Др Јоргованка Табаковић - 12.01.2012.

Све време причамо да смо на европском путу, а све радимо да не постанемо члан европске породице и све време причамо да јачамо институције, а у ствари постоје људи који су моћнији од тих институција зато што се злоупотребе средстава и незаконитост понашања не кажњавају. Довољно је да председник Србије  жели да уједини регион и да отвори дијалог са свима, али да би могао то да ради ван своје куће, он би то прво морао да уради у кући. Председник који највећу опозициону странку назива „експлозивном направом“ или нешто слично томе не доприноси стварању дијалога који би морао да буде основни начин разговора у једној демократској земљи. Дијалог који не познаје ни победнике ни губитнике, дијалог који не познаје условљавања, присилне компромисе, дијлог који не познаје трговину и уступке. Кад господин Борис Тадић то обезбеди у овој земљи и унутар своје коалиције и унутар парламентарне демократије верујем да ће углед његов лични, а и земље бити довољно велик да може да то чини и ван граница Србије. Треба ли да поновим оно што је господин Јовановић рекао да БИА ради свој посао у оној мери у којој прикупља податке који у ствари служе за дисциплиновање чланова коалиције, политичких противника или сличних играјући на карту њихових савести. Још један од доказа да у овој држави се не стварају моћне институције које раде и служе општем добру, већ служе појединцима. На исти такав начин Државна ревизорска институција која је утврдила незаконитости које се мере билионима динара још увек није покренула ниједан поступак, закаснела достављајући извештај у чему је свесрдно помаже и скупштинска служба која на писмо о достављеном материјалу пише да нам је доставила 30. децембра, а ја вам тврдим да сам пред Бадњи дан долазила у скупштински клуб, очекујући тај материјал да се упознам са детаљима и нисам за то имала прилике.

Пошто ДС каже да ће у изборе ући са својим резултатима, очекујем да извештај Државне ревизорске институције буде тај доказ резултата рада Владе, зато што су сви рашчишћавајући састанци, сви рокови евидентирања већ урађени. Питам да ли ће господин Динкић поновити свој поступак са оне четири велике банке кад их је због великих дугова јавних предузећа према банкама ликвидирао, то исто учинити овог пута  и са Пореском управом. Мислите да је случајно отворена прича ко су порески дужници? Не, управо то је темпирано време да уђе у јавност односно у скупштинске посланичке клубове кад стигне извештај о ревизији Пореске управе, органа задуженог да контролише законитост плаћања пореза. Имате овде главу 2, врло обимну где постоје проблеми са потраживањима ненаплаћеним од државних органа, од јавних предузећа и од лица која су у стечају. Има ли легитимитет Пореска управа да каже грађанима да плате порез, или да исправно евидентирају своје обавезе ако то не ради сама Пореска управа. Можда они мисле да имају, али ја очекујем да господин Динкић предложи, као утицајан човек коалиције, да се ликвидира Пореска управа Републике Србије. Та управа није још увек захваљујући председнику Владе, министру финансија до данас објавила подзаконски акт којим би била регулисана област пореског рачуноводства, тако да, веровали ви или не, на снази је докуменат који је донет још 2002. године.

