Вести

Михајловић : У Влади ће бити најспособнији људи



Још нисмо разговарали ни о једном новом министру, тако да свако име које се појави по медијима је више плод жеља или опструкција, каже у разговору за Данас Зорана Михајловић, потпредседница СНС и министарка енергетике.

Она додаје да су и пре почетка реконструкције вођени разговори о томе ко би могао боље и ефикасније да ради у одређеним министарствима, да ли је овакав распоред министарстава и надлежности ефикасан и адекватан, ко би могао да представља појачање и слично.

- И то је стални процес, тако да у реконструкцију не улазимо од нуле када је реч о могућим кандидатима. Сада је потребно одредити се према најбољим опцијама и то усагласити са коалиционим партнером - наглашава Михајловићева.


Вучић је рекао да ће бар два ресора у влади припасти странцима. Колике су реалне шансе за то?

- Вредни, стручни, искусни, наши или странци, али морају имати заједнички именитељ, а то је да су најспособнији. Слушам ових дана критике „зар Србија нема стручњаке“. Нажалост колико год било образованих, то Србији није довољно. Зар није привилегија радити са светски најбољим и доказаним стручњацима, научити, и даље преносити знање и искуства? Када је реч о министрима, изузетно је важно да добијемо експерте који ће нам гарантовати да ћемо моћи да одговоримо на изазове који су пред нама, а за које нисмо имали прилике да имамо одређено искуство. Због тога нам требају они који су прошли већ кроз важне процесе и европских интеграција, али и спровођењу реформи широм света.


Да ли ће број министарстава остати исти или ће бити преспајања и раздвајања неких?

- Учинићемо све да прво поставимо циљеве који су приоритет и који се морају реализовати поуздано и темељно и брзо и према тим циљевима ћемо настојати да градимо и кадровску политику, а никако према неком партијском кључу како би се испуниле нечије жеље, без обзира на способности. Имали смо случајеве у многим владама, па и у овој да су људи пошто-пото хтели да буду министри, а да је време показало да нису свесни ни одговорности, нити су у стању да сагледају визију, нити знају шта значи радити у интересу Србије, а не у сопственом интересу или интересу неке друге државе. Ако смо опредељени ка покретању економских активности, онда ја желим да видим Владу и друге институције које ће бити у могућности да створе услове за велику мобилност и предузетништво. Свако од нас треба да у свом ресору отклони све тешкоће и препреке које су кочиле доношење одлука о инвестирању, јер је то услов за привлачење инвеститора. За мене то подразумева да се одређени ресори обједине, како се не би преклапале надлежности и како се не би дешавало да документација иде од једног, другог до трећег министарства, уместо да се све заврши у једном.


Сада када је одлучено да УРС излази из Владе, остајете ли при ставу да треба раздвојити ресоре финансија и привреде?

- Раздвајање ресора није било питање странке која их је водила, већ потребе да се постигне прегледност у раду и да два ресора која су једна другом конкуренција буду раздвојена. Природно је да привреда тражи новац, а још природније је да буџет прави често одступнице од тога. Треба да буду раздвојена, као што се посебно мора обратити пажња на рад Фонда за развој, Агенције за привлачење инвестиција, Сиепа, Агенције за осигурање депозита, као Агенције за привредне регистре. Чини ми се да ни влада није имала довољно увида у њихов рад и могућности. Односно, желимо једно интензивно дневно прожимање активности свих појединаца и побројаних институција. Мислим да и наша дипломатија у томе треба да учествује много интензивније него икада, да на томе ради Привредна комора и њена представништва. Ја видим Србију као земљу која је пријатељ инвеститорима на свим нивоима, а не само на нивоу финансијског стимулисања радних места.


Зашто сте прихватили Дачићев предлог да УРС изађе из Владе, када је већ Вучић, као лидер највеће владајуће партије, рекао да он није био за то?

- Ово је коалициона влада и ми из СНС никад нисмо никога уцењивали, нити постављали услове. И у овом случају смо рекли шта мислимо, а то је да нас интересује суштинска реконструкција која се тиче функционисања ресора, а не имена. Због тога смо и тражили раздвајање надлежности привреде и финансија. Нисмо имали ништа против да УРС остане у влади и да води друге ресоре. Са тим се није слагао трећи коалициони партнер, који је иначе довео УРС у Владу када се она формирала.


