Вести

Селаковић: Очекиван отпор према реформама

Крај 2014. године обележио је штрајк адвоката и застој у правосуђу. Министар правде, Никола Селаковић, каже да се адвокатура суочава се са проблемима који су више од две деценије стајали са стране, али наглашава да тромесечни штрајк адвоката, заправо, представља очигледан отпор реформама које Влада спроводи. Према његовим речима, не изненађује што се адвокати буне против увођења нотара и нема државе у Европи у којој адвокати нису негодовали приликом увођења јавнобележничког система. Питање је, међутим, то што они на сваких неколико дана шире листу захтева, а посебно је забрињавајуће како спроводе обуставу рада. 

- Ако посматрамо хронолошки, адвокати су у јуну штрајковали због пореза. Рекао сам - у реду, подржавам вас, хајде да са министром финансија пронађемо заједничко решење. То није била моја обавеза, јер порези адвоката нису под надлежности Министарства правде, али сам осећао људску и професионалну одговорност да онима који представљају важну карику у правосудном систему, пружим помоћ. Тада је формирана радна група и то питање је кренуло да се решава. Индикативно је да се на тим састанцима у јулу, ниједан једини пут, није чуо глас адвоката у вези са увођењем јавнобележничког система. Дакле, два месеца пре почетак рада нотара, адвокатура ћути. Током лета, именовани су први бележници, формирана Јавнобележничка комора и пред почетак септембра усаглашени су одређени закони у Скупштини са Законом о јавном бележништву. И тада адвокатура ћути. Крајем августа, УО Адвокатске коморе Војводине, доноси закључке у којима наводи да АК Војводине даје препоруку Адвокатској комори Србије да крену са штрајком, износе своје захтеве, од јавних бележника до пореза, и траже моју оставку. Дакле, пре почетка и започињања било каквих преговора, АКВ тражи моју оставку. Постављам питање: ако желите да се изборите за своје циљеве, и наводите да су они чисте професионалне природе, да ли свог главног саговорника дисквалификујете на самом почетку? Да ли је то захтев струке, или политичких појединаца, који се крију под велом еснафа? 

* Министарство се веома ангажовало када су АКБ и АКС кренуле у генералну обуставу рада...

- Министарство је пуну пажњу поклонило том горећем проблему, покушавајући да пронађе заједничко решење са представницима адвокатских комора. Међутим, што су дуже разговори вођени, то је решење све даље било, јер су адвокати стално излазили са новим захтевима. Опет постављам питање - уколико неко жели да до договора суштински и дође, да ли своје захтеве мења и проширује, или, пак, преговара о ономе што је иницијално изнето на сто? Председник АКС, Драгољуб Ђорђевић, на протесту адвоката испред зграде Владе, 20. октобра, јавно је тражио да се Закон о јавном бележништву врати на онај модел из 2011. године. 

* Министарство је тада предложило измене тог закона?

- Јесте, а њиховим усвајањем јавним бележницима одузета је ексклузивност у састављању уговора о промету непокретности, и враћена могућност адвокатима да поново састављају уговоре, који ће се солемнизовати код нотара. Међутим, иако смо учинили велики корак напред у проналажењу компромиса, адвокатура је изашла са новим захтевима, и са, могу слободно рећи, уцењивачким ставом - узми или остави. Озбиљни преговори се не воде тако што једна страна баци понуду на сто, о којој нема даљег разговора.  Са друге стране, током обуставе рада гласно се чују адвокати који не подржавају штрајк и који желе да раде, а коморе их најстроже осуђују и кажњавају преко дисциплинских поступака и забране рада на две године. Дакле, директно је нарушено њихово основно људско право, које гарантује Устав, право на рад. Челници адвокатских комора, тиме што људе приморавају на штрајк и тиме што не дају људима који желе да раде - да раде, директно крше Устав и закон, и застрашују људе, претећи им избацивањем из адвокатских комора. 

* Шта се за то време дешавало у правосудном систему?

- У притвору, више од 90 дана, бораве лица међу којима сигурно има оних, који би могли сутра бити пуштени да се бране са слободе, или би се закључио споразум о признању кривице, ако би адвокат дошао на саслушање. И то је нарушавање људских права - права на одбрану пред судом. Сутра када се појаве појединци са милионским захтевима за неосновано лишење слободе, држава неће бити одговорна за накнаду трошкова насталих због штајка адоката. И на крају најбитније, угрожена су и основна права грађана, којима је ускраћено право на одбрану, што је, такође, Уставом дефинисано. Основно питање је ко има користи од штрајка? Министарство правде, односно држава, губи, јер је једна цела грана власти скоро у потпуној блокади. Грађани губе, јер им је ускраћен приступ правди, и на крају највише губе сами адвокати, који не раде и немају малтене никакве приходе већ три месеца.

* Коме све у Србији смета реформа правног система и увођење реда у правосуђе?

- Реформа правног система и уређење српског правосуђа сметају онима којима одговара правосуђе какво имамо. Да ли говоримо о могућим незаконитим радњама одређених тајкуна, политичара – па, свакако. Али, оставимо надлежним органима да раде свој посао и покажу ко је ишао мимо закона, а ко није. Највећи проблем у Србији је постојање системске корупције, која не мора нужно да се сведе само на новац. Постоје многи примери, па чак и из обичног живота „дођеш ми, дођем ти“. Корупција и покушавање да не примениш закон, у његовом најбољем смислу, већ да га избегнеш, представља српску свакодневницу деценијама уназад. Влада Александра Вучића је, као један од задатака, поставила нулту толеранцију према корупцији. Још прошле године усвојена је Национална стратегија за борбу против корупције, а Акциони план примењује се од септембра 2013. Недавно је формирано и Координационо тело за борбу против корупције при Влади РС, којим преседава председник Владе. На тај начин, борба против корупције добила је и највиши политички ниво. 

