Весић: Вучићева визија о брзим пругама има историјски значај
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Горан Весић изјавио је да визија и одлука председника Републике Србије Александра Вучића о изградњи брзих пруга за развој земље има исти значај као одлука о изградњи пруге краља Милана Обреновића из 19. века и додао да је изградња железнице у то време била нешто најнапредније што модерна држава може да уради.
"Одлука председника Вучића да гради брзе пруге равна је значају одлуке коју је донео краљ Милан и влада Милана Пироћанца, после добијене независности Србије 1878. године на Берлинском конгресу, када се део одредаба Берлинског мира односио на то да Србија треба да изгради пругу која ће да је повеже са истоком и западом", рекао је Весић.
Подсетио је да је 23. августа 1884. године кренуо први воз из Београда ка Нишу, неколико дана раније воз између Београда и Земуна, да је изграђена пруга између Смедерева и Велике Плане, да је 1885. године грађена пруга између Ниша и Пирота као и Ниша и Врања.
"Пруге које је радио краљ Милан значиле су технолошки напредак Србије, јер је у то време градити железницу било нешто најнапредније што модерна држава може да уради", рекао је Весић и додао да је то значило европеизацију Србије и излазак заувек из отоманске империје.
Весић је поновио да оно што ради председник Вучић када су у питању пруге има исти значај као оно што је радио краљ Милан у 19. веку зато што, како је навео, Србија сада гради брзе пруге.
Весић је подсетио да је пре неколико дана на седници Владе Републике Србије усвојена Уредба којом се утврђује просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Београд-Ниш.
"Ова уредба значи да је усвојен просторни план, односно урбанизам на основу којег можемо да почнемо да издамо локацијске дозволе, грађевинске дозволе и да почнемо да спроводимо тендере за изградњу ове пруге", рекао је Весић.
Додао је да је та, брза пруга, најважнији и највећи пројекат за који смо од Европске уније добили новац наводећи да је Европска унија дала 610 милиона евра гранта, а да ће изградња пруге укупно коштати две милијарде и 750 милиона евра.
Весић је, између осталог, навео да ће 24. новембра бити пуштено 108 километара брзе пруге од Новог Сада до Суботице.
Подсетио је на најаву председника Вучића да ће бити потписана Декларација између Србије, Мађарске, Северне Македоније и Грчке о изградњи брзе пруге између Будимпеште и Патре, дужине око 1.680 километара.
"На тај начин ћемо имати кичму железничког саобраћаја у Европи и читав овај део Балкана са две велике луке - Пиреј и Солун, биће повезане преко пруга са Хамбургом, највећом европском луком. Немојте заборавити да се Чеси повезују брзом пругом преко Братиславе до Будимпеште и да Пољаци повезују Варшаву и Праг тако да ћете из Београда моћи да дођете до Варшаве, а онда од Братиславе према према Бечу и где год желите", рекао је Весић и додао да ће сав саобраћај западног Балкана преко Србије излазити према Европи.
Лажима о изградњи ауто-путева опозиција покушава да оспори напредак Србије
Весић je изјавио да опозиција лажима покушава да оспори оно што је добро и што значи напредак Србије као што је изградња путне инфраструктуре и још једном демантовао да изградња ауто-путева у нашој земљи кошта више него у земљама региона.
Весић је рекао да је опозиција прво говорила да у Србији не постоје ауто-путеви, да их председник Александар Вучић уопште не гради и да је много више изграђено за време Јосипа Броза Тита, али да се показало да се у нашој земљи ауто-путеви граде и да је садашња власт урадила више за десет година него што је урађено пола века пре тога.
Подсетио је да је од времена Тита до 2012. године у Србији укупно изграђено 596 километара ауто-путева од чега највећи део пре 1990. године, а да је од 2012. до данас изграђено 468,5 километара ауто-путева, те да ће ове године бити пуштено у саобраћај још 129 километара ауто-путева и брзих саобраћајница.
Весић је навео да су се од стране опозиционих посланика у републичком парламенту могле чути "сулуде" приче о томе како ауто-пут "Милош Велики" не постоји и поручио им да ће организовати аутобус како би се провозали тим и осталим ауто-путевима, па да се лично увере да ли они постоје или не.
"Сада смо дошли до приче да су ауто-путеви скупљи у Србији са сто одсто него што су у Хрватској или Црној Гори. Када сам видео тај текст у новинама, одмах сам то демантовао и написао да је ауто-пут кроз Црну Гору, од Смоковца до Матешева, који је завршен 2022. године, коштао 25 милиона евра по километру", рекао је Весић.
