Вести

Нова визија за бољу Србију

Услови за економски развој
Сигуран сам да сте милијарду пута чули исту, или сличну, причу од разних политичара - ја ћу покушати да будем конкретнији, и да вам говорим о нашим проблемима и главним правцима деловања. Најважнија смерница спољне политике Српске напредне странке јесте, пре свега, посебно због тешке економске ситуације у којој се Србија налази, налажење начина за превазилажење економске кризе и стварање услова за економски развој наше земље. То је заиста тешко урадити у земљи која је током 90тих година прошла кроз период ратова, на које се наставио транзициони период који је обележила корупција, пљачка и отимачина народне имовине.
Реални сектор економије је практично заустављен, а Србију оптерећује скуп и велики државни апарат (запослени у јавном сектору, укључујући и јавне компаније, здравство и школство чине трећину свих запослених), број пензионера је велики (на пролеће 2010, према проценама економиста, Србија ће имати отприлике једнак број запослених и пензионера - око 1,5 милиона). Без страних инвестиција и партнера из иностранства, Србија има мало шансе да пронађе излаз из кризе. Стога, спољна политика Србије има за циљ да обезбеди прилив страних улагања у земљу.
И то је најважнији задатак Србије данас, и то ће бити и у будућности.

Грађани желе промене
Сада бих рекао и нешто што је, на неки начин, повезано са овим. Прво, унутрашња политичка стабилност у Србији је најважнији елемент да би се уопште могла обезбедити таква линија вођења спољне политике. Економска ситуација у Србији је јако лоша, пуно јс сиромашних, и наравно то је потенцијална претња политичкој стабилности у Србији. Поред економских и социјалних проблема, и раширене појаве корупције, један од значајних феномена је и тражење новог политичког таласа, али и екстремних идеја, посебно код млађе популације. Највећи део јавног мњења Србије сматра да се модел владања од 2000. године показао неуспешним и да је исцрпљен, превазиђен. Зато се, релативно скоро, могу очекивати политичке промене у Србији, највероватније расписивањем ванредних парламентарних избора. Али сада, бирачи неће гласати, како је то било уобичајено, за и против ЕУ, Русије, НАТОа. Овога пута, то ће бити избори за победу политичких снага које могу на најбољи начин да воде државу. Такође, ови избори ће маргинализовати мање политичке странке, и успоставити два главна политичка блока у Србији, која ће, можда, у будућности, пронаћи најмањи заједнички именитељ у служби интереса Србије и њених грађана. И ово такође има великог значаја за вођење спољне политике Србије.

Територијални интегритет
Други циљ, такође веома значајан и повезан са претходним, је наша жеља да достигнемо статус пуноправне чланице ЕУ, чувајући територијални интегритет наше земље. Данас је управо територијални интегритет највећи проблем Србије, и највећи проблем у нашим односима, и ја бих рекао нешто више о теми Косова и Метохије.
У овом тренутку, и ту ћу бити потпуно искрен према вама, не постоји власт, садашња или будућа у Србији, која је спремна да призна независност Косова. И око тога нећу да вас лажем. Постоје многи технички проблеми са којима можемо да се суочимо и да их решимо, како у интересу косовских Срба тако и косовских. Албанаца.
Све несугласице и проблеме настојаћемо да решимо, и решаваћемо на миран и демократски начин. И оно што је веома добро, а што смо чули и овде у Вашингтону, и од наших европских партнера, је уверавање да нико неће приморавати Србију да формално призна независност Косова.
То је веома значајно за политичку стабилност у Србији, и всома добро за односе у простору тзв. Западног Балкана. Када сам поменуо ЕУ, мислим да је оно што је Србији потребно у односу на ЕУ, јесте прагматичан приступ који би значио убрзан и темељан рад у Србији на припреми, усвајању и примени прописа који би хармонизовали Србију са ЕУ.
До сада је ЕУ у политичкој употреби у Србији често била превише идеологизована и коришћена у предизборне сврхе. ЕУ је више присутна у говорима политичара, најчешће за дисквалификовање противника. Сада је време за практичан приступ европским институцијама и стандардима.