* Да ли мислите да је ово само почетак, и да ли у будућности очекујете још отпора због реформи које сте иницирали?

- Цитираћу свог колегу министра правде Италије, Андреа Орланда, који је, коментаришићи нашу ситуацију, рекао: „Очигледно је да свака земља у фази реформи које спроводи може да изазове реакције и отпоре“. Ни у једној држави нису се спроводиле темељне друштвене реформе, а да нису биле праћене масом незадовољних људи. Незадовољних ће увек бити, и то су обично они који су изгубили привилегије, или који су натерани да, по сваку цену, поштују закон. Нажалост, Србија је постала земља у којој групе демонстрирају улицама, тражећи правду испред Владе и решење за проблеме који су годинама гурани под тепих. То је легитимно. Задатак Владе јесте решавање проблема, али и дефинисање државне политике у циљу реформисања земље. Са друге стране, потребно је да сви ми, као грађани, имамо свест о томе да морамо да помогнемо својој земљи. Грађани Србије су на мартовским парламентарним изборима дали недвосмислену подршку овој Влади, и реформама које она спроводи, а ова Влада је прва која, после дуго времена, не гаси само последице, већ и узроке.   

* Који су следећи кораци како би се убрзао и осавременио правни систем, и како би грађани били боље заштићени?

- Националним стратегијама - за реформу правосуђа 2013-2018. и за борбу против корупције, које су усвојене прошле године, Србија је направила детаљан план шта је то што је потребно урадити у нашем правосудном систему, како би тај систем постао ефикасан и квалитетан. Акциони планови који прате ове стратегије се већ увелико примењују и почели су да дају своје прве резултате. Донет је Програм решавања старих предмета, коначно су усвојени Правилници за оцену рада судија и тужилаца, уведен је јавнобележнички систем и усвојени системски закони, међу којима и Закон о заштити узбуњивача, као један од најбоље оцењених од стране Савета Европе. Такође, довршава се Стратегија финансијских истрага, а још почетком децембра ЕК предата је друга верзија Акционог плана за преговоре Поглавља 23. Стратегије и акциони планови рађени су уз директну подршку ЕК, што је додатно било од користи приликом израде Акционог плана за Поглавље 23. Овим Акционим планом предвиђен је тачан план активности Министарства правде и других правосудних институција, које треба да успоставе независност, одговорност и стручност правосуђа.  

* Шта је све потребно да се уради да би се судски спорови решавали брже и како би судови били ефикаснији?

... Решавање великог броја заосталих предмета кроз Програм који је израдио Врховни касациони суд, један је од основних предуслова будућег уанпређенијег рада судија и бржих судских процеса. Са друге стране, правосудне професије које су уведене у наш правни систем, као што су извршитељи и јавни бележници, допринеће даљем растерећењу судија, а тиме и правосуђе учинити ефикаснијим. Од 1. јануара почињу са радом и медијатори, који ће додатно утицати на смањење броја поступака у судовима. Увођење уједначене судске праксе утицаће на успостављање правне предвидивости, која ће исход спора учинити бржим и извеснијим. Такво правосуђе омогућава грађанима да донесу одлуку да ли уопште да се упуштају у спор, и да ли им се он на неки начин исплати, или ће се пак одлучити за медијацију, као делотворну алтернативу судском поступку. 

 

Нове зграде судова

- Министарство правде велику пажњу поклања побољашњу стања правосудне инфраструктуре. После скоро 40 година, у Београду је отворена нова зграда суда опште надлежности. Отворена је и зграда Прекршајног суда у Шапцу, чиме је овај суд по први пут добио своју зграду. Такође, у плану је и отварање нових зграда прекршајних судова у Рашкој, Панчеву, Ужицу и Пироту, а у току је и рад на реконструкцији зграде у Устаничкој улици у Београду, у којој ће Прекршајни суд у Београду, са 14 локација, бити смештен на једну. Током 2015. започећемо радове на згради покрај Храма Св. Саве у Београду, која ће бити седиште пет правосудних органа на око 17.000 м2, али ћемо радити и на згради Основног суда у Краљеву и згради јавних тужилаштава у Сомбору.

 

Нотари су део реформе правосуђа

- Увођење система јавних бележника, што је основни „трн у оку“ адвоката, заправо, један је од корака реформе правосуђа. Бележници уносе ред у правни промет државе и гарантују виши степен правне сигурности грађана, који није само један од основних стубова владавине права, већ и неопходни предуслов за стварање повољне климе за домаће и стране инвестиције. Јавнобележнички запис, можемо слободно рећи, својеврсна је извршна исправа која грађанину, или правном лицу, гарантује испуњење његових права садржаних у том запису. Уколико дође до неке незаконите радње, јавни бележник одговара пред законом и дужан је да својим клијентима надокнади штету. Нотаријат већ вековима постоји у развијеним државама Европе, као и у многим државама ван европског континента. Србија је последња земља у региону која је увела ову правосудну професију. И ма колико се одређени појединци, којима не одговара увођење реда у правосуђе, трудили да осујете рад бележника, ова Влада је недвосмислено пред себе као задатак поставила промене, које несумњиво погађају одређене интересне стране, али које су усмерене искључиво ка добробити грађана и државе, што је основни и једини мотив и мене, као министра правде. 

 

Извор: СНС Информатор