Чему служе толики донети закони о пореском поступку и пореској администрацији и раду пореских органа који се доносе у скупштини, ако је у 2012. припремљен правилник  о Пореској управи а није одобрен од стране министра, премијера господина Цветковића и та иста пореска служба ради на старим правилницима, 10 година старим. Страна 167 извештај о ревизији. Средином 2000. године приступили су изради новог софтверског решења које би одговорило захтевима платног промета који је из службе СДК прешао у пословне банке. Средином 2002. године, а данас 2012. године, а та иста пореска управа тражи од банака да раде контролу наплате пореза и доприноса и да нема грешака у свом извештају. Ово данас није скривена камера, ово данас није шаљива конференција, ово је истина. Ово је доказ ажурности рада Владе. Пореска управа је орган који пуни буџет Србије, за који СНС тврди већ три године  када би се сива економија увела у легалне токове, када би се примениле измене и допуне Закона о јавним набавкама које смо предали још у фебруару  прошле године и када би се извршила наплата пореских обавеза по законима које је ова Влада донела, буџетски дефицит не би постојао. Ова Влада не би морала да се задужи и да попуњава буџетски дефицит  одузимајући тако средства од банака, кредита привреди која је по природи ствари   први тражилац новца од банака. Себична власт пушта да новац цури на све стране да се не кажњавају злоупотребе средстава и ако вам тврдим да наша претпоставка да се у јавним набавкама милијарду евра годишње одлије, она је доказана само на контроли 47 ревидираних субјеката. Шта мислите колико их има? Ако има само 136 агенција, а нису побројане све, значи да је та бројка много већа. Да ли ви знате да је Министарство финансија под којим је Пореска управа само за Управу за јавне набавке тражила да буде орган управе у саставу Министарства и да је директно министар контролише. Значи, само тамо где треба злоупотребљавати средства, давати послове својим политичким пријатељима то Министарство финансија жели да контролише. Све друге послове, регулаторне и друге послове државне управе препушта агенцијама којих има преко 136 и које уопште не контролише. Јел то добра намера Владе? Јел то стручност? Јел то жеља за бољим стандардом и контролом токова и залиха новца?

Својевремно је Дијана Драгутиновић тврдила да је милијарда и три стотине милиона евра ван контроле буџета. Тврдим и више. Доказ да тај новац Агенција за приватизацију је вратила на државна јасла, а орган који треба да наплаћује порезе доставља Новом Саду пореска решења за непостојећу имовину. Ово је држава апсудра у којој онај ко је дужан да води рачуна о сваком динару затвара сваку наду за најмањи пропуст, али спречава остале органе и кривца за остале злоупотребе да изведе пред органе правде.  Многе од тих институција желе да раде свој посао, али очигледно да постоји страх, притисак, не знам који све разлози, али једно је сигурно - ова држава мисли само на себе и ова држава коју представља Влада ДС-а са својом коалицијом ставља у своју службу и банкарски систем, не мислећи на привреду, јер је на последњој скупштинској седници ослободила пореза на приход оне који купују њене хартије од вредности које она издаје. Данас када се у свету сви боре за увођење тзв. Тобинове таксе пореза на финансијске трансакције  о којима је СНС причала још 2009. године  имате конференције за штампу, имате скупштинске стенограме и где смо тражили да се само са 0,2 % опорезује трговина новцем између Народне банке и трезора и комерцијалних банака,  јер свака банка кад вам пусти кредит наплати вам макар 1% трошкова плус камату и остало. Речено је да не ради то нико. Данас када госпођа Меркел и Саркози причају о увођењу Тобинове таксе  као пореза на финансијске трансакције онима који раде друштвено некорисне трансакције, наша власт ћути. Ми смо тада изашли са прецизним цифрама колико буџет Србије губи због тога што банкарском систему држи нулту стопу опорезивања, опорезујете привреду која је на коленима, опорезујете грађане који једва преживљавају и не раде, уводили сте чак и порез на мобилне телефоне који више нису луксуз. Луксуз је кад ручате у кафани па платите порез на храну 18% а кад једете кући те исте намирнице плаћате са порезом од 8%. Ту се разлика између неопходне потребе и луксуза види. Али мобилни телефони нису луксуз ако њима морате да платите паркинг. Ова држава је и на то уводила порез, али зато финансијском сектору, банкама не да није увела порез ни на коју врсту услуга, обезбеђивала им сигурност пословања него чак оне који са њом тргују задужујући грађане, јер је мисија тих обвезница и хартија од вредности се враћа из буџета њих ослобађа пореза стварајући још једну рупу у буџету онемогућавајући буџет да добије приход од пореза на тај приход који они остваре од хартија од вредности. Себична Влада која мисли само о свом останку на власти и која сваким законом уводи неки нови јавни приход ствара сиромашне грађане и богату државу и пребогате агенција које заиста стварају огроман раскол у животном стандарду између највећег броја људи и једног малог броја политичких пријатеља  странака на власти које живе у потпуно нереалним околностима.

