
Весић: Време је да завршимо са дивљом градњом
Извештај Комисије коју сам формирао дан након акцидента у Пироту, а коју чине представници инспекција за превоз опасног терета и железничког саобраћаја, још није готов и чим се заврши биће објављен. Уколико се утврди било чија појединачна одговорност,та особа ће бити процесуирана.
То у интервјуу за “Блиц” каже Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и додаје да и надлежно Тужилаштво у Пироту око случаја исклизнућа воза и цурења амонијака, покренуло предистражни поступак. Он наглашава и да се овакве несреће дешавају не само код нас већ и у свету, попут Немачке, Тексаса, Ајове, Лузијане, али да се њима нико не радује као што је код нас то случај.
* Алудирате на опозицију која је окривила власт за овај акцидент?
- У Србији су се од 2001 - 2012. године догодила 265 исклизнућа возова од чега је 75 било еколошки акцидент. Само 2008. било је 12 а 2007. године 11 исклизнућа воза са цурењем опасних материја. Никоме у тадашњој опозицији није падало напамет да због тога прозива власт или да се не дај Боже радује несрећи. Нажалост, данас у Србији имамо посланике који се радују када се догоди несрећа јер пошто немају своју политику верују да туђа несрећа може да буде њихова корист. Жалосно.
* Да ли је жалосно и то што новац за реконструкцију инфраструктуре на овом делу пруге, који је обезбеђен још 2018. године, није искоришћен?
- И ја сам то питао јер је недопустиво да прође четири године а да се новац не користи. Добио сам оправдање да идејни пројекат који је рађен раније није добар као и да се дуго чекала техничка контрола. Има објективних разлога али сигуран сам да су сви ти рокови могли да буду краћи. Тендер за реконструкцију пруге Ниш- Димитровград је завршен а очекује се да радови почну до јуна. Састао сам се са извођачем и уверен сам да ће реконструкција да почне раније.
* Колико ће новца у 2023. години да се уложи у капиталне инвестиције?
- Када се саберу сва капитална улагања, највише их је у ресору који водим, Србија ће у 2023. години да уложи 3,6 милијарди евра. У периоду од 2008 – 2012. година та улагања су била око 1,2 милијарди евра! Зато ће Србија ове и наредне године имати, за постојеће околности, стабилне стопе раста између 2,5 и три одсто које би биле више да није рата у Украјини. Од како је појачала јавне инвестиције, Србија бележи веће стопе привредног раста од светског просека. У буџету за 2023. обезбеђена су и значајна средства за градњу ауто-путева, брзих саобраћајница, путева, мостова, обилазница, брзе пруге до границе са Мађарском, комуналне, канализационе и инфраструктуре за одлагање комуналног чврстог отпада и бројне друге инфраструктурне пројекте.
* Када смо већ код новца он за изградњу националног стадиона није предвиђен у вашем ресору. Зашто?
- Пројекат Националног стадиона налази се у Министарству финансија које га и финансира. Мој ресор је надлежан је за урбанистичке планове и грађевинске дозволе.
* Да ли ваш ресор има надлежност да казни извођаче радова који не поштују рокове на неким инфраструктурним пројектима?
- Обишао сам свако градилиште и одржао састанке са извођачима на траси. Сви су дали динамику радова коју су потписали која је другачија од оне када су потписали уговор. Али то се догодило пре него што сам преузео ресор и не могу тиме да се бавим јер има ту и објективних али и субјективних разлога. Састајем се са њима сваке недеље како би решавали све проблеме у ходу и верујем да ће динамика коју су сада дали бити поштована.
* Верујем да ће те инсистирати да рокови на деоници коридора до Крушевца, вашег родног града, се испоштују?
- Рођен сам у Крушевцу али сам одрастао у Марибору а потом у Краљеву, где сам завршио основну школу и гимназију. За Марибор нисам надлежан а Крушевац ће бити прикључен на аутопут у септембру ове године када ће бити завршена деоница од Појата до Кошева. Пре тога, до краја марта, биће завршена деоница до Макрешана док ће Краљево бити прикључено на ауто пут Милош Велики до половине 2024. године. Читав Моравски коридор дужине 112 километара са 88 мостова и надвожњака, 29 подвожњака и 11 петљи биће завршен до половине 2025. године. Сви ови градови неће бити само саобраћајно повезани већ ће то омогућити нове инвестиције, нова радна места и бољи стандард. Захваљујући председнику Вучићу Србија никада у својој историји није улагала више у саобраћајну инфраструктуру.
* Али ту инфраструктуру, на основу међународних уговора, раде стране а не српске фирме. Може ли то да се промени?
