Вести

Шапић: "Мали метро" ће бити саобраћајна револуција

Припремни радови на изградњи тунела, који ће повезати Булевар деспота Стефана и простор код Економског факултета, требало би да почну у јуну, а овај изузетно значајан саобраћајни пројекат, који је повезан са изградњом новог савског моста где ће припремни радови почети у исто време, назван је "мали метро", рекао је председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић приликом данашњег обиласка локације у Деспота Стефана где ће почети изградња.

"Назвали смо га "мали метро" зато што ће омогућити да се у овај део града с Новог Београда, преко новог савског моста и тунела, стиже брже него метроом, јер метро има станице, а овде неће имати шта да вас заустави. Ово је један од најважнијих, ако не и најважнији саобраћајни пројекат у Београду у последњих неколико деценија. Зашто? Прво зато што за 13-14 процената растерећује у саобраћајном смислу центар града, затим процена је да више од петнаест одсто смањује загађење у центру града, јер ће саобраћај да се одвија два километра испод земље, а најважније је што саобраћајно спаја два најудаљенија дела града. Данас, да бисте из овог дела града, али и из оних удаљенијих насеља на овом потезу стигли до Новог Београда, тешко да у време "шпицева" и саобраћајних гужви то можете да учините испод сат, сат и по. Завршетком овог пројекта, то ће бити за само неколико минута, што са ове тачке гледишта делује невероватно", нагласио је Шапић.

Припремни радови на новом савском мосту почеће истовремено када и на тунелу, прецизније, почеће размонтирање Старог савског моста и припрема за изградњу новог.

"По првобитном плану требало је да саобраћај буде затворен, али то себи нисмо могли да приуштимо, тако да ћемо из Владимира Поповића направити привремену саобраћајницу за правац ка Бранковом мосту, одакле ће саобраћај нормално функционисати. Надам се да ћемо почетком јуна доћи да обиђемо званични почетак радова, као и да ће, када се заврши школска година, од друге половине јуна радови кренути интензивније. То подразумева и редукцију саобраћаја, што значи да ће радити по једна трака са сваке стране. Требаће стрпљења, али трудићемо се да све прође са што мање ометања, баш као што смо урадили и у Вишњичкој улици, која такође представља део овог пројекта", додао је Шапић.

Када је реч о функционисању саобраћаја, Шапић је подсетио да је доњи део Балканске постао двосмерна улица.

"То је урађено да би се премостио период радова, како би становници око Сава центра, Тржног центра "Ушће" и из блокова имали алтернативу преласка реке до Немањине улице. Такође ће бити организоване посебне аутобуске линије градског превоза које ће се преко Бранковог моста укључивати у Улицу Гаврила Принципа и преко Балканске се уливати у Немањину, а одакле ће те путнике преузимати трамваји. Нема сумње да ће Бранков мост бити оптерећен, али зато нам је и циљ да се радови заврше у року од две године", истакао је Шапић.

Тунел ће имати око два километра, са по две траке са сваке стране, прецизирао је Шапић, и нагласио да је промењен пројекат по којем је требало да се доста објеката код Економског факултета руши, те да сада, по новом пројекту, на том месту тунел урања у земљу. Очекивања су да би требало да у току следеће године машина "кртица” почне са бушењем.

"Очекујем да би требало да у следеће четири године пројекат "малог метроа" буде готов, "у сутон", односно непосредно пре прве линије метроа. Верујем да ће Београд у следеће четири године доживети изузетне квалитативне промене, од саобраћајних преко инфраструктурних. "Мали метро” ће бити на понос Београда - два километра тунела који ће пролазити испод језгра града с новим мостом, свим саобраћајницама и великом петљом на Новом Београду, све то ће бити једна врста саобраћајне револуције и пројекат који ће потпуно променити визуру града", рекао је Шапић, подсетивши да идеја изградње тунела датира из педесетих година прошлог века.

Вредност изградње тунела износи 235 милиона евра, финансијер је Влада Републике Србије, носилац пројекта је Дирекција за грађевинско земљиште и изградњу града Београда, а уговор о изградњи потписан је у новембру 2023. године.

 

Градско саобраћајно предузеће никад није био у бољем стању

Шапић је изјавио да, захваљујући његовим одлукама, како је рекао, Градско саобраћајно предузеће никад није био у бољем стању.

"Преко две милијарде динара смо смањили дуг Градском саобраћајном предузећу. Повећали смо број продатих карата, смањили смо цену према Београђанима, набавили смо или су нам у току набавке највеће икада од кад град Београд последњих неколико деценија функционише. Мењамо потпуно возни парк и нећемо имати више возила на нафту и на бензин, већ ће сва бити на гас", рекао је Шапић.

Шапић је навео да је 100 аутобуса купљено прошле године, а да је за 150 расписан тендер, као и за 25 трамваја.

Додао је да ће за још 150 аутобуса и 100 трамваја бити расписан тендер, ако не до краја маја, онда у јуну.

Како је рекао, и плате радника су боље неко икада и да сада неки возачи имају 118.000 динара.

Шапић је рекао да је процена да неких 400 које се налазе у централном градском језгру треба да остану у ГСП-у, а да ће за друге видети.

"Даваћемо их приватницима који су спремни да уложе озбиљне средства у квалитет, подизање квалитета саобраћаја и јавног превоза у Београду, јер ти приватници су и раније били лепо плаћени, али нису имали обавезу да купују ново возило", поручио је Шапић.

Додао је да ће се вршити контроле да ли су возила приватника чиста, да ли су им укључени клима уређаји.

 

Не знам шта ће бити са Старим савским мостом и Сајмом

Шапић изјавио је да не зна шта ће бити са Старим савским мостом, као и да, према његовом мишљењу, постојећи Београдски сајам не може да одговори изазовима престонице.

Одговарајући на питање новинара шта ће бити са Старим савским мостом када почне изградња новог, Шапић је нагласио да је њега немогуће преместити у једном комаду.

"То је немогуће. Да ли могу делови? Могу. Ја се стварно тиме нисам бавио. Тај који вам је о томе причао, њега питајте. Ја мислим да тај мост треба да се рашрафи и да се прода у старог гвожђе. То је моје мишљење. Таквих мостова је било 60 широм Европе, нацистичких мостова. Ниједан није сачуван", рекао је Шапић.

Шапић је додао да мисли да је бесмислено покушати да се сачува цео мост, али нема ништа против тога да се и то уради ако неко буде сматрао да је то сврсисходно.

"У овом габариту не може да се пренесе, он може да се расклопи и да се један део састави негде друго. Где ће се то радити? Не знам. Када будем имао информацију, ја ћу вам јавити, ја у томе не учествујем", нагласио је Шапић.

Говорећи о Београдском сајму, Шапић је рекао да је он некада био у ширем центру града, а да је сада скоро у строгом центру града.

"И ви где год одете у Европи, у свету, сајам изискује далеко већи, шири простор. Мора бити услужнији, условнији и тако даље. Мислим да ће нови сајам који се прави преко пута Националног стадиона, заиста бити сајам који ће моћи да одговори свим потребама једног двомилионског града. Оно што је најважније, је да Хала 1, која је заштићена законски, се неће уклањати, а постоје разне идеје шта ће бити у њој", рекао је Шапић.

 

 

Извор: Танјуг