Вести

Михајловић: Србија нема времена за губљење

 

Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић у разговору за Наше новине каже да ће Влада испунити сва обећања о обнови путева, сређивању стања у јавним предузећима и утврђивању криваца за злоупотребе у државним институцијама.Она поручује и да ће наставити да указује на све неправилности које уочи у било ком сектору или ресору без обзира да ли то некоме смета и ко се због тога осети прозваним.

 

» Да ли ће обнова путева оштећених у поплавама бити завршена до 1. октобра и због чега обнова кућа не иде брже?

- Обећали смо да ће путеви који су оштећени у мајским поплавама бити обновљени до краја овог месеца и то ћемо испунити иако су нас у међувремену задесиле и нове поплаве у источној Србији. Обнова мостова и санација клизишта је, због пројектовања, комплекснији посао. Расписивање тендера за радове на мостовима и санацији клизишта је у току, али због временских прилика нико не може да гарантује да ће радови бити завршени до краја године.

 

» „Железнице Србије“ су у тешкој ситуацији, какве су шансе да један део компаније буде приватизован или бар докапитализован у сарадњи с иностраним партнером?

- Прва фаза реструктурирања „Железница Србије“ је завршена и следеће што нас очекује је раздвајање делатности управљања железничком инфраструктуром од робног и путничког саобраћаја. У садашњој фази приоритет је да ово предузеће почне да послује ефикасније и да што брже реализујемо постојеће пројекте у железници, који су вредни 1,2 милијарде евра. Кад текући пројекти буду брже реализовани, порашће и ефикасности и углед „Железница Србије“, али то никако да се схвати.

 

» Колику су штету смењени директори нанели Србији у реализацији руског кредита? Хоће ли неко за то сносити одговорност?

- Двојица извршних директора „Железница“ су својим одлукама нанели штету не само овом предузећу него и држави јер је у питању државни кредит Руске Федерације. Неко ко својим поступцима угрози послове вредне 800 милиона долара не може да води државно предузеће и обојица су, на препоруку Владе, смењена.

 

» Да ли ће Милан Беко бити именован за в. д. директора? Да ли мислите да би он био способан за тај посао?

- По ко зна који пут ћу поновити да као председник Кадровске комисије Владе нисам добила никакав званичан предлог за његово именовање. Некад у медијима чујем шта су нечије жеље или замисли, али у Влади о томе није разговарано.

 

» Како је могуће да се већ четири године гради једна деоница на Коридору 11 (Уб - Лајковац)? Када ће бити завршен Коридор 10?

- Прича о градњи ове деонице од 12,5 километара је потпуно нестварна. Започета је пре четири године усред њива, без почетка и краја и када сам дошла у министарство извођачи нису показивали никакву жељу да је заврше. Једино што их је интересовало јесте да се потпише нови анекс и да држава да још новца за ову деоницу. Извођачи радова, предузећа „Путеви Ужице“ и „Планум“, обавезали су се да ће до краја новембра ова деоница бити готова. Надам се да ће тако и бити, иако контроле показују да се динамика не поштује у потпуности, због чега смо их писмом упозорили о могућем повлачењу гаранција.

 

» Како сте задовољни радом „Путева“ и „Коридора Србије“ и да ли се ту могу очекивати смене директора?

- О кадровским решењима разговараћемо кад се заврши процес припајања „Коридора“ предузећу „Путеви Србије“.

 

» Да ли ћете испитивати учешће бившег министра Милутина Мркоњића у пословима око коридора 10 и 11?

- О Мркоњићевом раду довољно говори извештај који је недавно усвојио скупштински одбор надлежан за област саобраћаја и инфраструктуре, а који је констатовао низ проблема које смо наследили у том сектору. Отворено сам рекла да ми није јасно како се уговарала градња деонице Уб - Лајковац, кад се знало да неће у исто време бити завршене и околне деонице, али ме као ресорног министра тренутно више занима како да што пре завршимо пројекте које су наши претходници започели.

