Вести

Михајловић: Србија на прекретници развоја инфраструктуре

Копаоник бизнис форум настављен је данас пленарном сесијом "Утицај развоја инфраструктуре, иновација и активне политике запошљавања на раст", а потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић је изјавила да ће 2019. година бити прекретница за развој инфраструктуре у земљи и најавила почетак новог инвестиционог циклуса вредног пет милијарди евра.

"Дође моменат када схватите да више нема повратка на старо и ми смо у развоју инфраструктуре управо ту. Више неће бити повратка на неразвијену железницу, нереформисана железничка предузећа или Путеве Србије, који раде на основу уговора од пре 30 година", поручила је Михајловић.

Такође, нагласила је да нема више повратка на нестабилност у буџету, па да имате проблем да започнете велике инфраструктурне пројекте.

Најавила је да ове године почиње улагање пет милијарди евра у изградњу аутопутева, нових коридора који ће повезати Србију са регионом, затим у железницу, нове и брзе пруге, водни саобраћај и даље развијање ваздушног саобраћаја.

Од нових аутопутева, Михајловић је истакла да ће почети градња аутопута "Мира" од Ниша до Мердара, затим Моравског коридора односно аутопута Појате - Прељина и да ће се градити аутопут који ће повезати Србију и БиХ.

Истакла је да је изграђено 300 км аутопутева у претходних неколико година и да није било једноставно ухватити се у коштац са свим тим пројектима пошто је било разних проблема.

"Често се чује да привредни раст може да буде и много виши, али ми бележимо 58 милиона аутомобила на Коридору 10 у 2018".

Она је навела да је 2012. Коридором 10 у Србији прошло 32 милиона аутомобила, док се већ 2025. очекује 110 милиона аутомобила на Коридору 10.

Михајловић је подсетила да се ради и на изградњи Коридора 11.

Говорећи о улагањима у ваздушни саобраћај, рекла је да ће ове године аеродром Никола Тесла имати више од шест милиона путника, да ће аеродром Ниш имати раст од најмање 10 одсто односно да ће имати између 380.000 и 400.000 путника.

Најавила је да ће у јуну бити отворена за путнички саобраћај и аеродром Морава код Краљева и да ће већ ове године имати 20.000 путника, а наредне више од 100.000 путника.

Михајловић је нагласила да ће аутопут Ниш - Мердаре обезбедити Србији излаз на албанске луке, а да ће аутопут ка БиХ и други инфраструктурни пројекти допринети политичкој стабилности.

Мора да се остави прошлост иза нас и да идемо брже у будућност, поручила је министарка.

Тзв. Моравски коридор ће повезати централну Србију, што је веома важно за останак становништва у том делу земље.

Очекујемо да почнемо ове године да градимо.

Када је реч о пругама, повезаћемо се боље са Бугарском, Мађарском и Црном Гором и ове године ће почети радови на модернизацији и изградњи тих пруга.

Михајловић је указала да постоји проблем не физичких баријера са околним земљама, што је озбиљна препрека за подизање конкурентности привреде, пошто возови стоје и по 15 сати на граници и то са земљама чланицама ЕУ, као и са нечланицама.

"Просек задржавања свих који превозе је између пет до осам сати на граници".

Михајловић је рекла да ће Србија направити заједнички гранични прелаз са Македонијом и да се на том пројекту ради већ три године, као и да би требало да се убрза тај посао.

"Имаћемо заједничке прелазе и на граници са БиХ на мосту Љубовија - Братунац, као и са Црном Гором", додала је Михајловић.

Михајловић каже да и са Мађарском, Румунијом и Бугарском имамо озбиљне проблеме у нефизичким баријерама и позвала све земље у региону да се више поради на њиховом отклањању.

 

Надлежни добро одреаговали у случају ЦИП-а

Потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић изјавила је данас да су надлежни органи добро одреаговали и ухватили преваранте због нерегуларности у изградњи јефтиних станова за припаднике служби безбедности, када је ухапшен и заменик генералног директора ЦИП-а Видосав Стевановић.

Михајловић је рекла да ће уговор и све остало бити преиспитано ако надлежне службе утврде да је то потребно, али и да је све то што се догодило брука за Саобраћајни институт ЦИП.

"Ово је велика и озбиљна брука за ЦИП и ту неке ствари морају да се мењају. Али, шта год да се дешавало одговорност је индивидуална и када је нешто добро и када је лоше. Многи би волели да то сада третирају као неко правило, али ово је инцидент. Имамо институције које су одреаговале одмах и хвала им на томе, надам се да ће тако бити и настављено", навела је Михајловић.

"Важно је да институције раде свој посао и да имамо преваранте ухваћене, то је најважније у било ком послу", нагласила је Михајловић.

Напоменула је да су фирме у том поступку добиле посао на јавном позиву, а "не тако што им је неко дао посао".

Истакла је и да је извођач увек директно одговоран свом партнеру из уговора и да он затим бира подизвођача.