Да ли се Дачић консултовао са СНС пре него што је изашао и рекао да предлаже излазак УРС из Владе? И да ли вам је то засметало?

- Исто као и у претходном одговору. Ми смо наш став рекли. То су односи СПС и УРС.


Да ли бисте као странка сарађивали са Динкићем поново у будућности?

- Све странке које грађани Србије буду изабрали на изборима, односно које буду прешле цензус су потенцијални партнери. Данас је смешно слушати неке странке из опозиције које одговарају да наводно не би били са СНС, а да их то нико ни питао нити им то нудио. Сви они који деле наше ставове, близу су нас.


Због чега је премијер, према Вашем мишљењу, отишао одмах код председника Републике да га о томе обавести, иако није био дужан то да уради?

- Дужан или не, председник Србије је дао мандат за прављење владе управо господину Дачићу, па је природно да га информише са новонасталом ситуацијом. Не причамо овде о добром или лошем дану, или неком пројекту, овде говоримо о стабилности државе, јер су у питању промене унутар Владе Србије. Што је најважније, одговорност за државне интересе и државне послове распоређена је према уставним овлашћењима, али свакако настојимо да искористимо сваку позицију у држави у остваривању стабилности, али и када је реч о окупљању свих снага када је реч о решавању националних питања.


Да ли сте очекивали смену Дачића на месту министра унутрашњих послова?

- Очекивала сам искрен извештај о сопственом раду, посебно о пропустима. Јер нико данас у Србији не може рећи да је све идеално. А ако желите да радите заиста добро свој посао министра, онда не можете обављати више послова у исто време. Јер је ситуација тешка и тражи да будемо посвећени даноноћно ресору који водимо.


Све до пре који месец као главни резултати Владе истицани су спречавање банкрота и финансијска стабилизација, а сада је оцењено да су „најслабији резултати у области финансија и привреде“. Како то објашњавате?

- Главни резултати владе у претходних годину дана јесу озбиљни искораци који су направљени по питању Бриселског споразума, усвајања Плана имплементације и отварања преговора са ЕУ. Резултати које помињете јесу део рада владе и добро је што је заустављен банкрот, али то није довољно. Србији треба развој, нова радна места, покретање и бржи раст.


Када ће СНС расправљати о смени других својих функционера и зна ли се макар оквирни број колико би њих могло бити смењено?

- Верујем врло брзо. Не знам укупан број који ће бити склоњен, али из перспективе сопственог министарства биће смена.


Речено је да је након оставке Вучића на месту министра одбране још много функционера понудило своје оставке. Да ли сте и Ви били међу њима?

- Бланко оставку коју сам физички написала и потписала предала сам много раније свом председнику странке. За мене је то нормално. Он моју бланко оставку има од првог дана откада радимо заједно. Имам прилику да сада у Влади гледам време које проводи на послу, начин на који ради и енергију коју жели да пренесе и на остале чланове владе. Нема Србија много таквих људи. Једноставно ради више од мене и зато он има не само моју оставку већ и право да ми каже све критике које има. Мислим да ми сви заједно морамо да радимо на промени свести. Ја у Србију верујем. И чини се да некад странци више верују од нас самих. Морамо то да мењамо.

 

НИЈЕ СЕ УЛАГАЛО У КАДРОВЕ

Да ли ће преговарач за ЕУ бити изабран пре нове владе или ће се и на то чекати до 20. августа?

- Ускоро ћемо имати главног преговарача који је само један делић наших припрема за отпочињање преговора. Мене више брине снага наших ресорних министарстава да отворе и затворе поглавља преговора, јер ћемо се ту суочити са озбиљним проблемима од стања, недостатка закона и подзаконских аката, а пре свега са недостатком људи који ће се овим пословима бавити. Нисам сигурна да се довољно улагало у обуку кадрова у претходним годинама и то нам долази сада на наплату. Због тога је изузетно важно да се у процесу избора нових министара, државних секретара и других службеника води рачуна да ли ће они моћи ефикасно и компетентно да одговоре и овим изазовима који се тичу процеса придруживања.


АУТОР: БОЈАН ЦВЕЈИЋ