Вести

Весић: Брзом пругом од Београда до Ниша за 100 минута

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић најавио је да ће радови на брзој прузи од Новог Сада до Суботице бити завршени до 30. јула, када је реч о колосецима, сигнализацији и свему што је потребно да се возови крећу и додао да ће редован саобраћај на целој брзој прузи од Београда од Суботице почети у децембру.

Весић је рекао за Танјуг да ће деоница брзе пруге између Новог Сада и Суботице бити завршена у јулу и да ће након тога уследити тестирање и технички пријем који треба да се уради током јесени.

"Ми ћемо тако до краја ове године имати у функцији 184 километара брзе бруге, чиме ћемо бити земља са највише километара брзих пруге на Западном Балкану", рекао је Весић.

Весић је прецизирао да ће сви радови на брзој прузи до Суботице бити завршени до 30. јула 2024., додајући да под тим мисли на колосеке, сигнализацију и на оно што је потребно да се возови крећу.

"Остаће део радова на станицама које успут раде, јер ми радимо тамо 11 станица, од чега три нове. Ти радови ће бити потпуно завршени до новембра, односно када брза пруга буде пуштена у саобраћај", рекао је  министар Весић.

Весић је подсетио да је првобитан рок за завршетак брзе пруге између Новог Сада и Суботице био половина 2025., што је заначило да на тој деоници редован саобраћај не би био пре краја те године.

"Тај рок смо померили на крај 2024., а сада смо добили још додатних шест месеци, тако да можемо слободно да кажемо да ће брза пруга бити завршена годину дана пре уговореног рока", рекао је Весић.

Весић је навео да када 30. јула буду завршени сви радови на самом колосеку, односно сигнализацији, холандска компанија "Ricardo", радити током августа сертификацију, јер су све брзе пруге у Србији рађене по стандардима ЕУ.  

"Онда ће почетком септембра па све до 17. септембра, немачка компанија "Deutsche Bahn" радити технички пријем пруге. Значи 15. септембра почећемо са пробама и оне трају најдуже три месеца, али можда ће трајати и нешто краће, зависи од тога када се испуне технички капацитети, што значи да ћемо у децембру почети са редовним саобраћајем", рекао је Весић.

Према његовим речима, када се успостави редован саобраћај на овој прузи, између Београда и Суботице путоваће се за један сат и 12  минута, што је од великог значаја за све грађане који живе у општинама које су на делу брзе пруге.

Весић је навео да се очекује да Мађари свој део пруге, у дужини од 166 километара, од Будимпеште до Суботице, односно до српско-мађарске границе, заврше до 2026.

"То значи да бисмо већ тада, после проба које морају да се обаве, могли да имамо брзу пругу између Београда и Будимпеште, којом би се путовало за нешто мање од три сата, прецизније за око два сата и 45 минута", рекао је министар Весић.

Весић је најавио и да 2025. године почињу радови на изградњи брзе пруге између Београда и Ниша, истичући да очекује да ће у наредним данима бити расписан тендер за ту пругу која је подељена на три деонице.

"Прво ћемо расписати тендер за надзор, а потом очекујем да ће бити расписан преквалификациони тендер за избор компанија које ће градити, прво за другу и трећу деоницу у мају или јуну, а онда за прву деоницу у новембру", рекао је Весић.

Ова пруга, додаје, ради се са Европском унијом и када буде завршена  између Београда и Ниша путоваће се тачно 100 минута, што је, како каже, сада незамисливо.

"То ће потпуно променити живот свих људи у том делу наше земље, јер ће омогућити да се много више путује возовима, да се смањи камионски и аутомобилски саобраћај, а то је и суштина брзих пруга, и генерално пруга", казао је Весић и додао да су пруге и еколошки начин превоза, јер не загађају животну средину и омогућавају већи комфор људима за путовање.

Министар је подсетио и да се са ЕУ већ ради и 23 километара пруге од Ниша до Брестовца, као и да је остало да се уради још 136 киломертара пруге од Брестовца до Прешева, односно до границе са Северном Македонијом.

"Са делегацијом ЕУ јуче сам у Београду имао састанак на којем смо разговарали о могућим пројектима новог плана уније и за додатних шест милијарди евра за развој Западног Балкана. Ми смо, између осталих кандидовали у име Владе Србије да се финансира пруга између Брестовца и Прешева, јер тада нам остаје још 50 км кроз Северну Македонију, што ће наши пријатељи из те земље радити и можемо да имамо пругу између Ниша и Скопља", рекао је Весић.

Весић је подсетио и да је председник Србије Александар Вучић, са председником Владе Грчке Киријакос Мицотакисом који је посетио нашу земљу, недавно договорио да и Грчка уђе у пројекат брзе пруге.

"Грчка има своју пругу између Атине и Солуна, сада улажу у реконструкцију те пруге и обавезали су се, а то ћемо потврдити и меморандумом који ћемо заједнички потписати и са мађарским и министрима Северне Македоније у Народној Скупштини у Београду, да ураде својих 76 км од Солуна до Идоменија, односно до грчко-северномакедонске границе", рекао је Весић.

То ће, како је објаснио, значити да онда остаје да се заврши само део између Скопља и Идоменија и тада би имали брзу пругу између Атине и Будимпеште дужина преко 1.500 км која ће бити кичма Западног Балкана.

"Ова брза пруга ће омогућити излаз Западног Балкана према Западној и Средњој Европи, омогућити боље повезивање, бољу везу свих нас са лукама Пиреј и Солун и битно ће утицати на економски развој Западног Балкана", закључио је Весић.

 

 

 

 

Извор: Танјуг