Вести

Весић: Наш стратешки циљ је чланство у Европској унији

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић изјавио је данас да би изградња брзе пруге од Београда до Ниша требало да почне у другој половини следеће године и да је завршен пројекат реконструкције пруге Сталаћ-Краљево-Рудница са новом пругом од Рашке до Новог Пазара.

Весић додаје и да се ради пројекат за реконструкцију нашег дела пруге Београд-Сарајево, као и за пругу од Ваљева до Лознице.

Весић је за РТС рекао да је пре неколико дана Влада Србије усвојила Уредбу којом се утврђује просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Београд-Ниш чиме је омогућено да се почне са издавањем локацијских услова и грађевинских дозвола како би отпочела реализација овог пројекта.

Веcић наводи да је већ завршено 76 километара брзе пруге од Београда до Ниша и да ће 24. новембра бити пуштено у саобраћај 108 километара брзе пруге од Новог Сада до Суботице.

Весић је рекао да ће се радити 230 километара пруге од Београда до Ниша, као и да ће се та пруга радити у три деонице од којих ће се прво радити друга и трећа.

''Очекујемо да крајем ове или у првом кварталу наредне године почнемо са објављивањем првих тендера за извођаче, прво за претквалификацију, а онда и за надзор тако да очекујем да прве радове имамо већ у другој половини наредне године чиме ћемо почети изградњу пруге'', рекао је Весић.

Навео је да ће пруга Београд-Ниш коштати укупно 2,75 милијарди евра од чега је 610 милиона евра грант Европске уније, 550 милиона ће ићи из републичког буџета, док ће се остатак финансирати из кредита Европске инвестиционе банке и Европске банке за обнову и развој.

Весић је објаснио да ће се пруга Београд-Ниш радити тако да током радова пруга неће бити затворена за саобраћај као што је био случај током радова на прузи Нови Сад-Суботица.

''Процењује се да ће радови трајати између три и пет година, а радиће се по истом моделу по којем се сада реконструише пруга између Ниша и Димитровграда где 36 сати радимо, па 36 сати иду возови. Каква ће овде бити динамика, видећемо када будемо изабрали извођача, али у сваком случају ми ћемо урадити пругу Београд-Ниш и када тај посао буде завршен, имајући у виду да ће већ у фебруару следеће године бити завршено 23 километра од Ниша до Брестовца, са ових 230 километара имаћемо укупно 437 километара брзе пруге'', рекао је Весић.

Како наводи Весић остаје да се уради део од Брестовца до Прешева дужине 135 километара и око 50 километара пруге кроз Северну Македонију о чему је, додаје, већ постигнут договор за пријатељима из Скопља.

''Тада ћемо имати повезано Скопље, Ниш, Београд, Нови Сад, Суботицу, али и Будимпешту јер очекујемо да наши мађарски пријатељи заврше 166 километара своје пруге до Будимпеште'', рекао је Весић.

Додаје да ће се од Београда до Будимпеште возом путовати два сата и 45 минута, од Београда до Ниша 100 минута, а нешто мање од два сата од Београда до Скопља, те да ће Западни Балкан бити потпуно повезан.

Весић је рекао да ће дан пре 24. новембра, када ће бити пуштена брза пруга Нови Сад - Суботица, бити потписана изјава између Србије, Мађарске, Северне Македоније и Грчке о изградњи брзе пруге од Будимпеште до Патре.

Навео је да су Грци већ почели да пројектују пругу између Солуна и Идоменија, а планирају реконструкцију постојеће пруге између Солуна и Атине и додао да онда остаје да се пругом повеже део од Скопља до границе између Грчке и Северне Македоније.

''Тако ћемо имати брзу пругу дужине преко 1.638 километара, од Будимпеште до Пиреја и Патре, која повезује две велике луке - солунску и атинску, док ће Будимпешта бити повезана преко Братиславе са Прагом, као и до Варшаве преко Прага јер се ту такође ради пруга”, рекао је Весић.

Истакао је да ће са нашом пругом која ће бити кичма железничког саобраћаја Западног Балкана све земље тог дела Балкана излазити на централну и западну Европу.

Весић наводи да Турска сада ради своју брзу пругу од Истанбула до границе са Бугарском, новцем Европске уније, а да су Бугари већ завршили реконструкцију своје пруге од бугарско-турске границе до Софије.

''Остаје да они реше део од Софије до српске границе, што није тако далеко, а ми да решимо нашу везу од Ниша према граници са Бугарском чиме ћемо имати излазак од Ниша према Софији и Истанбулу, а од Истанбула, они већ имају железничку везу са луком Басра у Ираку, а раде и пругу према Кини преко Азербејџана тако да ће сав транспортни железнички саобраћај Азије улазити у Европу преко Србије”, истакао је Весић и додао да то потпуно мења позицију наше земље и омогућава њен даљи напредак.

Министар наводи да је завршен пројекат реконструкције пруге Сталаћ-Краљево-Рудница са новом пругом од Рашке до Новог пазара, као и да се ради пројекат реконструкције пруге Београд-Сарајево, наш део од Руме преко Шапца до Лознице, као и пројектовање пруге од Ваљева до Лознице, а да се осим тога заједно са Бугарском припрема железничка веза између лука Видин и Прахово.

''Веома много се улаже у пруге и апсолутно сам сигуран да ће се наставити са тим трендом, који постоји и у Европи'', закључио је Весић.

 

 

 

Извор: Танјуг/РТС1