
Шапић: Нећу одустати од идеје да се обнови читав возни парк у Београду
Градоначелник Београда Александар Шапић изјавио је данас да трамвајска линија 2 неће бити укинута, већ да ће ићи измењеном трасом, а да ће кроз Париску улицу, када буде била претворена у пешачку зону саобраћати шатл возила или реплике старих београдских трамваја.
"Наравно линију 2 не укидамо, она би ишла куда иде, али би уместо да прође поред Калемегдана, ишла испод и окренула иза паркинг сервиса, а други правац би окретао код Бетон хале. Париска улица би била покривена репликама старих београдских трамваја или шатл возилима", рекао је Шапић у интервјуу за Танјуг.
Додао је да је то једна од опција и да ће ускоро детаљно бити представљено како ће све изгледати.
Шапић је објаснио и да се то све ради због безбедности, јер је због конфигурације терена мања видљивост када се трамвај пење и потребно је да ту иде мање возило којим ће се лакше управљати.
Додао је и да је идеја да се у пешачкој зони у Париској улици направи фонтана, простор за кафиће, али и да до Узун Миркове улице и са друге стране поред француске амбасаде улице остану отворене за саобраћај.
"Да се остали део Париске улице, претвори у пешачку зону и да кроз пешачку зону пролази, тај стари београдски трамвај који ће практично да споји круг двојке. Пре годину дана сам рекао да уколико дође до прекидања линије да је идеја да постоје шатл возила која би била фреквентнија и она би премостила тај пут и било би вам далеко лакше и брже да се нађете на врху, код Калемегданског парка. Наравно, да не би оставили тај простор без саобраћаја и да се људи пењу пешке", рекао је Шапић.
Говорећи о новим паркинг местима и гаражама рекао је да је завршена гаража Пинки у Земуну и да ће у јануару бити пуштена у рад гаража у Влајковићевој улици где ће бити око 250 места.
"Остаје још да се ради парк, где ће бити откривена археологија, моћи ћете све да посматрате кроз стакло", напоменуо је Шапић.
Он је додао да је и код Храма Светог Саве у изградњи једна гаража, у Скерлићевој улици где ће бити око 200 места.
"Омогућићемо да се отварају нове гараже и паркинг места, где је то могуће", рекао је Шапић, али је објаснио да је идеја града да се повећа проток, али не и задржавање возила у центру града.
"Зато смо увели бесплатан превоз, да се одлучите за градски превоз", рекао је Шапић и напоменуо да и за градски превоз мора да се омогући да може да прође кроз центар.
Он је истакао да 90 одсто зграда старијих од 20 година у центру града нема гараже и да је то највећи проблем када је паркирање у питању, али да ће град покушати и тај проблем да реши.
Говорећи о обнављању возног парка и набавци нових возила, како аутобуса, тако и трамваја, Шапић је рекао да је више стотина возила у претходном периоду купљено, како од стране Града, тако и од стране приватника, који су уговорима условљени да морају да набаве нова возила, уколико желе да возе на београдским улицама.
"Ако желиш да ти ми плаћамо, као што смо плаћали увек, мораш да купујеш ново возило. Приватници, захваљујући том нашем уговору, купили су више стотина нових возила. Тако да нису то само возила које смо ми директно, него смо их индиректно обезбедили, захваљујући мерама које смо донели", навео је Шапић.
Градоначелник је најавио да ће се наставити са набавком нових возила и да се очекује и 25 нових трамваја на улицама града до априла и додао да је у току набавка 170 кратких аутобуса.
"Док сам на челу града Београда, нећу одустати од идеје да се обнови читав возни парк и да Београђани немају возило старије од две, три године, што је далеко изнад стандарда чак и ЕУ, тамо су возила просечно стара седам година", рекао је Шапић.
Додао је да још увек сва возила нису нова, али да је идеја да у року од годину и по дана нема возила старијег од две године.
"У овом моменту немамо практично возила старија од пет или шест година, а од 1. јануара сва возила ће бити плава и неће бити старија од три до четири године. Онда ћемо покушати да купимо још једну туру потпуно нових, да би ове који ће у том моменту имати четири или пет година, могли да заменимо", рекао је Шапић.
Говорећи о радовима на простору нове Београдске аутобуске станице, Шапић је рекао да је аутобуска станица завршена, али да није још станична зграда и да се на томе ради, али да аутобуска станица и сада има све што је неопходно.
