Др Јоргованка Табаковић - 06.10.2011.
Како ја тврдим да у Србији нема демократије, на примеру Српске напредне странке, њених идеја, мера и предлога које износи у јавност, а у корист грађана о које се Влада или оглушује или их половично преписује, или кришом исправља грешке, као на пример у предлогу ребаланса буџета за 2011. годину, а по примедбама СНС. И кренућу баш од тога, 26. септембра је заменик председника СНС господин Александар Вучић држао конференцију на којој вас је обавестио о једној чудној ставци у ребалансу буџета да Влада планира да 15 милијарди динара да за субординиране кредите солвентним пословним банкама и да ће на тај начин побољшати живот грађана Србије и да тај и такав трошак има смисла. Тих 15 милијарди динара за субординиране кредите је у ствари дефицит, мањак у републичкој каси који опет пада на терет свих грађана Србије да помогне само некима, у овом случају дирекно банкама. И када је господин Вучић то изнео и када се као и увек наша конференција нашла на интернет страници СНС, 27. септембра Влада Републике Србије подноси амандман којим брише ту ставку и каже: Планирана средства у износу од 15 милијарди динара за субординиране кредите солвентним пословним банкама, значи добрим пословним банкама, са наменом решавања могућих проблема ликвидности банкарског сектора, значи добре банке, али да им решавамо проблем недостатка пара, размотрили су и након додатног разматрања ефекта ових мера дошло се до закључка да се ова ставка брише и да се циљеви могу остварити мерама НБС. То нећу коментарисати док не буде расправа о буџету и док не чујемо шта значе те мере НБС. Претпостављамо шта те мере могу да значе, да неће сигурно значити стављање под контролу прихода Завода за израду новца, ону ковницу за коју је било много злоупотреба. Не знам да ли ће бити ослобођен део обавезне резерве, али се бојим оног чега се боје многи грађани Србије, али нећу о том страху, хоћу о чињеницама.
Шта је проблем? На примедбу СНС да је 15 милијарди динара кредита одобрено добрим пословним банкама, а да случајно упадну у проблеме, нешто што је недопустиво у тренутку у којем се налази Србија и њене финансије и животни стандард грађана Србије није резултирало смањењем расхода у овом ребалансу. Ставка расхода је остала иста и износи 284,5 милијарди, а ставак прихода је у једном делу смањена, а то је у овом делу где нема прихода од штампања односно, како то они зову, набавке финансијске имовине, а то су хартије од вредности – једна врста емисије новца. Значи, 15 милијарди мање у ребалансу буџета. Влада подноси амандман сутрадан после конференције СНС где се на то указује, али у укупним износима оно што Влада има намеру да потроши и у укупном износу оног што приходује нема никакве разлике. Да ли ви верујете, а повероваћете кад будете видели предлог ребаланса и образложење и мишљење Фискалног савета у вези са тим како се то објашњава. Тај кредит пословним банкама од 15 милијарди динара је нешто слично кредиту који је дат Фиату и који се, како Фискални савет каже, књижи испод црте и као такав у принципу се не види као трошак у овом буџету. Грађани Србије, да ли може нека тактика књижења испод црте ваших дневних обавеза, месечних трошкова, обавеза које имате за школовање, комуналије или било шта да се тако води у вашим домаћим пословним књигама и да ви ту обавезу немате, као што нас покушава овде неко да увери да то не повећава дефицит.
Ево цитирам: “У образложењу ребаланса наведено је да су ова средства опредељена за субординиране кредите пословним банкама и слично као и средства опредељења за оснивачки улог у привредном друштву Фијат, средства опредељења за ове кредите књиже се испод црте и не повећавају дефицит.“ Ако ви немате извор, немате новца да нешто купите, како може то да не буде куповина из минуса, из кредита и дуга само зато што га књижите испод црте. Ово се не зове чак ни сналажење, ни рачуноводствена техника, ово се зове елементарно понижавање логике свих оних који су завршили Економски факлутет или знају шта су реална средства, шта су обавезе и шта су приходи. Ми смо Фискални савет установили као земља, управо зато да Влада не би могла ово да ради. Овога пута је на примедбу СНС Влада замаглила начин трошења новца избрисавши оно што се врло лако може доказати као недоговорно трговање и пребацивање терета на будуће генерације. Сврха Фискалног савета је управо та равномерни распоред терета функционисања државе на генерације будуће, да се не чини то. Међутим, видећете и сами у ребалансу све је већи број страница које говоре о јавном дугу, све је већи број страница где се појављују нове гаранције, а с друге стране све је већи број питања нас посланика колико гаранција које држава да за предузећа пада на терет државе и увек то преведите на терет џепова грађана Србије, јер само они пуне буџет. Донације су већ неколико година у буџетима са цифром нула и нико други не може ни да финансира државу ни да врати кредите које данас узме, ни да плати те камате од 7,25% на евро обвезнице, него грађани Србије да ли преко рада у предузећу, преко пореза на плате, да ли преко такси и осталих дажбина или пореза када купују у радњама. Ја сам заиста изненађена да поред овакве праксе брисања ових 15 милијарди сад очекују да поверујемо да то испод црте значи да није трошак, него ће се на дневном реду ове седнице Владе наћи још једна тачка где ће Република Србија да преузме обавезе по иностраним кредитима и зајмовима за Железнице Србије, Путеве Србије, Клинички центар Србије, КБЦ Земун, Радио Југославију, Фонд за развој Републике Србије, Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет у Суботици и не само то. Појавиће се на дневном реду, упозоравам вас на време за ваше истраживачко новинарство, један врло занимљив споразум о зајму као предлог закона о потврђивању споразума о зајму, пројекат осигурања ризика у случају елементарних непогода за југоисточну Европу и Кавказ, између Републике Србије и Међународне банке за обнову и развој. Расправа ће вероватно бити спојена, о томе неће говорити нико, а реч је о неколико земаља међу којима су Србија Албанија, Грузија, Кавказ, нема ниједна од оних што се зову и под чиме ми сматрамо Европу, јаку и стабилну и озбиљну државу и привреду.
