Вести

Весић: Електрични аутомобили су будућност

Електрични аутомобили су будућност и у том смеру нас "гурају" нове директиве и одлуке из Европске уније везане за план потпуне угљеничне неутралности и престанка продаје нових возила са унутрашњим сагоревањем, објашњава у интервјуу за Греен Неwс Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије.

* Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре пружа подршку развоју електричних аутомобила у Србији. Који су кључни кораци које предузимате у вези са овим прогресом?

- Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре определило се за развој одрживог транспорта укључујући и развој и изградњу неопходне инфраструктуре и станица за пуњење електричних возила које морају бити јавне и приступачне свим корисницима пута. Имајући у виду циљеве Зелене агенде за Западни Балкан, али и европске стандарде, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре заједно са ЈП "Путеви Србије" активно ради на модернизацији путне мреже, али и на увођењу подстицаја за возила са нултом емисијом штетних гасова кроз олакшице и умањења за електрична возила, као што су бесплатно пуњење на пуњачима који се налазе на државним путевима првог приоритета и умањење путарине за кориснике електричних возила. До краја 2024. године, планирамо да на државној мрежи путева првог приоритета буде инсталирано 105 нових електро пуњача, што са постојећих 8 електро пуњача износи укупно 113 електро пуњача на мрежи државних путева првог приоритета.

* У јулу ове године у Србији је регистровано за 20 одсто више електричних аутомобила него у истом месецу прошле године. Колико повећање се може реално очекивати у блиској будућности?

- Електрични аутомобили су будућност и у том смеру нас "гурају" нове директиве и одлуке из Европске уније везане за план потпуне угљеничне неутралности и престанка продаје нових возила са унутрашњим сагоревањем. Иако није део ЕУ, Србија снажно иде ка томе да створи услове за убрзану електрификацију возног парка у Србији, као и услове да страна возила у све већем обиму користи наше путеве, јер се Србија озбиљно посветила јачању инфраструктуре за коришћење електричних аутомобила (електропуњачи). То говори да постоје јасна очекивања да ће продаја електричних аутомобила бити у сталном расту и да у наредних 5 година имамо значајније учешће електричних аутомобила у возном парку Србије. У Србији је тренутно регистровано више од 2.300.000 возила, а учешће електричних возила је око 0,1 одсто, што је веома мали проценат, тако да је реално очекивати значајнији раст, који ће бити све већи из године у годину. Према подацима које је објавило Удружење европских произвођача аутомобила АЦЕА продаја електричних аутомобила се повећала за 62 одсто на нивоу Европе. Раст продаје електричних аутомобила већи од 100 одсто имају Словенија, Бугарска, Португал, Белгија, Кипар, Финска и Грчка. На немачком тржишту, раст продаје електричних возила у првих седам месеци износи 37,2 процента, док на пример у Турској је повећано за скоро 600 одсто. Занимљиви су подаци о учешћу продаје електричних аутомобила у укупној продају у првих 6 месеци 2023 године, где је у САД-у било око 9 одсто, у Кини 33 одсто, у Немачкој 35 одсто, а у Норвешкој чак 90 одсто. Сви ови подаци говоре да је неминован раст продаје електричних аутомобила и у Србији. Такође, постоје и најаве о могућем почетку и производњи једног модела електричног аутомобила у Србији, што ће такође утицати на повећање броја електричних аутомобила на нашем тржишту.

* Путеви Србије траже финансијера који ће уложити у опрему која ће бити власништво путева. Какво је до сада интересовање потенцијалних инвеститора?

- У току је реализација пројекта "Зелене станице", у оквиру кога ЈП "Путеви Србије", на иницијативу и уз подршку Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, планира да опреми 16 одморишта у Републици Србији са по 5 брзих електро пуњача (снаге 150 кW) и пратећим садржајима, на сваком одморишту. Јавни позив за избор финансијера за реализацију овог пројекта је објављен 10. октобра 2023. године, а отварање понуда је заказано за 10.јануар 2024. године. Исказано је велико интересовање домаћих и страних компанија, које су се већ обраћале ЈП "Путеви Србије" са различитим питањима у вези услова за одабир финансијера. У току је спровођење пројекта инсталације нових 10 брзих електро пуњача на путевима ИА реда.

* Какво је тренутно стање инфраструктуре за е-аутомобиле у држави и које су планиране иницијативе за њено унапређење?

- И поред чињенице да је Република Србија лидер у региону по питању доступности инфраструктуре за електрична возила на јавним путевима, свесни смо да је број електро пуњача ипак недовољан, узимајући у обзир трендове и развој ове индустрије у Европи. Република Србија мора да задовољи потребе како својих грађана, тако и потребе које захтева интензиван транзитни саобраћај кроз нашу земљу. Развој путне модернизације обавезно укључује и ширење мреже електро пуњача на државним путевима, на чему Министарство интензивно ради у сарадњи са управљачем јавних путева.