"Чак има и затворени простор, само што је у овом моменту привремен. Нова станична зграда и 90 одсто ње уопште неће бити аутобуска станица. Биће 7.000 квадрата који су пословни простор града Београда, који ће користити наше друге службе. Приземље доле ће само да буде саставни део станице. Међутим, још није готово. Када ће то да буде завршено, не знам, набавка је расписана", рекао је он и додао да не може да утиче на процес јавних набавки, али да очекује да ће врло брзо да добије извођача.
Када је у питању аутобуска станица Југ, Шапић каже да је циљ био да она брже буде готова, јер ће смањити гужве које се стварају на Аутокоманди због стајања међуградских линија, али да је ту било одређених измена.
"То ће бити станица за оне који долазе из правца југа или путују на југ. Поред тога кад буде готова успоставићемо аутобуску линију која ће возити кружно од Славије до Аутокоманде и нећете морати да пешачите тај део", објаснио је Шапић.
Шапић је рекао да радови увелико трају и да ће та станица бити отворена за који месец.
"Ми смо се и са БАС-ом договорили, они пребацују своју продају карата. Ви ћете ту моћи, уколико сте у овом делу града и треба да идете за Ниш или за Лесковац, да дођете и купите карту и да уђете у возило, нећете морати да прелазите реку. Биће и паркинг и други садржаји", рекао је градоначелник.
У току чишћење обале Саве, нови мост биће готов 2027. године
Шапић је рекао је данас да је у току велико чишћење обале Саве и да ће приобаље река бити права зелена оаза за све грађане, као и да ће нови мост преко Саве бити готов почетком 2027. године.
Шапић је у интервјуу за Танјуг подсетио да је био критикован пре две и по године због уклањања сплавова са Саве, а да сада сви желе да се укључе у уређење.
Рекао је да ће до Ушћа постојати шеталиште и зелена оаза, али и простор за спорт, као и да ће бити могуће бициклом проћи читаву обалу Саве све до новобеоградских блокова.
"Постоји идеја и да се споји Калемегдански парк са Кнез Михајловом и да до Теразијске чесме имате шетачку зону, да можете доћи до наше најважније културно-историјске баштине, а то је Калемегданска тврђава", рекао је Шапић.
Нагласио је да се Београд спушта на реке и да се поред Саве уређује и обала Дунава и да се ради на изградњи линијског парка.
Шапић је подсетио и да се први пут сређује и Кула Небојша и додао да су послови који су били везани за археологију завршени.
Говорећи о изградњи мостова, Шапић је рекао да ће нови мост преко Саве бити готов у 2027. години, да ће имати по две траке са сваке стране, са трамвајем у средини, бициклистичком и пешачком стазом.
Истакао је да се ради и стари Железнички мост који ће бити само пешачки и бициклистички.
"Мислим да се то ради у оквиру Експа и да би то требало да буде у следећих годину и по дана урађено", рекао је Шапић.
Нагласио је да Панчевачки мост изискује реконструкцију и сређивање и да ће се и то у једном моменту десити, али да не може све одједном да се ради у граду.
За друге мостове, како каже, постоје пројекти, као што је мост код Ада Хује, али да за сада не може да каже докле се стигло са тим пројектима и да не верује да ће бити реализовани у његовом мандату.
Када је у питању пројекат "Мали метро" Шапић је рекао да је он део пројекта изградње новог моста преко Саве и да треба да спаја леву обалу Дунава са Новим Београдом.
"Почетна тачка биће код Полицијске управе у Булевару деспота Стефана и изаћи ће код Економског факултета, а онда ће после тога грађани, који желе да пређу на Нови Београд, моћи да користе нови мост који ће бити у близини", рекао је он.
Шапић је рекао да очекује да ускоро почну припремни радови и померање инсталација.
"Очекујем да радови и копање крене прво из правца Булевара деспота Стефана, јер како су ми објаснили, кртица кад уђе у земљу, не сме да стане практично годину и по дана, мора 24 часа да ради. Кад ископа једну страну, одмах прелази на другу и копа назад. До тада очекујем да ће увелико бити завршен мост који ће значајно да растерети саобраћај. Онда очекујем да ћемо у моменту када будемо пуштали мост, почетком 2027. године, увелико бити у радовима везано за тунел", додао је Шапић.
