Вести

Михајловић: Циљ је да се домаћи прописи ускладе са стандардима ЕУ

Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије Зорана Михајловић изјавила је данас да ће измене и допуне Закона о планирању и изградњи и Закона о озакоњењу бепсравних објеката омогућити лакше и брже уклањање бесправних објеката и спречити нелегалну градњу.

Министарка је на седници Скупштине Србије, образлажући 10 закона из области грађевинарства и саобраћаја, рекла да је циљ да се домаћи прописи ускладе са стандардима ЕУ.

Међу законима су и нови Закон о грађевинским производима и измене Закона о превозу путника у друмском саобраћају и Закона из области ваздушног и воденог саобраћаја.

"Мењамо законе како би ишли у корак с временом и достигли у тим областима европске стандарде. Имаћемо модеран транспорт и грађевинарство", рекла је Михајловићева.

Истакла је да се доноси потпуно нови Закон о грађевинским производима који ће први пут регулисати квалитет грађевинских производа и уредити то тржиште, и напоменула да су земље у региону одавно то урадиле.

Најважнији ефекти овог закона биће уређеније тржиште грађевинских производа, подизање квалитета материјала који се користи у градњи путева, мостова, зграда и других објеката, уз повољније цене за инвеститоре омогућене конкуренцијом произвођача.

Такође, додаје се, нови закон учиниће и домаће произвођаче конкурентнијим на европском тржишту, јер ће се и у Србији примењивати једнаки стандарди као и у земљама чланицама ЕУ. Основни разлози за доношење закона о изменама и допунама Закона о ваздушном саобраћају су даље усклађивање с међународним стандардима и препорученом праксом Међународне организације цивилног ваздухопловства (ИЦАО), као и европским прописима у овој области.

Истакла је да се доносе измене и допуне Закона о превозу путника у друмском саобраћају, које ће посебно регулисати такси превоз, пошто у Србији има најмање 17.000 таксиста који су саставни део транспортног система сваког града.

Михајловићева додаје да је требало да локалне самуправе раније реше велики број проблема у вези с такси превозом и да ће те измене омогућити квалитетан такси превоз.

Нагласила је, одговарајући на питање новинара, да ће сви моћи да се баве такси превозом, али у складу са законом.

"Влада јесте за дигитализацију и за апликације и сервисе попут кар го и јандекс, али тражимо регистрацију", додала је Зорана Михајловић.

Када је реч о изменана Закона о планирању и изградњи и Закона о озакоњењу објеката, каже да ће бити решен проблем несавесних инвеститора и да ће моћи лакше да се руше нелегални објекти, пошто су до сада управни спорови трајали и по неколико година.

"У међувремену се продају станови и онда локалне самоуправе нису могле да руше такве бесправне објекте", каже Михајловић.

Такође, у катастру ће постојати забележба свих станова који су нелегално изграђени и такви станови и објекти неће моћи да се продају.

Апеловала је на грађане да не купују такве станове који су изграђени на нелегалан начин, а на општине и градове да локалне инспекције раде брже и савесније.

Михајловић истиче да ће бити продужено трајање грађевинске дозволе са две на три године, а локацијски услови са 12 на 24 месеца.

"Имаћемо и допуне Закона о катастру и е План, тако да планска акта више нећемо чекати годинама, што је понекад био случај", рекла је министарка и додала да се уводе и мале лиценце, поред великих, тако да нико неће моћи да гради без лиценце.

Измене Закона о озакоњењу објеката и Закона о планирању и изградњи пружиће држави, грађевинским инспекторима и локалној самоуправи нове могућности за још ефикаснију борбу против неодговорних и бахатих инвеститора који граде без дозволе и покушавају да зараде на кршењу закона.

Закон о изменама и допунама Закона о озакоњењу објеката уводи нову алатку која ће бити на располагању свима који спроводе овај закон, а то је, лакше и брже доношење и спровођење решења о уклањању нелегалних објеката, објаснила је Михајловићева.

Изменама закона предвиђено је да је, уместо правоснажног решења којим се одбија или одбацује захтев за озакоњење, довољно коначно (најчешће другостепено) решење којим се захтев за озакоњење одбацује или одбија.

