Вести

Краткорочне мере Владе са дугорочним негативним последицама

А сад да вам представимо шта значи замрзавање пензија до краја 2010. године.




Табела. Кретање трошкова живота пензионера у динарима

2009

2010

И повећање

Новембар

Децембар

Јануар

Фебруар

Март

Април

Мај

1 динар

15958

16122

16292

16466

17726

17912

18105

2 динара

15958

16242

16530

16824

18203

18508

18820

3 динара

15958

16361

16769

17182

18680

19105

19536

4 динара

15958

16480

17007

17539

19157

19701

20251

ИИ повећање

Јуни

Јули

Август

Септембар

Октобар

Новембар

Децембар

1 динар

18305

18513

18730

19897

20134

20384

20646

2 динара

19140

19467

19803

21089

21446

21815

22196

3 динара

19974

20421

20876

22282

22758

23246

23746

4 динара

20809

21375

21950

23474

24070

24677

25297

Ми нећемо да вам, као остали ’’независни’’ економисти у служби власти, говоримо о утицају раста годишње инфлације на животни стандард пензионера. Ми желимо да вам покажемо колико ће се променити живот пензионера до краја 2010. године ако се цене производа из ове сиромашне корпе просечно повећавају за један, два, три или четири динара месечно, уз напомену да смо цене трошкова становања, струје и осталих комуналија, које су контролисане, држали константним уз два повећања у марту и септембру 2010. године. Влада је већ најавила два повећања цене струје за 2010. годину. 

Значи ако се цене просечно повећају за само 1 динар сваки месец уз два поскупљења струје, комуналија и осталих трошкова становања, пензионерима ће на крају 2010. године бити потребно 20646 динара тј. 4688 динара више него данас.
Месечно повећање цена за 1 динар је скоро неприметно, али ће се до краја 2010. године итекако приметити. Ако се цене просечно повећају за 3 динара сваки месец, онда ће пензионерима бити потребно 23746 динара на крају 2010. године, или ти 7789 динара више за ових 56 производа и услуга!
Шта је поента?
Прво, са растом цена егзистенцијалних производа за пензионере, уз непромењене пензије, пензионери ће морати и од малог броја производа да се одрекну још мало – само је питање којих?
Друго, као што видите производи и услуге које пратимо у оквиру ’’пензионерске инфлације’’ представљају минимум за преживљавање, а већ 688 хиљада пензионера  има проблем. Са растом цена ових производа и услуга на крају 2010. године милион и двесто хиљада пензионера са својим пензијама неће моћи да купе најосновније побројане производе и услуге из корпе!
Ово су констатовали чак и стручњаци СБ-а у својим предлозима око реформе пензионог система које предлажу Влади Републике Србије.
Констатује се да мера замрзавања пензија са једне стране смањује трошкове у буџету,  али са друге стране током времена обара пензије на друштвено неприхватљив ниво.
Констатују стручњаци и предлажу решења. Премијер Цветковић нам је недавно саопштио како он тј. стручњаци СБ-а виде решење?

Након 2010 пензије индексирати према стопи инфлације!
Раст пензија након 2010 у складу са инфлацијом представља илузију да ће се животни стандард пензионера одржати непромењеним, рећићемо Вам и зашто. Праћење инфлације подразумева праћење промене цена преко петсто производа и услуга. У оквиру те групе производа и услуга, појединачни производи и услуге имају различито релативно учешће, или другим речима промене цена неких производа и услуга утичу значајније, а других мање. Производи и услуге обухваћени корпом на основу које пратимо ’’пензионерску инфлацију’’ имају релативно мањи значај тј. њихова промена цена мање утиче на кретање инфлације. Шта то конкретно значи? То значи да инфлација може износити 6% на годишњем нивоу, а да се цена појединих производа и услуга из наше корпе променила и за више од 20% на годишњем нивоу!!! А то значи да се живот пензионера може погоршавати и након 2010. године.
Да ли уочавате разлику између математичког приступа и економског приступа у решавању проблема?
Реформа пензионог система захтева стратегију која ће се реализовати у току наредних 15 до 20 година, а не ад хок мере које се доносе ради изгласавања буџета за наредну годину!
Озбиљан приступ у реформи пензионог система тј. конкретно у реформи финансирања пензионо-инвалидских осигураника, подразумева да се мора истовремено сагледати тренутно стање и будуће тенденције у економији, на тржишту радне снаге, на финансијском тржишту, и у области социјалне заштите. Сваки предлог реформе мора поћи од основне идеје и циља СНС-а у погледу социјалне политике, а то је гарантовати минимум, и стално унапређење, хуманих, економских, социјалних и културних права неопходних за достојанствен живот, и животни стандард наших грађана.

Као озбиљна држава ништа од овога немамо, осим математичког приступа у решавању проблема који треба да задовољи одређене услове пре доношења буџета за 2010. годину. Знате, сада ће велики број квази економски аналитичара изаћи пред јавност указујући како су ово неопходни потези јер имамо неповољан однос броја запослених и броја пензионера, и како је све теже финансирати пензије. Нико неће рећи да је однос броја запослених и броја пензионера однос који се мења услед природних (демографских) и економских процеса.
Влада у току једног мандата не може утицати на промену овог односа путем природних процеса, али може путем економских процеса. Одговорна Влада, Влада која благовремено реагује, може овај однос побољшати утичући на економски амбијент и економску активност. Неодговорна Влада, и Влада која не реагује благовремено, долази у ситуацију да испуњава тренутне постављене услове који имају дугорочне негативне последице.




Прилог: Производи и услуге који генерирају ’’пензионерску инфлацију’’ у току месеца

Рб.

Производ

Количина

Рб.

Производ

Количина

Рб.

Производ

Количина

1

кромпир

2кг

21

шећер

1кг

41

шљиве

2кг

2

пасуљ

1кг

22

сирће

1лит

42

тоалет пап.

12ком

3

црни лук

1кг

23

алева пап.

1ком

43

Прашак

3ком

4

шаргарепа

2кг

24

ловоров лист

1ком

44

санитар

1ком

5

цвекла

1кг

25

дода. јелу

1ком

45

течни детер

1ком

6

спанаћ

1кг

26

кафа

4ком

46

сапун

1ком

7

краставац

2кг

27

чај

2ком

47

шампон

1ком

8

бели лук

1кг

28

чоколада

2ком

48

паста зубе

1ком

9

грашак

2кг

29

чоколада

за кување

1ком

49

шишање

0.25

10

боранија

2кг

30

паштета

8ком

50

аналгетик

1ком

11

парадајз

2кг

31

тестенина

3ком

51

антиреуматски

2ком

12

јаја

20ком

32

кекс

4ком

52

бевиплекс

1ком

13

млеко

10лит

33

пиво

6ком

53

бацтрим

1ком

14

јогурт

12чаш.

34

кока кола

2ком

54

комуналије

1

15

пиринач

2кг

35

пилеће месо

2кг

55

струја

1

16

брашно

4кг

36

свињско месо

2кг

56

телефон

1

17

хлеб

30ком

37

сардина

4ком

18

уље

4лит

38

шаран

1кг

19

маргарин

4ком

39

јабуке

2кг

20

со

1кг

40

крушке

2кг