Рекао је да ће се изградњом овог тунела смањити оптерећење саобраћаја у центру града за 15 одсто, а загађење за 20 одсто.
Шапић је додао да ће тунел ићи два километра испод центра, имаће две саобраћајне траке са сваке стране и командну собу.
На питање да ли ће бити изграђене нове улице или проширене, с обзиром на то да се град шири и да ли су у плану нове пешачке зоне, Шапић је рекао да је много улица проширено, али и да се многе раде, нарочито у приградским насељима, али и у центру града.
Шапић је истакао да одговорно тврди да не постоји ни једна одлука, ни једно саобраћајно решење које је Град донео на челу са њим, а које је лоше или није унапредило саобраћај на било који начин и додао да за све треба времена, и да грађани на те промене треба да се навикну.
"Живот се мења, начин живота се мења. Ми само на улицама града Београда имамо преко 200 000 возила више у последњих десет година. Некада је, пре 20 или 30 година, био просек једно возило по породици, сад је више од два. Београд није добио дупло веће улице, шире, већ морамо да се прилагођавам у односу на оно што имамо", објаснио је Шапић.
Градоначелник је рекао да је било више критика кад је у питању кружни ток испред Бранковог моста, али да је сада ипак далеко бољи проток саобраћај у току дана.
Такође, истакао је да је било критика и због кружног тока на Тргу Николе Пашића, али да је све урађено како би се саобраћај одвијао безбедно.
"Сада постоји кружни ток, да би се безбедно кретала возила. Пре сте имали укрштање где нико није знао куда да иде, сви су кршили саобраћајна правила и стално сте били у ризику да вас неко удари", рекао је он.
Подсетио је да ће за само месец дана центар града од Трга Николе Пашића, преко Теразија до Трга републике бити лепши и функционалнији.
Шапић је додао да ће и Безистан бити део тог уређеног центра града.
"Постоји пројекат који је готов, није ни јефтин, око милион евра. Међутим, проблем Безистана је што је тај део приватна својина. Има осам власника, седам су потписали, један није и нису га пронашли. Не можете формално - правно да уђете у радове, ако није имовина решена. Чим добијемо потпис ући ћемо у реконструкцију", рекао је он.
Шапић је на питање о урбанистичком ширењу града, изградњи нових стамбених и пословних објеката рекао да Београд мора да се развија у неком правцу, али да је важно да се обезбеди пратећа инфраструктура када се издаје дозвола за градњу.
"Не кажем да је то баш у последњих 15 година увек било синхронизовано. Дешавало се да су негде пуштене зграде без инфраструктуре, а ми то сад морамо да крпимо. Јер није инфраструктура само улица. Инфраструктура је оно испод земље, канализација, водовод, струја. Београд се гради и Београд је дефинитивно центар, нема ту лажне скромности. Имате Беч, Будимпешту, Атину, између постоји само један град, озбиљан град, уз дужно поштовање свим градовима у региону, а то је Београд", рекао је Шапић.
Међутим, како каже, и када се гради важно је да се сачува и хуманост и све што Београд носи.
На питање када може да се очекује измештање Зоо врта са Калемегдана на нову локацију на Ади Циганлији, Шапић је рекао да је град добио на међународном конкурсу идејно решење и да се ради пројекат.
"Мислимо да је Ада Циганлија најбоље могуће решење, она је бисер нашег града, место које лети викендима посети и по 200.000 људи. Замислите која ће посета бити Зоо врту када га тамо пребацимо. Она је сада на годишњем нивоу од 40.000 људи. Тај простор је и три пута већи, тако да ће бити и далеко хуманији за све животиње које ће тамо боравити", рекао је он.
Истакао је да је важно да се са простора Калеменгданске тврђаве пребаци Зоо врт како би могла да се покрене и прича да Калемегдан као наша највећа културно-историјска баштина постане део Унеска.
Међутим, како каже Шапић, на Ади Циганлији постоји проблем са дивљим насељем од 500 нелегално изграђених кућа за које мора да се нађе решење да се измести и да се за породице нађе смештај.
"Али ћемо пројекат завршити, пробаћемо са породицама да се договоримо, тако да ако не ова градска управа, нека следећа ће имати потпуно све решено", рекао је он.
Извор: Танјуг