Ова мера требало би да донесе много више уклањања нелегалних објеката него до сада, јер се на рушење чекало до окончања предугих управних и судских спорова.

Измене закона предвиђају да сви нелегални објекти имају забрану прометовања до доношења коначног решења о озакоњењу или његовог одбијања, што је, кажу, пре свега усмерено против неодговорних инвеститора који желе да се обогате кршењем закона и избегавањем плаћања грађевинских и комуналних општинских и градских такси.

Због њих се уводи ова забрана и неће моћи да тргују нелегалним објектима.

Усвајањем закона о изменама и допунама Закона о планирању и изградњи омогућиће да после е-дозвола и е-катастра заживи и реформа е-простор, односно да се уведе обједињена процедура и у области израде планских докуманата, по узору на ону која већ постоји код грађевинских дозвола.

Предлог закона предвиђа да се рокови за израду планских докумената скрате на највише 12 месеци, са садашњих најмање 18, а неретко и по неколико година.

Усвајањем измена закона омогућиће се да се План генералне регулације примењује директно и да сви плански документи буду јавно доступни у Централном регистру планских докумената.

Такође је предвиђен краћи поступак за доношење измена и допуна планских докумената које ће трајати до шест месеци, продужавање важења локацијских услова са 12 на 24 месеца, као и могућност фазне градње.

Главни циљеви доношења закона о изменама и допуна Закона о превозу путника у друмском саобраћају је да се додатно уреди област такси превоза, повећају капацитети инспекцијских органа и појача борба против сиве економије.

Предложена решења усклађена су с прописима Европске уније и не спречавају употребу модерних дигиталних апликација ради побољшања сервиса такси услуга, о чему, каже се, сведочи и појава нових такси оператера на тржишту.

Оно што ни важећи закон, а ни предложене измене не дозвољавају, јесте да се у области превоза путника појаве предузећа која немају одговарајућа одобрења за обављање делатности превоза путника. Ово је битно и са аспекта безбедности саобраћаја и корисника услуга јавног превоза, у који спада и такси делатност.

Доношењем закона о изменама и допунама Закона о истраживању несрећа у ваздушном, железничком и водном саобраћају прецизираће се одредбе којима се олакшава примена закона у пракси и омогућава поуздана и независна истрага несрећа.

Између осталог, омогућава се истрага удеса беспилотних летелица, као и укључивање представника ЕАСА или цивилних ваздухопловних власти друге државе у својству саветника у истрагама које спроводи Центар за истраживање несрећа у саобраћају.

Одредбе предложеног закона о изменама и допунама Закона о транспорту опасне робе, а Михајловићева каже да се бележи раст тог транспорта и да су зато неопходне одређене измене, биће усаглашене са Законом о општем управном поступку, у којем су прописане све процедуре које се спроводе овим законом.

Законом се дефинише база података за покретну опрему под притиском како би сви подаци о контролисању и пуњењу боца, цистерни под притиском, батеријских возила и гасних контејнера са више елемената били на једном месту и доступни свима.

Између осталог, изменама се возилима која превозе опасну робу с високом потенцијалном опасношћу и цистернама омогућава предност приликом преласка државне границе.

Такође, уводи се обавеза да се пре подношења захтева за издавање дозволе за транспорт опасног отпада, претходно прибавља полиса осигурања за штету начињену животној средини.

Усвајањем закона о изменама и допунама Закона о државној припадности и упису пловила и Закона о изменама и допунама Закона о поморској пловидби, домаће законодавство биће додатно усаглашено са прописима ЕУ.

Измене закона о државној припадности и упису пловила прецизираће одредбе у вези с уписом пловила и онемогућиће се регистрација пловила чија старост је већа од законом допуштене, док ће изменама Закона о поморској пловидби бити уређена област рециклирања бродова, што је значајно за очување животне средине.

Пред посланицима ће се наћи и Предлог закона о потврђивању Оквирног споразума о економској и техничкој сарадњи између Владе Републике Србије и Владе Мађарске у области инфраструктурних пројеката.

Споразум омогућава спровођење споразума који предвиђа сарадњу две земље у области управљања водом за пиће и отпадним водама, транспорта и одрживе мобилност, управљања чврстим отпадом, као и области заштити животне средине и енергетици.

 

 

Извор: Танјуг