Михајловић је казала да су од ове године због тога уведене мале лиценце, поред великих лиценци за велике послове, а све како би се контролисали и подизвођачи.

"Ниједна фирма неће моћи да ради, а да нема лиценцу Министарства, тзв. малу лиценцу, било да ради у високоградњи и нискоградњи", поручила је Михајловић.

 

Коридор 10 скоро завршен, радови на још неколико тачака

Путни Коридор 10 кроз Србију је практично завршен и ради се још на свега неколико тачака, на јужном и источном краку, изјавила је данас потпредседница владе и министарка грађевине Зорана Михајловић.

Министарка је рекла да је од 2014. асфалтирано скоро 300 километара аутопутева.

"Коридор 10 је практично завршен односно остало је неколико тачака на којима се још ради на јужном и источном краку. На Коридору 11, ка Црној Гори, пуштена је у саобраћај деоница Љиг-Прељина, док је деоница Обреновац-Уб асфалтирана у потпуности".

Како је рекла, у финалној фази су радови на деоници Лајковац-Љиг која је, такође, практично завршена.

Михајловић је нагласила да је железница до 2012. била потпуно занемарена и да се годишње није обнављао ниједан километар пруга.

У последњих неколико година, реконструисали смо око 500 километара пруга, подједнако на главним железничким коридорима и регионалним пругама и спровели реформисање железничких предузећа", казала је Михајловић.

Она је најавила да ће ове године почети и изградња првог интермодалног терминала у Батајници.

Министарка је додала да је ваздушни саобраћај перјаница по усклађености са европским стандардима, као и да ће Србија ускоро имати три међународна аеродрома, у Београду, Нишу и Краљеву.

 

До краја марта почиње градња аутопута Прељина-Пожега

Градња аутопута од Прељине до Пожеге, на Коридору 11, почеће до краја марта, најавила је данас потпредседница владе и министарка грађевине Зорана Михајловић.

Она је рекла да се припрема градилиште за почетак градње аутопута Прељина - Пожега и подсетила да је тај пројекат вредан 450 милиона евра и да је завршена сва потребна документација и експропријација земљишта.

"Такође, почињу радови на трећој деоници Нови Сад - Суботица брзе пруге од Београда до Будимпеште кроз Србију. Током лета ће почети и радови на електрификацији пруге Ниш - Димитровград са обилазном пругом око Ниша", навела је Михајловић.

Она је навела да ће у трећем кварталу ове године - у августу почети и радови на изградњи Моравског коридора односно аутопута Појате - Прељина, који ће повезати коридоре 10 и 11.

Михајловић каже да би у четвртом кварталу требало да почне и изградња аутопута Ниш - Мердаре на првој деоници од Ниша до Плочника.

Министарка је на панелу рекла да ће у јуну почети и радови на аутопуту ка БиХ, од Кузмина до Сремске Раче, као и да ће почети градња аутопута Рума - Шабац - Лозница.

Она је истакла да се у свим тим пројектима ангажују и домаћа предузећа и да по уговорима учествују најмање у 50 одсто радова.

На питање о заштити на раду, Михајловић је рекла да сада имамо много више градилишта него што је то раније био случај, али да је за то министарство свака година заправо година заштите на раду и да инспектори и то министарство стално раде на томе.

"Градилишта је на пример 2014. године било око 1.000, док их данас имамо 42.200 на територији Србије", навела је Михајловић.

Она је апеловала на грађевинске фирме да заштите раднике од повреда на раду.

Подсетила је да је Министарство грађевинарства раније покренуло тзв. црне и беле листе како би се видело, када трошимо новац из буџета, који послодавци су одговорни и да ли радници имају тешке повреде на раду.

 

Србија што пре да се повеже с регионом

Потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић је изјавила данас да је инфраструктурно повезивање са регионом и Европом приоритет за Србију и да је ка томе усмерен и нови инвестициони циклус вредан више од пет милијарди евра.

"Србија нема времена за чекање, нама је важно да се што пре повежемо са Европом, јер је много времена већ изгубљено", рекла је Михајловић.

Она је као пример навела да је Србија кад је 2012. почела да улаже у железницу, ушла у тај процес са најмање 10 година закашњења, а да су за то време други улагали у Коридор 4, иако је та рута дужа од руте Коридора 10.

"Сви су добродошли да улажу у Србију, али све што се гради у Србији, без обзира на то одакле долазе извођачи, мора бити усклађено с европским стандардима. Примера ради, за брзу пругу Београд-Будимпешта изабрано је нотификационо тело које ће проверавати да све што се гради и уграђује, од почетка до краја пројекта, буде у складу са свим стандардима, рекла је Михајловић.

Наук који имамо из претходног периода јесте, како каже, да пројекти морају да буду добро припремљени како би могли да се реализују ефикасно и у року.

"Оно што касни, попут пројеката на Коридору 10, није проблем ни новца, него што нису били добро припремљени пројекти или на време завршене експропријације, додала је Михајловић и нагласила да посебна пажња мора да се посвети и пројектантским кућама чији капацитети често нису довољни.

 

 

Извор: Танјуг