Ја бих волела да нам изађу са тим резултатима и да нам објасне како је могуће да Пореска управа има толико ненаплаћених прихода, како је могуће да нам премијер каже да је 702 милиона евра кредита отписано Железницама, Путевима Србије сећате се док смо ми чекали седницу односно декларацију о Косову и нисмо учествовали у раду скупштинске седнице, прошао је закон којим су они отписали 702  милиона евра дугова јавним предузећима чије гаранције плаћају, које незаконито троше почев од Градског саобраћајног предузећа преко Путева Србије до Железница и што се нас тиче потпуно нам је небитно који је од којих коалиционих партнера тамо на власти. Кад им поставите посланичко питање зашто је Галеника пре поскупљења лекова склопила уговор са Велефармом о продаји огромне количине лекова, знате шта кажу - није Влада надлежна. Агенција за лекове води рачуна о поскупљењу лекова, а то је пословна политика предузећа. Е тако је ова Влада одговорна према својим грађанима Србије почев од здравства до банкарског система.

Имам интересантну вест, непроверену додуше, да ће привреди бити још теже да у наредним данима дође до кредита зато што је чак и најновија транскација откупа 20% удела грчке ОТЕ, компаније у Телекому, узета на кредит и то из домаћих банака, из банака које послују на територији Србије. Питам се зашто једна кредибилна компанија или држава као кредибилни власник такве компаније није изашл на међународно финансијско тржиште и по нижим, повољнијим условима узела кредит за ту трансакцију која јесте добра, а не да се задужује на домаћем тржишту где је већ и сама држава узела много кредите и богами по врло скупим ценама, али то ћете ви новинари проверити па ћемо ми на некој од наредних конференција причати о томе. Значи, после 4 године врло скупог мандата ове Владе ми имамо моћне појединце који су, причајући да стварају моћне институције,  урушили углед апсолутно свих институција до Уставног суда који је подмићен на задњој скупштинској седници да не би радио свој посао. Ја сам отворила многе теме, о њима можемо да причамо и  у наредним данима и причаћемо, иду избори, а ви изволите ако имате неко питање, ја ћу радо да одговорим.

Новинар: Кога видите на месту премијера и зашто?
Јоргованка Табаковић: Ја уопште не размишљам о томе ко има колики коалициони капацитет, ко ће имати већу или бољу вештину да се самокандидује, чега смо сведоци. Ја размишљам о томе који су учинци оних који се самокандидују, мислим на актуелну власт  и говорим о принципима које ће поштовати будућа власт. Очекујем да то буде СНС. Говорим о на пример Закону о јавним набавкама који желимо да се усвоји и који ће обавезивати пре свега нас, говорим о принципима за понашање будуће власти а не о персоналним решењима, јер један човек макар он  био и најпаметнији не може да уради ништа. Ниједно име и тај генијалац у дугој историји Србије није могао да уради ништа ако иза себе није имао тим који се зове народни покрет који жели да створи СНС и ја Српску напредну странку са најрелевантнијим удружењеима, представницима групација које су стручне у својим областима видим као неког ко ће формирати будућу владу и кандидовати најбоље људе. Ја сам више пута поновила - ни сам Путин не би могао да буде у том тренутку у Русији и да ослободи Русију кредита ММФ-а да се нису стекле околности многе које су помогле да он као појединац исплива. И користим прилику да кажем да је чак и Путин морао да паузира један мандат и да свог пријатеља Медведева постави на то место, али нашем се учинило лакше да купи Уставни суд.

Новинар: Не питамо о Путину и Медведеву него о вашој странци?
Јоргованка Табаковић: Причам о историји, а о мојој странци врло радо причам. Прича о мојој странци је 900 амандмана поднетих само у 2011. години од којих није било оних - брише се, него са најконкретнијим предлозима, причам о Тобиновој такси као нечем о чему после две године прича Ангела Меркел, јер то је прича о СНС, не прича о човеку него прича о програму који ће спроводити људи. Ја очекујем конкретније да на месту премијера, немам ја проблем са конкретним одговором, да на месту премијера видим Томислава Николића који ће како он то каже кад мало утегне и затегне Владу у тренутку када Борис Тадић одлучи, актуелни председник Србије, наш председник, када распише превремене изборе као што најављује да се кандидује и на место председника, а тада ћемо већ разговарати ко би могао да буде премијер. Ако се то деси, то се зову кондиционали, уместо њега ко би могао да заузме његово место премијера у будућој Влади. Неспорно, први човек који је доказао да је много теже водити политичку странку него државу без финансирања са буџета Србије, без привилегија и функција којим мотивишете и одржавате чланство три године. Ја мислим да је довољно показао умећа и способности и квалификовао се да државу води много одговорније него што то ради актуелна власт која Агенцију за борбу против корупције ставља у службу борбе против политичке конкуренције, а не заиста у борбу против корупције која јесте једна од највећих зала нашег друштва. Ја сам мало експлицитнија, ја кад кренем...фали времена, али не фали одговор.

