Вести

Весић: Србија земља која гради највише брзих пруга у Европи

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Горан Весић најавио је да ће бити расписан тендер за реконструкцију луке Прахово, да ће ускоро бити расписан тендер за обнову луке Сремска Митровица, а да се у наредном периоду очекује и тендер за реконструкцију луке Богојево.

"У луци Прахово је у току вађење потопљених немачких бродова из Другог светског рата где ће бити извађен укупно 21 брод", подсетио је Весић и истакао да је веома важно да уредимо наше луке из разлога што је Србија друга земља у дунавском региону по количини претовареног терета.

"Имамо око 16 милиона тона, а развојем капацитета наших лука можемо да будемо изнад Румуније, да будемо прва земља, а то захтева да наше луке преуредимо, повећамо им капацитете, боље их повежемо са железничким саобраћајем и направимо од њих модерне терминале који могу да се користе за претовар терета", рекао је Весић и додао да лука Прахово и те како има потенцијала за то.

Навео је да ће се реконструкција те луке радити из републичког буџета и да ће убрзо бити расписан тендер за реконструкцију луке Сремска Митровица што ће се, како је рекао, радити заједно са Европском инвестиционом банком.

"Очекујем да ћемо у наредном периоду, следеће године расписати и тендер за реконструкцију луке Богојево", додао је Весић.

 

Пруге за брзину од више од 100 км на сат мораће да имају заштитне ограде

Весић је изјавио да је најважнија новина Предлога закона о безбедности у железничком саобраћају, који је усвојила Влада Србије, да ће све пруге којима возови иду брзином од више од 100 километара на сат убудуће морати да имају заштитне ограде, што ће у многоме повећати безбедност.

"Пруге ће бити безбедније и више неће лако да се прелазе мимо места која су одређена, па ће бити сачувани многи животи", рекао је Весић и додао да је овај закон потпуно усклађен са свим прописима Европске уније.

Навео је да ће постављање заштитних ограда бити могуће и на пругама на којима се вози спорије, уколико управљач пруге то сматра неопходним.

"До сада није постојала законска обавеза за постављање заштитних ограда као сада, а у насељеним местима ове ограде које служе за безбедност истовремено ће бити заштита од буке, јер то је такође наша обавеза према Закону о (заштити од буке у животној средини) - да тамо где пруга пролази кроз насељено место буду постављене баријере као заштита од буке", напоменуо је Весић.

Када су у питању железнички прелази, навео је да Србија има више од 2.000 железничких прелаза и да се од 2008. године, од када се води статистика несрећа на њима, на 442 прелаза догодила макар једна несрећа.

Од тога се, како је рекао, на 19 прелаза догодило више од пет несрећа, док су се на укупно 67 прелаза, рачунајући и ових 19, догодиле више од три несреће.

Весић је истакао да су сви ти прелази обезбеђени сигнализацијом према закону и да је компанија Инфраструктура железнице Србије урадила све што јој је закон налагао да се обезбеде сви прелази на којима су се догађале несреће.

Очигледно је потребно да се учини нешто додатно у циљу повећања безбедности на њима, као што су постављени додатни саобраћајни знаци на ауто-путевима који упозоравају возаче да возе у супротном смеру иако је то више од онога што закон којим се регулише безбедност на путевима налаже.

"Тиме се бави Инфраструктура железнице Србије. Они снимају све железничке прелазе и очекујем да ће веома брзо изаћи са предлогом шта треба да се учини, прво на тих 19 најкритичнијих прелаза, а онда и на осталим", рекао је Весић и додао да ће предлог добити подршку ресорног министарства јер је то важно да се уради.

Говорећи о улагањима у железничку инфраструктуру, Весић је поменуо нову брзу пругу од Новог Сада до Суботице чије тестирање почиње 23. септембра.

Подсетио је да је јуче из Минхена кренула локомотива "Дојче Бана" која тестира саму пругу, контактну мрежу и системе који се налазе на њој.