 

» Шта доноси спајање „Путева“ и „Коридора“, колико ће то убрзати реализацију пројеката?

- Процедура припајања је у току и почетком децембра „Путеви Србије“ и „Коридори Србије“ биће спојени у једно предузеће, које ће бити уређеније и ефикасније, а биће смањени и одређени трошкови, на пример, трошкови кабинета директора. Нацрт уговора је већ усвојен на Влади, следи месец дана за увид код Агенције за привредне регистре, да би потом били обједињени у јединствено предузеће. Неки сада покушавају да тај процес успоре, што није могуће јер је Влада донела одлуку и она мора бити спроведена. Ако знамо да је због лошег пројектовања и нерационалне поделе посла између „Коридора“ и „Путева“ направљен трошак од најмање 70 милиона евра, а да сви пројекти касне, онда је јасно да нешто морамо да мењамо.

 

» Шта кочи реформе у јавним предузећима?

- Верујем да је то време кад су многи успоравали реформе иза нас јер је ова влада добила огромно поверење грађана да то промени. Као потпредседник Владе за то се залажем од првог дана и већ смо неке конкретне ствари и урадили: спроведена је прва фаза реструктурирања „Железница“, започета је процедура припајања „Путева Србије“ и „Коридора Србије“, промењен је директор Аеродрома „Никола Тесла“, крећемо са формирањем предузећа „Аеродроми Србије“, а решавамо и питање Саобраћајног института ЦИП и Института за путеве... То је, међутим, тек почетак и очекујем да у том процесу буде још много отпора. Моје је да заступам оно за шта су нам грађани дали поверење без обзира на то што многима у јавним предузећима одговара да све остане исто, да задрже своје позиције и привилегије и да ником не одговарају за оно што раде. Без реформе јавних предузећа није могуће замислити, а камоли осетити напредак.

 

» Шта је суштина неслагања и сукоба вас и господина Обрадовића, в. д. директора ЕПС-а?

- Код нас је постало правило да ако јасно укажете на проблем и именујете одговорне, све се сведе на ниво личног сукоба јер једноставно - то нико досад није радио. Србија нема времена за губљење и зато је један од приоритета да јавна предузећа буду ефикаснија, да уместо „камена око врата“ буџета и привреде постану један од носилаца развоја. Наравно да је увек лакше причу о реформисању било ког јавног предузећа представити као тобоже лични сукоб, него гласно рећи да одређеним круговима у самом ЕПС-у и појединим лобијима промене сметају. Али, сигурна сам да се и то мења.

 

» Од кога Србија сада увози струју, да ли су то и даље господа Хамовић и Лазаревић?

- То је питање за ЕПС. Не би ме изненадило да су међу компанијама с којима ради ЕПС и фирме поменутих људи. Верујем да је оно што данас ради, на пример, Војин Лазаревић, у складу са свим законима, али је питање како је радио кад је почињао, како је зарадио први милион. И не само то, исто се односи и на друге који се данас у јавности називају тајкунима или бизнисменима, како су се понашали кад је српска енергетика била у кризи. Антикорупцијски тим претходног министарства је, рецимо, тужилаштву већ предао предмет о односу Лазаревића и његове фирме са ЕПС-ом. Верујем да ће све то бити испитано.

 

» Својевремено сте именовали специјалног саветника за борбу против криминала и корупције Љубишу Милановића да преиспита пословање „Србијагаса“, ЕПС-а и неких других институција, али резултати никада нису објављени. Шта је открио?

- Извештаји о злоупотребама у ЕПС-у, „Србијагасу“, Заводу за заштиту природе и неким другим институцијама предати су Тужилаштву за организовани криминал и верујем да ће тренутак кад ћемо сазнати како је трошен новац грађана Србије доћи врло брзо. Антикорупцијски тим претходног Министарства енергетике наставио је рад у оквиру Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и много је нових предмета који су обрађени и прослеђени тужилаштву. Верујем у систем, а ја сам као министар урадила све што сам могла да се уведе ред и да злоупотребе изађу на видело.