Држава Србија треба да да 5 милиона долара оснивачког улога за стварање фонда којим ће се створити средства за осигуравање ризика од земљотреса на пример, нећу да поставим питање да ли Јапан као напредна и трећа светска привреда има такву врсту фонда, али је занимљиво да ће у року од 30 дана потврђивања овог споразума и уплате ових 5 милиона долара Србија требати да пошаље неког човека да седи у неком управном органу организације за коју не знамо како ће бити формирана, у каквом је облику, не знамо ни ко је у ствари њен прави власник, јер ће у року од 5 година она требати да буде приватизована. Нешто што је мене врло много асоцирало на пројекат стварања Националне штедионице у којој је употребљена држава са ауторитетом и озбиљношћу улагача, а онда су неки приватници приходовали врло високу суму средстава пунећи своје џепове, а на рачун грађана Србије, јер то што држава да као оснивачки улог то држава нема, јер јој није послала тетка из Америке него ће добити управо из буџета ову уплату.
Иза овог не стоји никакав међународни споразум да бисмо могли да утврдимо чему служи овај и овакаав начин стварања неког фонда. Само знамо да ће морати да се уплате одређена средства и да ће један од људи из владајуће коалиције бити тамо члан неког органа управљања. Понављам не тезу, понављам чињеницу коју СНС износи - ова власт доноси законе који не доносе корист грађанима Србије, него апсолутно само трошак и неку врсту намета. Од закона које смо усвајали као обештећење, реституција, јавна својина итд. Ја сам заиста изненађена, без обзира на то што време истиче овој власти и да тај осећај за истицање века трајања владавине врло неодговорне власти подразумева узимање унапред попут многих финансијских институција које страхујући да ли ће им кредити бити враћени на време по каматама које предвиђају у првом тренутку од корисника средстава гледају да узму највећи могући износ одмах, а кроз обраду кредита, осигурање кредита итд и томе слично. Ова држава је у томе постигла савршенство и постала највећи мајстор, да обезбеди место за неког свог, да неком обезбеди лични контакт и да одмах изврши уплату неке котизације са обећањем грађанима да ће им неко осигуравајуће друштво овде или неко друштво негде напољу исплатити ризик ако се деси земљотрес или нека слична елементарна непогода.
Верујте, да нисам читала документ ја не бих веровала да је ово могуће. У земљи Србији је све могуће и могуће је да једна оваква неодговорна власт доноси ребаланс буџета у септембру за реконструисану Владу од 14. марта где ми треба да јој аминујемо трошење и да 23 септембра преда ребаланс у процедуру, а да 27 дан после наше конференције покуша да 15 милијарди, а то није мало то је 150 милиона евра, прикрије као трошак грађана Србије за одржавање банкарског система. Требају нам банке, али нам треба привреда коју ће да финансирају банке. Треба нам привреда у којој ће грађани моћи да раде и да имају посао и да од тих плата и пореза на плате и њихове куповне моћи финансирамо државу, а не од оваквих и сличних многобројних пројеката кредита где замерам и Фискалном савету што није био довољно гласан, што се на будуће генерације преваљује терет неодговорности ове Владе.
Завршићу конференцију само још једном примедбом која доказује још једном да смо били у праву, а то је да ће се у овом ребалансу буџета наћи потврда да онај Закон о финансирању локалне самоуправе није био ни случајно неутралан тј говорили су неће произвести нове трошкове за буџет Републике Србије, е то да неће произвести никакве трошкове значи да већ има негативне фискалне ефекте на републички буџет у износу од 8 милијарди динара. Тада су били довољно гласни, власт их није довољно уважила, а ових 8 милијарди негативних ефеката прелива се у право на штету капиталних инвестиција, односно инфраструктурних пројеката у које се заклињемо сви. Влада једно прича, друго ради и они који је критикују покушавају да подигну глас, кад виде да не вреди ућуте, али СНС неће ћутати. Тврдоглавост ове власти да не примени наш предлог Закона о јавним набавкама, измене и допуне дате у фебруару резултира огромним одливом новца, ви сте могли у Политици пре два дана прочитати текст да све оно што државни ревизор истиче као проблем о злоупотреби јавних средстава приликом организоавања малих набавки, злоупотребе преговарачког поступка намештања тендера решава предлог СНС. Ако власт то неће да уважи, јасно је да јој није у интересу ни стандард, ни бољи живот, а посебно не демократија. Ви демократијом дозвољавате да одржимо конференцију, да будемо у скупштинским клупама, али не дозвољавате да право решење, решење које интересује грађене Србије буде и примењено само зато што то говори друга политичка странка. Каква је то демократија! То је велики раскорак између оног што се увођењем демократије уопште желело постићи. Није демократија да сви можемо да говоримо, демократија је да се у интересу грађана примењују најбоља решења и да у интересу грађана најбољи руководе овом земљом, али Србија за то није доказ.
Хвала на пажњи, ако имате нека питања, ја вам стојим на располагању?
Ако нема захваљујем се!