Весић је навео да је Црна Гора расписала нови конкурс за изградњу ауто-пута од Матешева до Андријевице, дужине око 23 километра и да је процењена вредност 604 милиона евра или 26 милиона евра по километру, те да се процењује да ће последњих 50 километара коштати 880 милиона евра што укупно износи 17,6 милиона евра по километру.
Када је у питању Хрватска, Весић је рекао да је рађен ауто-пут Рудине-Осојник, дужине 28 километара који је коштао 27 милиона евра по километра, као и ауто-пут Крижишће-Јадраново, дужине 5,2 километра, чија је цена 21 милион евра по километру, као и Крижишће-Селце дужине 15 километара, са тунелом од три километра, чија је цена око 28 милиона евра по километру.
Са друге стране, Весић је рекао да је последњи ауто-пут који је завршен у Србији, између Руме и Шапца, дужине око 23 километра, коштао 6,9 милиона евра по километру.
"Политика тајкунских медија односно медија Драгана Шолака и опозиције која је у његовој служби је да измисле лаж, никада не пусте да се то демантује и од тога праве причу. Тако стално покушавају да унесу немир у друштво и покажу да они који су успешни уствари нису успешни", рекао је Весић.
Указао је да се не могу поредити цене ауто-путева или брзих саобраћајница од пре десет или 15 година са данашњим ценама, као и да свака деоница има своју цену јер у њу улази много тога, од цене репроматеријала, камена, асфлата, нафте преко тога да ли се гради више или мање мостова, надвожњака, тунела до тога где се налазе складишта материјала.
Весић је рекао да му је жао што опозиција покушава да оспори оно што је добро и што значи напредак друштва.
"Опозиција се бави погрешним темама. Они мисле да убеде људе да им не требају ауто-путеви и да их убеде да Вучић не гради ауто-путеве, брзе саобраћајнице и брзе пруге, а пошто је то немогуће зато и пролазе на изборима тако како пролазе. Ако гледате политичку корист, за нас је корисно да са друге стране имамо такву врсту опозиције, али ми је жао јер мислим да треба да имамо консензус у друштву око тога да треба градити путеве", рекао је Весић.
На питање како коментарише најављену реконструкцију владе, Весић је рекао да је владу саставио премијер Милош Вучевић и да ће он најбоље моћи да процени ко ради добро, а ко не и на којим местима је можда потребна "свежа крв", односно да ли неко други треба да настави да ради на тим местима.
"Такође, то је питање и за председника Вучића, јер је он водио наше изборне листе, дао мандат премијеру и у том смислу итекако је важно његово мишљење о томе како ради влада тако да не бих улазио у то како ће њих двојица оценити рад владе", рекао је Весић.
Мишљења је да је на министрима да раде најбоље што могу и покушају да дају свој максимум у областима за које су надлежни, додао је Весић.
"Неки се сналазе боље, неки не. Није на мени да то оцењујем јер су то моје колеге, нити бих то желео да радим, али у сваком случају свако ко се бави политиком мора да буде спреман на то да на функцији може да буде још један дан, десет дана или десет година и да то не зависи само од њега. Они који то не разумеју, не разумеју политику", рекао је Весић.
На питање како коментарише изјаву председника Вучића у вези са политичким уценама, било да долазе из редова СНС или коалиционих партнера, као и интервјуу министра Бранка Ружића на једној опозиционој телевизији, Весић је подсетио да СПС има неколико министара у влади и да су неки од њихових чланова на челу важних јавних предузећа, те да сами треба да донесу одлуку да ли желе да буду део власти или не желе.
"Ако желе да буду део власти, онда деле све што је добро и лоше са влашћу, односно стоје иза свих одлука које власт донесе", истакао је Весић.
Изнео је мишљење да није нормално да неко ко је део СПС-а критикује власт и додао да они то треба да реше у својим редовима.
"Када неко из редова СПС-а критикује владу он не критикује само СНС већ и чланове своје странке који су део те владе, који такође гласају за одлуке. Према томе, они (СПС) као наши коалициони партнери треба о томе да се одреде и кажу да ли је њихова полтика да су део власти или то није њихова политика. Ако стојите само иза неких одлука власти, а не иза других, онда ви нисте део те власти тако да је на СПС да сама донесе одлуку ко говори у њено име и ми ту одлуку чекамо", додао је Весић.
Извор: Танјуг/Б92