Новинар: Јел можете само да прокоментаришете, данас и Европски парламент треба да разматра да ли ћемо добити статус кандидата или не, па између осталог  и поред дијалога са Приштином једна од ствари је и борбе против корупције, који је ваш коментар?
Јоргованка Табаковић: Па ја ћу вам рећи следеће, мене је покушао господин Новаковић да прекине у скупштинској расправи када сам очитала 8 најзначајних проблема због којих Србије неће добити кандидатуру онда када је речено 9. децембра а саопштено је још у априлу. Разлози за то, један од њих јесте био Косово,  али није био први. Међу првима је била лоша реформа правосуђа, корупција у здравству и кад сам навела писмо приватних лекара САЛУС удружења из Новог Сада које је упозоравало на корупцију и да је доставило документацију о томе прво у својој земљи а онда и Бриселу господин Новаковић је покушао да ме прекине и рекао: Чекајте а какве везе то има са причом о судским таксама?! Ја сам рекла врло много има везе са причом о судским таксама, јер покушај да грађанима Србије објасните вашу приврженост границама Србије и национализму који разгорева како се приближавају избори и који је потпуно неискрен. Здрав српски национализам јесте у ствари прича с почетка  моје данашње конференције. Све време се ова власт лажно залаже за циљеве које није  имала намеру ни  да оствари, ни да изгради јаке институције у правосуђу, јер да имамо правосуђе како треба ови би случајеви из извештаја Државне  ревизорске институције од 2009. до 2012. већ били окончани неким поступком. Нама не требају новински ступци о томе где ће се афера нека отворити и затворити у новинама нити нам треба сумња у то да ли се господин Боројевић обесио или га је неко убио, нама требају окончани судски  поступци правоснажни без икаквог притиска на правосуђе које ће радити у складу са законима. Данашња одлука Европске комисије је нешто, што знате и сами сведоци сте, није се променило ништа између оне одлуке и ове данас . Да ли је неки од закона примењен , да ли је нешто урађено у смислу борбе против корупције, да ли је тај неки од случајева у здравству процесуиран, да ли је неко кажњен, да ли је нешто урађено са имигрантима, да ли су кажњени људи који су злоупотребљавали позиције у полицији дајући лажна документа где смо били први на листи за одузимање белог шенгена? Не, имамо само то да господин Ивица Дачић покушава да изађе у Скупштину са многобројним обећавајућим законима у области у којој он ради, али у исто време имате незапамћене редове и тучу предузимача за бројеве док људи чекају у реду да добију саобраћајну дозволу у Новом Саду. То је учинак полиције, не закони које успете са 126 руку да изгласате. Учинци су ти редови у Новом Саду где људи не могу месецима да добију саобраћајну дозволу, учинци су злоупотребе са документима које су одређени полицијски службеници издавали,  али то што ме страшно наљутило је да је Народна скупштина избацила колону о образовању посланика желећи да каже да су сви посланици исти и да су лагали о својој школској спреми или било шта. Ја морам да вам кажем што је наш Меша рекао: Није право да поштени људи буду под сумњом због оних других који су рђави! Не прихватам, не пристајем да сви посланици износе лажне податке о себи, не прихватам да су сви полицајци подмитљиви и корумпирани, ни сви лекари, чак не прихватам ни то да су сви чланови Владе незаконито трошили новац. У 47 ревидираних субјеката има 2 која су радила како треба и у име тих људи који су у Влади радили свој посао како треба, у име свих нас других за које нећу да прихватим да кажу да смо сви исти и рђави морало би да правосуђе ради свој посао и да беспомоћност власт не показује тиме што ће избацити колону да ли је неко завршио школу или слагао о томе. Не да реагујемо на последице него да јавну исправу о нечијој завршеној школи пружимо на увид и затражимо. Није срамота да ја вас питам коју сте школу завршили, а и ви мене! Могу да вам доставим на увид и свој магистарски рад, и докторски, и своја сведочанства из основне, средње школе, и све остало што треба. Значи, срамота је питати неког за јавну ствар, али није срамота све назвати лажљивцима и онима који злоупотребљавају нека средства. То није добра клима. Недостатак дијалога не води развоју Србије, а они који Србију воде морају да предњаче у стварању услова за дијалог, а не копању ровова између политичке конкуренције са којом желе да се гледају преко нишана, јер је за њих политика борба на живот и смрт. За нас је политика борба за бољи живот највећег броја грађана Србије, борба за живот а против недостојног живота без наде и перспективе. Има ли још питања?