Побољшање односа са САД
Наравно, покушаћемо да задржимо и унапредимо добре односе са свим другим земљама у свету, Русијом, Кином и свим најзначајнијим државама савременог света. И, оно што је веома битно за спољну политику Србије, то је унапређење и побољшање односа са САД. Није никаква тајна да САД нису баш популарна држава у Србији, али ми морамо то да променимо, јер је наш витални интерес, као грађана и државе, да имамо боље односе са САД. Да те односе учинимо отвореним, искреним, наравно, и пре свега, у интересу грађана Србије. Без подршке САД, ми не можемо остварити ниједан од наших циљева, не можемо побољшати економску ситуацију. Наравно, суочићемо се са неким проблемима, има много техничких проблема, али без кретања напред, без тражења и прављења компромиса, нећемо успети практично ни у чему. Када говоримо о односима међу државама Западног Балкана, у овом тренутку, један од највећих проблема са којим се Србија суочава су односи са суседним земљама, односно са земљама бивше Југославије, посебно оним са којима је Србија била у рату. Румунија, Бугарска и Мађарска имају стабилне односе са Србијом и они се побољшавају.
ЕУ и међународна заједница очекују јачање регионалне сарадње на Балкану. Међутим, тешко наслеђе ратова из 90тих година још увек оптерећује односе Србије са Хрватском, БиХ, Албанијом. Иако донедавно у једној држави, ни односи са Црном Гором нису добри. За сада су нека позитивна померања постигнута на плану економске сарадње. Србија има одличне економске одНосе са БиХ, што и није чудо, с обзиром на карактер односа са Републиком Српском. Исто тако, Словенија и Хрватске су значајно улагале у процесу приватизације у Србији, посебно у области трговине на мало. Међутим, Хрватска и Словенија, као најразвије.нија тржишта на Балкану, нису били беневолентни према компанијама из Србије које су желеле да улажу у ове земље. То ћемо морати да променимо. Осим економске сарадње, има резултата у оквиру сарадње регионалних полиција у борби против организованог криминала. Сарадња у осталим областима није до сада била успешна, при чему највећу препреку представљају недовољно добри политички односи.

Србија је лидер у региону
Србија је, по природи свог положаја, историји и величини, била одувек природни лидер у региону. Србија би и сада желела да задржи лидерску позицију у региону. Али, ту позицију Србије не желе бивше југословенске републике, посебно Хрватска, која себе види као региоНалног лидера. Ово посебно када се има у виду да Србија нема сада довољно велику економску снагу да би била мотор реформи и развоја региона, нити има политички утицај и углед да би створила атмосферу међусобног поверења на простору бивше Југославије, како сматрају српски суседи. Ипак, Србија као лидер у региону, услов је и економске и политичке стабилности и напретка. Овде бих волео да додам нешто. Рекао сам да је економска ситуација Србије и у целокупном региону, потенцијална претња безбедности. Али, истовремено је, из само једног разлога, и добра ствар. А то је чињеница да сви људи у Србији, али и региону, заиста мисле да је најважнија ствар како да развијемо наше привреде, како да смањимо незапосленост, како да изградимо путеве, железнице, инфраструктуру уопште. И због тога мислим да регионална сарадња са нашим суседима може и треба да се побољша, и сигуран сам да ће се побољшати. То је потреба региона, и могу вас уверити да нико у региону заиста нема намере да води нове ратове. Ми смо у економском смислу данас толико повезани, да нам само треба више подршке од стране међународне заједнице да покушамо да опстанемо и пребродимо кризу. И сигуран сам да сви у свету данас разумеју такву врсту политике. Наравно, моја странка жели снажну Србију у хуманој Европи која поштује вредности и разлике народа који је чине. Уједињена Европа, као заједница нација заснована на принципима демократије, солидарности и ефикасности, са пријатељима на истоку и на западу треба да буде солидан оквир за развој свих њених чланица. Спољнополитички циљеви Српске напредне странке подразумевају остварење програма темељних реформи на унутрашњем плану. Обезбеђивање привредног развоја, реформа државне управе и војске, као и потпуна имплементација демократских стандарда владавине права, чврстих гаранција грађанских и верских слобода, потпуне једнакости и равноправности свих грађана и права сваког појединца на једнаке животне шансе.

Сарадња на Балкану
Ми, чланови Српске напредне странке, као и наша земља, признајемо међународне границе БиХ и Хрватске и мислимо да треба обезбедити, пре свега због интереса грађана Србије, боље односе са суседима и у целом региону Западног Балкана.
За поштовање смо Дејтонског споразума, те опстанак Републике Српске не сме и не може бити доведен у питање. Истовремено, однос хрватских власти према Србима мора бити драматичније другачији, и то представља цондитион сине qуа нон за сарадњу у региону Западног Балкана.
Хвала на пажњи.

У следећем броју: Српски одговори на америчка питања

Односи са бившим републикама СФРЈ

Осим сећања и наслеђа ратова, нова ситуација на Балкану је отворила важна питања односа међу државама бивше Југославије. Бивше југословенске републике Србију сматрају главним кривцем за рат, и очекују да Србија још више пати због тих ратова и страхота које су се догодиле на простору бивше Југославије.
Зато су БиХ и Хрватска тужиле Србију пред Међународним судом правде (ИЦЈ). Сваки гест попуштања и уступака Србији и Србима наилази на оштре политичке реакције и реакције јавног мњења у бившим југословенским републикама.