-Пројекти из међудржавних уговора прате повољно финансирање а ми инсистирамо да најмање 50 одсто посла раде домаће компаније. Знате ли било коју домаћу грађевинску фирму која је без посла последњих 7-8 година? Све су упослене и у чињеница је да грађевинском сектору има више посла него што су капацитети домаћих компанија.
* Да ли је чињеница и то да у Србији, ако се не заустави, буде више нелегалних него легалних објеката?
- Немам намеру да говорим јавно о нелегалној градњи и како видим решење тог проблема јер има много нелегалних градитеља, научених да краду од државе, који би то злоупотребили. Ту не мислим на сиротињу која је зидала кућице за живот или доградила собицу за децу већ на криминалце који су нелегално градили хиљаде и хиљаде квадрата пљачкајући државу јер нису плаћали дажбине. При том су уништавали живот комшијама јер нису улагали у водоводну и канализациону мрежу, паркинг места или варали своје купце јер су градили зграде без пројеката. Сазнаће једном шта их чека. Могу да им обећам да њихова пљачка државе неће бити награђена. Мислим и да у правном промету не могу више икада да буду постоје два закона истовремено – Закон о планирању и изградњи и Закон о озакоњењу. Бесправна градња је специјалитет овог дела Европе а код нас је време да се са тим заврши.
* У Европи је специјалитет и зелена градња, како ће те је подстаћи у Србији?
- Убрзаћемо процедуре тако што иформације о локацији и употребне дозволе ће издавати и они који ће добити јавна овлашћења попут пројектних бироа, нотара и адвоката. Инвеститори ће моћи сами да прикупљају сагласности, која ће бити електронска, а све државне зграде као и објекти преко десет хиљада квадрата ће се градити са сертификатом зелене градње. Локалне самоуправе добиће задатак коју површину територије морају да покрију плановима а ако то не учине држава ће то да уради за њих. За оне који граде са сертификатом зелене градње биће смањени и доприноси а постојаће обавеза да свака зграда има одређен број паркинг места са електричним пуњењем.
* Урбанистички хаос на Копаонику и Златибору прети да изазове и еколошке акциденте. Можете ли то да се заустави?
- У праву сте када кажете да тренутно влада хаос. Зато ћемо у измене закона о планирању и изградњи унети да у границама заштићеног природног добра могу да се раде само просторни планови подручја посебне намене које доноси Влада а које министарство предлаже. То су решења која су почетак увођења реда.
* Да ли су вам обавезе и одговорност веће јер вам је на “леђима” цела Србија а не само Београд?
- Метро, нови савски мост, обилазница око Београда, београдски железнички чвор, реконструкција и доградња мреже БГ воза, тунел Карађорђева – Панчевачки мост, мост код Аде Хује. Ту је и интермодални терминали у Макишу и Батајници, аеродром Никола Тесла, фабрика за прераду отпадних вода у Великом селу и пројекти и Обреновцу, Чукарици, Лазаревцу, Барајеву, Сопоту и Младеновцу у оквиру „Чисте Србије“, су само неки које ради ресор који водим а тичу се Београда. Деветогодишње искуство из Београда ми само помаже да боље радим посао у новом ресору.
* Како коментаришете што тај ваш рад не критикује само опозиција већ и актуелно руководство које је из ваше странке?
- Руководство Београда изабрано је на листи СНС коју је предводио Александар Вучић а на функцијама се налазе гласовима одборника наше странке. Као и Влада. Зато и они у граду као и ми у Влади дужни смо да спроводимо Вучићеву политику за коју је народ гласао. У Београду је спровођене те политике почело 2014. године победом на градским изборима а у Србији 2012. године.
* Шта та политика подразумева за статус старог железнички моста рушење како каже градоначелник јер је нацистички или пак изградњу близанца, како каже господин Чучковић?
- Ништа се није променило код изградње новог савског моста и тунела од Карађорђеве до Панчевачког моста. Њиховим завршетком смањиће се саобраћај у центру града, загађење и растеретиће се постојећи мостови. Како видим у медијима садашње руководство града стоји иза одлука које су донете пре више година. Нисам видео ту изјаву градског менаџера али сам видео да је рекао да није добро пренет или протумачен.
* Да ли сте завршили књигу о друштвеним мрежама и шта је са сећањима на дешавања од 1989. до 2012. године?
-Завршио сам писање уџбеника о друштвеним мрежама у политичким кампања, прелама се и биће брзо одштампан а када буде објављен надам се да ћу постати гостујући предавач и што ће за мене бити посебна част. Што се мемоара тиче од 1989-2012. године ,радим их са вашим колегом Александром Апостоловским. Пишемо а истовремено и снимамо јер правимо документарни филм. Посебно ми је важно да сећања на Зорана Ђинђића буду добро обрађена. Биће ту и никада објављених детаља али докумената које сам сачувао у личној архиви.
Извор: Блиц