* Станице за пуњење батерија постављене су на путевима Србије, али у недовољном броју. На који начин Министарство планира да реши изазове у вези са њиховим порастом?

- Постављање јавних електро пуњача на државним путевима првог приоритета је започело још 2017. године. ЈП "Путеви Србије" тренутно управља са осам електро пуњача на кључним тачкама на аутопутевима, односно на улазима у Републику Србију и то на наплатним станицама "Прешево", "Шид", "Димитровград", "Суботица", као и на одморишту Бољковци на ауто-путу "Милош Велики" (смер Београд-Чачак). У току је спровођење пројекта инсталације нових 10 брзих електро пуњача на путевима ИА реда. Планирано пуштање у рад ових пуњача је април 2024.године. ЈП "Путеви Србије" у сарадњи са ресорним министарством има намеру да нове деонице ауто-путева такође опрема електричним пуњачима. На деоницама путева ИА реда у изградњи- "Моравски коридор" и Рума-Шабац, до краја 2024. године, предвиђено је постављање 15 брзих електро пуњача (9 електро пуњача у 2023. години, а 6 електро пуњача у 2024.години). Наведени пуњачи ће имати снагу 100-120 кW. До краја 2024. године, планирамо да на државној мрежи путева првог приоритета буде инсталирано 105 нових електро пуњача, што са постојећих 8 електро пуњача износи укупно 113 електро пуњача на мрежи државних путева првог приоритета.

* Можете ли нам рећи нешто више о програмима и подстицајима за грађане и фирме који разматрају прелазак на е-аутомобиле?

- Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, заједно са управљачем јавних путева има намеру да електро пуњачи буду део путне инфраструктуре у складу са позитивним светским трендовима. Сходно томе, ова услуга је сада бесплатна за кориснике, чиме желимо да дамо допринос оживљавању и развоју транспорта електричних возила у Републици Србији. Трошкове електричне енергије у овом тренутку сноси ЈП "Путеви Србије", а када се стекну законски услови, биће уведена наплата пуњења за кориснике. На иницијативу ЈП "Путеви Србије" и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, измењен је Закон о накнадама за коришћење јавних добара у погледу остваривања попуста на плаћање путарине за кориснике електричних возила (до 13 одсто), чиме ћемо додатно субвенционисати и промовисати овај вид транспорта. Корисници електричних возила овај попуст ће моћи да остваре од 01.01.2024, односно након доношења подзаконског акта који ближе уређује начин остваривања права на попуст.

* Експлоатација е-возила доводи до батеријског отпада. Како се Министарство суочава са изазовом њихове рециклаже?

- Управљање било којим оптадом, па и овим електричним и електронским (батерисјким отпадом) је регулисано Законом о управљању отпада. С обзиром на заступљеност електричних аутомобила, тренутно нема проблема са батеријским отпадом. Међутим, јасно је да ће проблем батеријском отпада бити тек велики, с обзиром на развој електричних аутомобила и животни век батерија и да нам тек предстоји озбиљније регулисање ове области. С обзиром да батеријски отпад има вредност, и да се применом адекватних технологија рециклирања, делови отпада могу поново користити, логично се намеће да ће се проблем истрошених батерија решава преко рециклажних центара. За сада се свега пет до 10 одсто литијум-јонских батерија у свету рециклира, а водеће аутомобилске компаније, увелико раде на развијању технологије за рециклирање и отварају постројења за ту намену, с обзиром да је сировина за производњу батерија скупа. Рециклажа је веома скуп поступак, али усавршавањем технологије рециклирања сигурно овај процес довести на ниво исплативости. Реално је очекивати да ће се овај проблем решавати глобално и да ћемо ми бити део глобалног решење а да ће носиоци рециклаже бити произвођачи батерија или произвођачи електричних аутомобила. Проблематика рециклаже и управљање отпадом је у надлежности Министарства заштите животне средине.

* Који су дугорочни циљеви за будућност е-аутомобила у Србији, укључујући очекивања у вези са тржиштем и технолошким иновацијама?

- С обзиром да су електрични аутомобили будућност, да смо део глобалног тржишта аутомобила и део европске мреже путева и да у складу са тим морамо имати исте циљеве као и окружење, морамо се прилагођавати тржишту и пратити технолошке иновације у овој области, што значи, да имамо циљ за достизање плана потпуне угљеничне неутралности. Да би смо ово постигли, неопходан је стални развој инфраструктуре за коришћење електричних аутомобила, који мора да достигне ниво развијенијих земаља Европе. Да би се олакшала куповина електричног аутомобила, неопходно је редовно обезбеђивати финансијски подстицај кроз давања разних субвенција и различитих привилегија за коришење електричних аутомобила како би се тиме омасовила њихова продаја.

 

 

 

Извор: Green News