 

» У току кампање СНС-а сте рекли да ће „СНС оног момента када добије поверење грађана и формира Владу свакако омогућити ниже цене електричне енергије, и то за 20 процената у односу на оне које су данас“. Зашто није појефтинила струја?

- Изјава коју сам тада дала је имала наставак. Говорила сам о новцу који ЕПС губи због мањка ефикасности, недомаћинског пословања, увоза струје, а који се мора одразити и на цену коју плаћају потрошачи. У сваком случају, Закон о енергетици каже да Влада није та која одређује цене електричне енергије и гаса, већ да то ради Агенција за енергетику. Као министар енергетике, урадила сам све што сам могла да најсиромашнији добију олакшице за струју, гас, топлотну енергију, да они који имају тешкоћа у измиривању обавеза добију могућност репрограма. Започета је либерализација на тржишту електричне енергије, што је предуслов да потрошачи добију најповољније цене енергената и омогућен репрограм старих дуговања.

 

» Какви су односи у владајућој коалицији? Поједини челници СПС-а најављују да ће због ваших критика тражити заштиту од премијера...

- Ако би било по њиховом, испада да је Зорана Михајловић страшна и моћна, а они јадни и незаштићени. А није тако. Упозоравам свакодневно на проблеме у грађевинарству и саобраћају и покушавам да их решим јер је то ресор који тренутно водим. Међутим, као одговоран политичар и стручњак који је 20 година у енергетици, не могу да се правим да не видим проблеме који постоје нити да о томе ћути. То радим због грађана и потпуно ми је неважно да ли се неко због тога осетио прозваним, да ли је у питању члан СПС-а, странке којој припадам или неке треће.

 

» До сада сте медијски улазили у различите врсте „конфликата“, како са страначким колегама, тако и са коалиционим. Да ли вас је премијер критиковао због тога?

- Није ме критиковао. Премијер тражи резултате.

 

* Влади је требало три месеца да одобри ЕПС-у тендер за испумпавање воде из копова. Због чега то није урађено раније, него је изгубљено цело лето?

- Влада је на свакој седници тражила од ЕПС-а да крене у ове послове. То је питање за ЕПС. Сам премијер је неколико пута на седницама Владе питао докле се с тим стигло. Да су сви запослени „Колубаре“ узели кофе, са 89 кофа на дан су могли испумпати воду из копова.

 

* Као бивши министар енергетике и стручњак у тој области да ли сте забринути пред грејну сезону, хоће ли бити енергената?

- Влада ће учинити све да енергенти буду обезбеђени, али би тај посао био лакши да су ствари рађене на време, као што није свеједно ни када ћемо и по којој цени набавити енергенте. Знам да нисмо могли да утичемо на елементарне непогоде, као и на оно што се дешава у Украјини, али је ЕПС могао још пре два месеца да распише тендер за набавку угља. Зашто није, то треба питати менаџмент овог јавног предузећа. Србија није једина земља у региону која има проблема са енергентима, цела Европа и све државе у региону воде рачуна о својој енергетској стабилности.

 

* Рекли сте да ће почетак 2013. Србија дочекати с новим социјалним картама. Шта је било с тим?

- Претходно Министарство енергетике је на том плану направило више него многа друга министарства и многе претходне владе. Од 1. априла 2013. примењује се уредба о енергетски заштићеном купцу, чиме су обезбеђени бесплатни киловати електричне енергије, кубици гаса, као и попуст за грејање за 100.000 домаћинстава у Србији.

 

 

Извор: Наше Новине / текст: РАДОВАН Ж. МАРКОВИЋ, АНТОНИЈЕ КОВАЧЕВИЋ