Др Јоргованка Табаковић и Бојан Терзић - 17.02.2012.

Државни ревизор је утврдио прекршаје градоначелника Ђиласа који је повећавао плате својим запосленима мимо закона и уместо да држава омогући да државном ревизору да казни починиоце таквих дела, Влада доноси уреду којом у ствари врши правну конвалидацију крађи. То би било како кад би грађани одбили да плате порез и када им дође по записникау казна за порез плус камата, а они имају неког свог богатог моћног рођака који измени пропис па каже – не, овај грађанин не треба да плаћа тај порез и он није направио порески прекршај. Ово што сам рекла као могућност није ни у домену научне фантастике, јер се у Србији тако нешто не може десити да грађанин оствари чак своје редовно право, а камоли да буде ослобођен нечега сем у телевизијским бајкама РТС-а где је очигледно Устав председника Тадића претесан па му попуцаше шавови у његовој примени на терену где господин Тадић каже, иако није по Уставу, он ће грађане ослободити плаћања електричне енергије, иако није по Уставу он ће тражити инвеститоре, иако није по Уставу он ће се бавити привредним активностима. То је могуће само у држави Србији.

Кад нас питате зашто смо као СНС и даље за ЕУ, ја ћу вам рећи да је један од првих разлога онај који ми често спомињемо.Србија мора да буде држава моћних институција, а не моћних појединаца. И ако јесте нешто лакше у ЕУ, то је Европска комисија која кажњава за злоупотребу монополског и картелског понашања и договарања на штету грађана и потрошача. За мене је најстрашније да имамо Фискални савет који је Владу упозорио на незаконитост поступања овом Уредбом која је још једном искоришћена као зупчаник који треба са Скупштине да законодавну активност пренесе на извршни орган Владу, али да то мишљење стоји на сајту Фискалног савета и да није много занимљиво апсолутно никоме, сем 7. фебруара када су кратку агенцијску вест пренеле РТС и још неке станице, а нико о томе није направио истраживачки прилог. Нико није рекао да је у ствари незаконитост учињена у граду Београду и неким локалним самоуправама ово уредбом покушала да заштити оне који су злоупотребили положај и закон. Кажем покушала, јер онај ко дугује извођачима радова нема права да себи повећа плату. Да ли би ви имали образа да од комшије узмете паре на зајам, да доградите собу за своју децу и да ваш комшија живи скромно и трпи и да је на ивици глади, а да ви који дугујете њему купујете себи нов луксузан аутомобил, гардеробу, одлазите на летовања, зимовања и томе слично. Тако се понаша Влада, Влада која дугује ЈП преко 300 милиона евра, не враћа дугове ЈП, повећава плате својим запосленима, или озакоњује већ повећане плате.

Локална самоуправа за коју се јутрос каже да нема мазута и енергената за грејање односно има само за двадесетак дана, која нема ресурсе да у ванредној ситуацији реагује због овог снега повећава плате својим запосленима или озакоњује већ повећане плате. Опет је највише добио град Београд, зато што је град Београд највећа гласачка јединцица и зато што господин Ђилас жели да победи по сваку цену. Одговорност господина премијера који је дозволио да се ова Уредба донесе у оваквом тренутку техничке Владе буквално коју више не можемо да контролишемо ни посланичким питањима ни скупштинском седницом ни на било који други начин могуће је да троши новац без икакве контроле, а избегавајући и оног последњег светског полицајца који се зове ММФ. Фискални савет је направио одличну анализу и дао оцене, дао критику. Ми подржавамо рад Фискалног савета, подржава га и власт, а не слуша. Да ли ова власт заслужује да размишља да ли ће избори бити 29. априла или 6. маја и по коју  цену смо дочекали истек њеног редовног мандата процените сами.