"Тестирање ће трајати до 10. октобра, а онда почињемо увођење возова на пробне вожње како бисмо били спремни да 25. новембра, како је председник Србије Александар Вучић тражио, пустимо у саобраћај нових 108 километара брзе пруге између Новог Сада и Суботице", навео је Весић.

Када је у питању ред вожње на тој прузи, Весић је рекао да ће први воз кретати у пет сати ујутру, а последњи у 23.00 сата.

"Имаћемо две врсте возова. У једном сату ће ићи возови који само стају у неколико станица од Београд преко Новог Сада до Суботице, док ће у другом сату саобраћати возови који ће стајати на свим станицама на брзој прузи", појаснио је Весић.

Како је додао, за одржавање тог реда вожње нам нису потребни нови возови већ ће то моћи са постојећим, док ћемо, када буду пуштени у саобраћај нови кинески возови, моћи да имамо више полазака брзих возова.

Весић је истакао да ћемо, са постојећих 76 километара брзе пруге од Београда до Новог Сада, имати укупно 184 километара брзе пруге.

Навео је да је циљ да брзом пругом буду повезани Београд и Будимпешта.

"Наши мађарски пријатељи такође раде свој део брзе пруге, то је око 160 километара и она би требало да буде готова до краја 2026. године", рекао је Весић и додао да ће се брзим возом од Београда до Будимпеште стизати за два сата и 45 минута.

Додао је да то показује колико Србија напредује.

"Све што ради председник Вучић у инфраструктури, а никада се оволико није радило, је важно. Важне су и брзе саобраћајнице и ауто-путеви и нови мостови, али нигде се не види такав технолошки напредак Србије као када је у питању брза пруга јер то значи улазак наше земље у 21. век", истакао је Весић.

Навео је да се очекује да ће до краја ове или почетком следеће године бити расписани први тендери за брзу пругу од Београда до Ниша, која ће бити дуга 230 километара.

Рекао је да ће се та пруга радити другачије у односу на брзу пругу од Новог Сада до Суботице, која је током изградње била потпуно затворена за саобраћај.

"Пруга од Београда до Ниша ће се радити у "прозорима", као што се сада ради пруга Ниш - Димитровград где 36 сати радимо, па 36 сати иде саобраћај", појаснио је Весић.

Према његовим речима, радиће се и реконструкција пруге Београд - Бар која је, како је рекао, једна од најзахтевнијих пруга у Европи и њена обнова ће бити значајна и за Србију и за Црну Гору.

"Урадили смо реконструкцију пруге од Ресника до Ваљева, а  сада нас чека реконструкција пруге од Ваљева до Врбнице што је наш део пруге Београд - Бар", указао је Весић.

Подсетио је да се тренутно раде пруга Собовица-Лужнице, железничка обилазница око Ниша, као и реконструкција пруге Ниш-Димитровград.

Навео је да ће почетком следеће године бити завршено 23 километара пруге између Ниша и Брестовца.

"Конкурисали смо за средства ЕУ за пругу између Брестовца и Прешева. То је наш део пруге, око 135 километара. Поред тога, заједно са Северном Македонијом конкуришемо и за њихових 50 километара како бисмо имали пругу од Брестовца до Скопља", рекао је Весић.

Такође, навео је планирано да се овај пројекат укључи и Грчка која ће кренути у пројектовање своје брзе пруге од Солуна до Идоменице, што је на граници између Северне Македоније и Грчке.

"Они већ раде реконструкцију постојеће пруге између Солуна и Атине што значи да остаје само да се повеже Скопље са Идоменицом, а када то буде урађено, уз поменуту пругу која ће се радити до Будимпеште, имаћемо укупно 1.520 километара брзе пруге између Будимпеште и Атине", напоменуо је Весић и закључио да је ће то донети напредак и Мађарској и Србији и Северној Македонији и Грчкој.

 

 

Извор: Танјуг/ТВ Прва