реалности би могли да дискутујемо на професионалном нивоу, али оно што је најмање требало српској привреди у овом тренутку је нестабилност курса. Постигнута је, такође и најмања инфлација у последњих 40 година. Она јесте резултат и смањене куповне моћи становништва, али се мора признати да је и дело филигрантских мера монетарне политике централне банке.
 
Да ли би Телеком требало приватизовати?
 
- О томе ће одлучити Влада Србије, али став и мој и СНС је да уколико би дошло до евентуалне приватизације, тај новац треба да се употреби за капиталне инфраструктурне пројекте нешто што ће упослити 100.000 људи, нешто што ће бити локомотива српске привреде и утицати на раст макроекономских перфоманси како не би новац од продаје Телеком а завршио за попуњавање буџетских рупа.
 
 
АУТОР: МИРЈАНА Н. СТЕВАНОВИЋ