Захваљујем се на пажњи, то је било оно што сам ја имала да кажем, а ви изволите па питајте нешто ако вас занима?
Још да вам кажем апсолутно нигде нисам могла да пронађем оргинални текст уредбе, на сајту Владе имате уредбе о радном времену, о условима рада у време ванредног стања, имате уредбе, законе, акте покојима они раде, документа и све информације о њиховим активностима, али текст уредбе по којој су повећане плате односно уређени нови коефицијенти за именована и постављена лица и запослене у државним органима немате нигде, али постоје упозорења многих из синдиката, од синдиката правосуђа да ће неки од њих ступити у штрајк, најављују га за 21. фебруар уколико Влада не одустане од ове и овакве уредбе. Влада се на то много и не обазире, као што се није ни обазирала ни на све добронамерне критике и предлоге које смо јој ми као опозиција стављали, саветовали и желели да помогнемо грађанима Србије, а не њима, али ствари стоје тако како стоје и ове конференције су једини начин да упозоримо јавност на сво незаконито поступање актуелне владе. Изволите, ако има питања?

Новинар:Шта су замерке Фискалног савета?
Др Јоргованка Табаковић: Замерке Фискалног савета су пре свега да су нарушена фискална правила и закона о буџетском систему, члан 27 и да плате могу да се усклађују само на општем нивоу државе, да та усклађивања не могу да буду посебна за град Београд и посебна за неке локалне самоуправе. Фискални савет каже да су плате у органима територијалне аутономије мимо важећих прописа, а ко ће да поштује закон ако не Влада која их предлаже скупштини, увећане до нивоа који је превазишао одговарајуће плате осталих државних службеника. Треба ли да кажем да у овој држави једнакост грађана пред законом пред плаћањем пореза у погледу остваривања многих права јесу најкласичније мртво слово на папиру у Уставу, у пракси то значи да државни службеник у Београду има већу плату за посао који ради до 40% од плате коју има неки државни службеник у граду Београду, али није запослен у некој локалној самоуправи него неком другом државном органу или у некој другој локалној самоуправи.
Такође, Фискални савет сматра “плате за поједине послове у граду Београду и органима градова знатно су веће у односу на исте послове службеника на нивоу државе“. Значи град је држава у држави и изнад државе Србије или како ја то кажем, Ђилас -закон то сам ја, то је његово друго име у неким случајевима има већу плату за 50% што Фискални савет сматра неоправданим, али каже усвајањем нове уредбе највећи делом заправо признаје постојеће стање плата запослених у органима  територијалне аутономије и локалне самоуправе. Значи плате су већ биле повећане и кажу да је је то лоша пракса управљања јавним финансијама и да јесте донета после контроле Државне ревизорске институције, шта је занимљиво и зато вам се захваљујем на питању. Како ће средства за ово повећање бити обезбеђена из цитирам текст фискалног савета средства за ове плате ће бити обезбеђена из повећаних прихода локалне самоуправе од пореза на зараде и уместо да се додатни приходи искористе за исплату нагомиланих доцњи локалне самоуправе, капиталне расходе, смањење дефицита локалне самоуправе или нечег сличног искоришћено је да се изврши повећање опште потрошње. То је мишљење Фискалног савета о које се оглушила Влада и Фискални савет је оно што би рекли икебана система правног, политичког и друштвеног у држави Србији. Шта нама вреди да ми имамо пројектне буџете, да имамо дугорочно планирање, да имамо стратегије, да имамо Фискални савет, ако се тога не придржава Влада која је и дужна да закон који предложи Народној скупштини и који се у њој усвоји примењује прва. Одакле јој морално и свако друго право да тражи да се тог закона придржавају грађани? Не, право нема, али има силу и има моћ да грађанима наплаћује затезне камате као што има моћ да онима којима дугују ове локалне самоуправе и сама држава предлаже камате које ће она њима наплаћивати, ако они њој дугују порезе, а држава може да дугује извођачима радова неограничено дуго и да је то ништа не кошта. То се не зове власт, то се зове злоупотреба моћи и принудног државног апарата по теорији државе и права, али ви знате да претерана сила никада не изазове добре ефекте.
Ако нема више питања ја вам се захваљујем, пошто нисте одмарали ни ви ни ја, желим вам да се бар за викенд одморите!