Вести

Весић: Наставићемо да доприносимо даљем привредном расту земље

Ниједан инвеститор неће моћи да добије употребну дозволу уколико не приложи доказ о кретању грађевинског отпада, изјавио је министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић и додао да је то предвиђено Правилником о уређењу, управљању, одлагању и депоновању грађевинског отпада у току извођења радова, који је јуче ступио на снагу.

Министар Весић је рекао да се процењује да у Србији има око 3.000 нелегалних депонија грађевинског отпада и да постоји обавеза за оне који изводе радове да легално депонују грађевински отпад, али да до сада није постојала санкција за оне који то не чине, те да је зато донет овај Правилник.

Како је навео министар Весић, пошто у Србији још увек нема изграђених депонија у свим јединицама локалне самоуправе направљен је изузетак па тако инвеститор, уколико у окружењу од 50 километара у односу на локацију изградње објекта не постоји лиценцирани оператер постројења за третман, односно складиштење отпада, нема обавезу да уз захтев за издавање употребне дозволе приложи документ о кретању отпада, али је у обавези да достави изјаву о тој чињеници, коју проверава орган надлежан за издавање употребне дозволе.

"Време је да се грађевински отпад одлаже тамо где му је место и да се прерађује", истакао је министар Весић.

Министар Весић најавио је да ће у наредним месецима, као министар надлежан за саобраћај и грађевинарство, предложити нови Закон о путевима на основу којег ће бити донет нови правилник којим ће бити уређена обавеза да се користи најмање 25 одсто рециклираног материјала приликом изградње путева са циљем да се до 2035. године дође до 50 одсто, што је европски просек.

"То је циркуларна економија, јер ћемо користити отпад који настаје приликом изградње односно рушења и претварати га у материјал који ће се после користити за изградњу нових путева", рекао је министар Весић.

Говорећи о новом Закону о планирању и изградњи, министар Весић је навео да је постојећи закон више пута мењан и да је време да се донесе нови који ће, како је рекао, имати јавну расправу у трајању од шест месеци.

"Моја жеља је да у тој јавној расправи учествују сви инжењери, грађевинске компаније, сви који су учесници у овом процесу, како бисмо добили закон који ће решити проблеме, јер је то суштина доношења новог закона", рекао је министар Весић и додао да је намера да се новим законом процеси убрзају и да се део јавних овлашћења пребаци на друге како би грађанке и грађани брже добијали дозволе.

Министар Весић истакао је да ће нови закон омогућити транспарентније процесе тиме што ће у саме процесе бити укључено више других учесника.

"Наша идеја је да за одређене квадратуре, видећемо које, пребацимо могућност издавања грађевинских дозвола на овлашћене пројектне бирое који ће се лиценцирати министарству, давати банкарску гаранцију за добро извршење посла, чиме ћемо олакшати грађанима који желе да граде неки мали објекат или реконструишу постојећи како би брже могли да добију грађевинске дозволе односно да то него други може да обави за њих", навео је министар Весић.

Министар Весић је додао да је идеја да употребне дозволе могу да издају технички бирои, такође на основу јавног овлашћења.

"Постоји читав низ других предлога како можемо да убрзамо овај процес и сигуран сам да ћемо следеће године моћи да кажемо да имамо најмодернији Закон о планирању и изградњи у Европи", рекао је министар Весић.

Министар Весић истакао је да је намера да се добије закон који ће омогућити да се брже гради и подсетио да је ове године учешће грађевинарства у БДП-у Србије порасло на 5,9 одсто.

"Ми смо у првих шест месеци допринели БДП-у са 1,1 милијардом евра, а уколико будемо транспарентнији и бржи у области градње то значи да ћемо наставити да доприносимо даљем привредном расту земље", закључио је министар Весић.

 

О метроу и завршетку изградње ауто-путева Милош Велики и Моравски коридор

Министар Весић изјавио је да се очекује да до краја наредне и почетком 2026. године имамо прве ТБМ машине, такозване "кртице", које ће копати подземне цеви којима ће пролазити метро, а да ће у међувремену почети да се раде станице за метро, неке већ до краја 2025. године.

Министар Весић је, гостујући на РТС-у, рекао да је на 72 хектара на Макишком пољу завршено насипање и навео да ће градити депо, оперативни центар којим ће се управљати комплетним метроом, хале за инфраструктуру, хале за оправку возова и слично.

"Метро је најважнији пројекат председника Вучића који је почео још 2014. године, када је садашњи министар финансија Синиша Мали био градоначелник Београда, а ја градски менаџер. Нас двојица сада водимо радну групу за метро са других позиција у влади. То је републички пројекат за који град Београд не издваја ни динар и ми ћемо метро завршити", рекао је министар Весић и додао да је планирано да прва линија метроа буде готова 2028, а друга 2030. године.

Министар Весић навео је да ће се истовремено са метроом радити на проширењу капацитета БГ воза и додао да ће Београд после 2030. године коначно бити европска метропола која, са оволиким бројем становника, има метро.

Говорећи о другим инфраструктурним пројектима, министар Весић је подсетио да је пробијена десна цев тунела "Муњино брдо" на деоници ауто-пута "Милош Велики" од Прељине до Пожеге и навео да ће до 28. јуна бити завршена комплетна деоница тако да ће грађани моћи до Пожеге да долазе ауто-путем.

Када је у питању Моравски коридор, министар Весић је рекао да ће у новембру бити завршени радови до Трстеника, а у децембру до Врњачке Бање.

"На тај начин ћемо и Трстеник и Врњачку Бању повезати на ауто-пут", рекао је министар Весић и додао да ће комплетан Моравски коридор бити завршен до краја следеће године.

 

 

 

 

 

Извор: Танјуг/РТС 1