Новинар: Само ако можете ово да нам појасните, рекли сте да очекујете Томислава Николића, ако се стекну услови наравно, на месту премијера са којег ће он кад буде председница Скупштине расписала председничке изборе стати на црту Борису Тадићу?
Јоргованка Табаковић: Прво, председница Скупштине не расписује председничке изборе, то је другачије регулисано, али да. Значи, Томислав Николић је прошли пут, да кежемо чак и за један глас да је изгубио од Бориса Тадића, изгубио. Да ли је то све било како треба ми се против тога нисмо бунили, прихватили смо оно што се зове пораз, али поред места премијера које ће сигурно као најјача опозициона странка заслуживати господин Николић очекујемо да у тренутку када се распишу председнички избори Томислав Николић покаже ко има подршку грађана Србије. Знате зашто на томе инсистирамо? Председник Тадић тренутно је успео да изборни пораз своје странке, ДС-а претвори у победу купујући унапред чланове коалиционе владе средствима из буџета иза завесе. О томе ће показати подаци из начина коришћења буџетске резерве, о томе говоре и подаци злоупотребе средстава у директном одмеравању снага. Показаћемо за кога Србија гласа, иза кога стоји и коме Србија верује, јер је тај доказ изузетно  потребан Србији  због њеног угледа у свету. Јер човек који каже да ће он свој план о Косову и Метохији представити негде некоме напољу поражава Србију. План за решавања питања о КиМ се представља у Скупштини Србије и за њега се добија подршка свих у Србији, јер то јесте питање Србије и мало је лицемерно кад каже, Зорановим речником да кажем, делотворна евентуална коалиција. Нека Зорановим речником проговори о судбини КиМ молила бих гао као грађанин Србије који би радо да се врати у свој Вучитрн који се данас зове Уштри. Значи подржимо, ја подржавам Зорана Ђинђића у делу односа према Косову према последњем интервју, не подржавам га у читавој његовој политичкој каријери и односима према другим стварима. Али господин Тадић као следбеник његовог лика и дела би морао да га подржи у свим његовим ставовима и погледима, а посебно у оном што је најзначајније Србији, јер је Зоран инсистирао на томе да то јесте питање најважније за Србију. Слободно питајте ја можда овако конфузно одговорим, али имам јасан став радо ћу објаснити, ако треба пети пут питајте. Значи, мора да се измери снага директно, јер та снага коју има СНС, тај рејтинг који се мери он јесте у највећој мери рејтинг господина Николића, јесте рејтинг људи који се јавно појављују и говоре о програму, дају интервјуе, појављују се на телевизији, то сигурно није рејтинг оних који питају у кампањи од врата до врата за кога ћете гласати. Ја мислим да је то јасно и ако неко покушава то да омаловажи тиме што ће у исто време расписати изборе када и републичке да би онемогућио господина Николића да се кандидује ја верујем да би господин Николић и у том тренуткку одлучио шта је за Србију најбоље, а не шта је за њега најбоље, то вам тврдим. Ми нисмо људи са личним прохтевима у овом послу, врло смо скромни, нормални то смо и показали кроз своје дугогодишње бављење политиком. Захваљујем се на пажњи.